• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
2

دوگانه عشقی و همتی در بورس

  • کد خبر : 43821
  • ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۳
دوگانه عشقی و همتی در بورس

اکوایران: در روزهای اخیر ماجرای وام اعضای هیات مدیره بورس که توسط عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد در کانالی در حوزه اقتصادی فاش شد. اگرچه این اقدام انتقادات شدیدی را علیه مجید عشقی به همراه داشت، اما خود همتی نیز از این انتقاد مستثنی نبود.

در مناظره های انتخابات ریاست جمهوری ساعت 14، عبدالناصر همتی، یکی از نامزدهای وقت ریاست جمهوری، اسامی بدهکاران بانکی را به سید ابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه قضائیه و نامزد رقیب ریاست جمهوری تقدیم کرد تا دستگاه مسئول. در این امر پس از بررسی و در صورت صلاحدید مدیون را واسطه می کند.

دلیل این اقدام این بود که قوه قضائیه مرجع صالح رسیدگی به جرایم و رسیدگی عمومی به آن است و همتی در آن زمان به عنوان رئیس بانک مرکزی در مقام انتشار این اطلاعات نبود.

هفته گذشته عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد در سازمان بورس اعلام کرد موضوع را برای بررسی سریع کارشناسی و صدور حکم به بازرسی وزارتخانه ارجاع داده‌ام.

اظهارنظری که در فضای رسانه ای فیلتر شده و غیررسمی مطرح شد و به سرعت مورد توجه افکار عمومی و رسانه ها قرار گرفت و افراد خارج از بورس را نیز درگیر خود کرد.

«دیدبان» در شرایطی که هنوز کارشناس وزارت اقتصاد در این باره رای نداده و قوه قضائیه به قانونی بودن یا غیرقانونی بودن این حادثه رای نداده است، «دیدبان» نمی تواند قبل از نظر ذی صلاح حکم به عمل عشقی بدهد. مقامات . خود عشقی مدیرعامل سازمان بورس نیز دریافت این وام ها را قانونی اعلام کرد.

می دانیم که صرف نظر از درست یا نادرست بودن آن، این نوع وام ها و مزایای گوناگون در سازمان ها و شرکت های مختلف رایج است. هر از چند گاهی این وام ها و مزایا به رسانه ها درز می کند و با واکنش شدید مردم مواجه می شود.

به عنوان مثال، وام به کارکنان بانک ها که اخیراً مورد انتقاد قرار گرفته است، به گفته وزیر اقتصاد مشمول قانون است و در این مورد اخیراً از وام های اعطایی به کارکنان بانک ها دفاع کرده است.

اولویت همه از جمله سهامداران بورس حل مشکلات اقتصادی کشور است. وزارت اقتصاد نیز متولی این امر است و همه نگاه ها به آن دوخته شده است. بازار ارز و سرمایه در بدو ورود عبدالناصر همتی به عنوان وزیر اقتصاد به این وزارتخانه استقبال کرد و سبز شدن شاخص کل بورس و اصلاح بازار ارز نشان از اعتماد فضای اقتصادی کشور به حضور وی دارد.

اما در خصوص ماجرای اخیر برخی معتقدند اگر اقدام هیات مدیره سازمان بورس خلاف قانون و مجرمانه باشد، نهادها و سازمان های دیگر صلاحیت رسیدگی به این موضوع را حتی در زمینه قانونی دارند. آنها معتقدند وزارت اقتصاد چه در سطح وزرا و چه در شبکه های اجتماعی مجبور به ورود به این موضوع نبوده و این ورود حتی به بازار هم پیام خوشایندی ندارد.

از سوی دیگر برخی این اقدام وزیر اقتصاد را نوعی شفاف سازی و پیامی مثبت برای فعالان اقتصادی دانستند. البته تاکید این گروه بر این است که در صورتی می توان به این اقدام خوش بین بود که این اقدام بیش از یک ضربه زدن به مچ دست باشد. یعنی اگر مشخص شود که قرار است رویه شفاف و ضد رانتی در قانونگذاری جدید وزارت اقتصاد ایجاد شود، ممکن است پیام مفیدی برای بازار باشد.

البته امروز بورس قرمز شد. اما این رژگونه چند نکته داشت. اولا، اگرچه شاخص کل بیشترین افت ماهانه خود را ثبت کرد، اما شاخص هم وزن سبز شد! علاوه بر این، امروز خروج پول واقعی نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است. همچنین ارزش معاملات خرد و حق تقدم بورس امروز کاهش یافت و از سوی دیگر ارزش معاملات خرد صندوق با درآمد ثابت به بالاترین سطح از 26 تیرماه رسید.

شاخص کل بورس امروز ۷ هزار و ۶۶۵ واحد اصلاح شد و به محدوده ۲ میلیون و ۱۰۱ هزار واحد رسید و با پیشروی گروه خودرو، شاخص کل هم وزن سبز شد.

بازار ارز و طلا سقوط کرد

دلار تهران امروز منفی شد و 59 هزار تومان از دست رفت اما تتر ضرر کرد.

قیمت درهم امروز 30 تومان کاهش یافت اما حباب درهم در محدوده 350 تومان ایستاد. در این روز قیمت سکه و اقلام طلا نسبت به روز پنجشنبه کاهش یافت اما حباب سکه امامی رشد کرد و در محدوده 19 درصد قرار گرفت.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43821

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.