• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

2023 فلزات ناامید

  • کد خبر : 33142
  • ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
2023 فلزات ناامید

سال 2023 سال خوبی برای فعالان بازار فلزات نبود. در حالی که نیمی از فلزات اساسی شاهد کاهش قابل توجه نرخ در سال جاری بودند، آلومینیوم و قلع در هفته های پایانی سال وارد مسیر رشد نرخ شدند و با بازده مثبت سالانه محدودی پایان یافتند. در همین حال، سنگ آهن تنها برنده در سال 2023 بود. سنگ آهن همچنان به محرک اقتصادی چین در مسیر نرخ رشد امیدوار است.

اخبار اقتصادی، با پایان سال 2023، در دوره سالانه معاملات آتی Comex آمریکا 1.86 درصد، آلومینیوم 0.57 درصد و قلع 3.86 درصد گران شده است. این در حالی است که در همان زمان و در همین بازار فلز روی 10.2 درصد، سرب 12.9 درصد و نیکل 45 درصد کاهش یافت. این فلزات در معاملات بورس فلزات لندن نیز نوسان قیمتی مشابهی داشتند. سنگ آهن وارداتی به چین نیز در دوره سالانه 2023 رشد 21 درصدی داشته است. این در حالی بود که میلگرد در حال حاضر 2.2 درصد کاهش قیمت در بازار داخلی این کشور به ثبت رساند.

ناامیدی فلزات از رشد اقتصادی چین

سال 2023 با وعده سیاست گذاران چینی برای پایان دادن به محدودیت های کرونا در چین آغاز شد و این موضوع فعالان بازار کالا را با تمرکز بر فلزات آهنی و غیرآهنی نسبت به رشد تقاضا امیدوار کرد. اگرچه دولت چین محدودیت‌های کرونا را در سال جاری لغو کرد، اما اقتصاد چین دوباره آنطور که انتظار می‌رفت رشد نکرد و در نتیجه بزرگترین اقتصاد مبتنی بر کالای جهان یعنی فلزات را ناامید کرد.

در حالی که امید به بازگشت سریع اقتصاد چین به مسیر رشد زمینه ساز افزایش قیمت فلزات در سه ماهه نخست سال 2023 بود، محقق نشدن این امید منجر به برگشت قیمت فلزات شد، به طوری که در نهایت در سه ماهه دوم و سوم سال جاری، قیمت فلزات در بازارهای جهانی کاهش یافت. البته نوسان قیمت فلزات در 3 ماه پایانی سال اندکی بهبود یافت، بنابراین مس، آلومینیوم، قلع و سنگ آهن در نهایت سال 2023 را با بازدهی مثبت به پایان رساندند. امید به محرک های اقتصادی از سوی چین و همچنین امید به کاهش سیاست انقباضی در ایالات متحده، عوامل اصلی بازگشت مثبت قیمت برخی از کالاها در هفته های پایانی سال بود.

رانندگان چینی از افزایش سنگ آهن حمایت می کنند

سنگ آهن وارداتی به چین سال 2023 را با افزایش 21 درصدی تعرفه ها نسبت به قیمت فروش در اوایل سال 2023 به پایان رساند. اگرچه بحران شرکت های توسعه املاک در چین در سال 2023 ادامه یافت و قیمت سنگ آهن مسکن در این کشور کاهش یافت، اما اجرای چندین برابری محرک های اقتصادی توسط دولت برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد و افزایش پروژه های زیربنایی، تقاضای آهن است. ماده معدنی به عنوان ماده اولیه مصرفی در تولید فولاد افزایش یافت و زمینه ساز رشد قیمت این محصول شد. همزمان در سال 2023 میزان صادرات فولاد چین نیز افزایش یافت که قیمت سنگ آهن را نیز افزایش داد.

فلزات اساسی تحت تاثیر سیاست های انقباضی

تا سال 2023، نیمی از فلزات اساسی با کاهش قیمت مواجه شدند و حتی فلزاتی که سال را با قیمت‌های بالاتر به پایان رساندند، رشد قیمت محدودی داشتند. تلاش فدرال رزرو و سایر بانک های مرکزی در سراسر جهان برای مهار تورم با اجرای سیاست انقباضی یکی از مهمترین دلایل زیان مواد خام در سال 2023 بود. این نوع تصمیمات جهان را در آستانه فروپاشی قرار داد. رکود اقتصادی و با تضعیف تقاضا برای کالاها، زمینه ساز کاهش قیمت این محصولات شد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33142

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.