• امروز : شنبه, ۱۶ تیر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 6 July - 2024
0

التهاب انتخاباتی در بازارها نزولی ولی سنگین است/ اثر اولین مناظره دور دوم بر بازار

  • کد خبر : 41151
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۹
التهاب انتخاباتی در بازارها نزولی ولی سنگین است/ اثر اولین مناظره دور دوم بر بازار

اکوایران: بازار سرمایه امروز رشد کرد و دو روزی است که معامله گران در بازار ارز آرام گرفته اند. با این حال تناقضاتی وجود دارد که نشان می دهد گرچه احساسات انتخاباتی در بازارها در کوتاه مدت کاهش یافته است، اما همچنان قوی است و معامله گران بلاتکلیف هستند.

اخبار اقتصادی، بازار سرمایه حول و حوش انتخابات نوسانات قیمتی را تجربه می کند و هر روز در واکنش به اخبار و اتفاقات انتخاباتی موضع گیری می کند.

در آن روز بازار سرمایه سبز شد، شاخص کل و هم وزن سیر صعودی را آغاز کرد. شاخص کل بیش از 15 هزار واحد رشد و شاخص کل هم وزن بیش از 4 هزار و 900 واحد افزایش یافت. واقعیتی که تحلیلگران بخشی از آن را به مناظره شب گذشته نسبت می دهند.

با ورود انتخابات به دور دوم، بحث‌ها شفاف‌تر شده و نامزدهای ریاست‌جمهوری مجبور می‌شوند با جسارت بیشتر و شفاف‌تر در مورد دیدگاه‌ها و راه‌حل‌های خود صحبت کنند، و این امر باعث می‌شود بازار سرمایه امروز موضع شفاف‌تری اتخاذ کند.

محمدرضا پورابحیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام اینکه کالاهای انحصاری، خدمات دولتی و یارانه‌های ارز ترجیحی در قیمت‌های تکلیفی گنجانده شده است، خبر داد. به غیر از این دسته از کالاها، دولت حق هیچ گونه اقدامی در خصوص قیمت های دستوری را ندارد.

پورابحیمی تاکید کرده است که دولت جدید طبق قانون برنامه هفتم باید قیمت گذاری دستوری را حذف کند. چرا که حذف قیمت‌گذاری دستوری یکی از مفاد مهمی است که به دلیل اختلال در فعالیت‌های اقتصادی به‌ویژه بازار سرمایه در برنامه هفتم لحاظ شده است و این موضوع ایجاد چالش جدی در نظام اقتصادی را از کشور حل می‌کند.

اظهارات رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس از چشم اهالی بازار سرمایه دور نماند و در میان اخبار منتشر شده بورس مورد توجه بیشتری قرار گرفت. این اظهار نظر باعث کاهش ترس برخی از همکاران کاندیداها از قیمت گذاری دستوری در بازار سرمایه و ریسک اقدامات نسنجیده دولت بعدی برای بازار سرمایه شد.

خروج پول واقعی از بورس با وجود پوشش سبز شاخص کل

ارزش معاملات خرد همچنان کمتر از چیزی است که تغییر روند در بازار سرمایه می تواند تایید کند. این موضوع نشان می دهد که صاحبان سرمایه در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور به بی تدبیری خود ادامه می دهند. این تحقیق میزان پول واقعی وارد شده به بازار سرمایه را نشان می دهد. که علیرغم سبز بودن عمومی شاخص کل، امروز نیز خروج پول واقعی از بورس ادامه دارد، اما نکته مثبت آن کاهش میزان خروج پول واقعی از بورس است.

قیمت ها در بازار ارز سردرگم است

تحولات قیمتی در بازار ارز گیج کننده است. در زمان نگارش این مقاله، تتر زیر دلار تهران است، اما حباب درهم به بالای 600 تومان رسیده است که بالاترین ارزش از 26 فروردین ماه است. این موارد رفتاری متناقض در بازار ارز است و با مراجعه به بازار طلا شواهد متناقض تری به دست می آید که حاکی از بلاتکلیفی معامله گران است.

امروز اگرچه قیمت طلای مذاب کاهش یافت، اما حباب آن کمی رشد کرد. از سوی دیگر سکه و نیم سکه امامی رشد قابل توجهی را نسبت به روز گذشته ثبت کردند.

در حال حاضر نیم سکه مقاومت مهمی را شکسته است و با وجود اینکه سکه امامی در سطوح بالاتری قرار دارد، اما در صورت نفوذ به ابر کومو و تثبیت در انتهای محدوده 42 میلیون و 800 هزار تومانی، برای معامله گران صعودی دشوارتر خواهد شد. .

حجم فروش نفت ایران و قیمت آن در بازارهای جهانی همواره مورد توجه بازار ارز بوده است. در حال حاضر قیمت جهانی نفت رشد کرده و از 83 دلار گذشته است. بلومبرگ افزایش قیمت نفت را به کاهش 1.08 میلیون بشکه ای صادرات روزانه نفت جهان نسبت داد. به گزارش بلومبرگ، در این شرایط، عربستان در ماه ژوئن بیش از 500 هزار بشکه صادرات نفت خود را نسبت به ماه قبل کاهش داد که به دلیل افزایش گرمای هوا به دلیل افزایش استفاده از یخچال و فریزر است. بخشی از آن صرفه جویی می کند و برای تامین نیازهای انرژی داخلی نفت صادر نمی کند. بر اساس نمودار منتشر شده در این گزارش، گردش محموله های نفتی ایران با کشتی در خردادماه نسبت به اردیبهشت 198 هزار بشکه کاهش داشته است.

معامله گران در آینده طلا تردید دارند

میزان ورود و خروج پول واقعی به صندوق های طلا نیز نشان دهنده سردرگمی معامله گران است. در حالی که قیمت سکه امامی امروز افزایش یافته است، صندوق های طلا شاهد خروج پول واقعی بوده است. میزان پول واقعی ورودی به صندوق های طلا در روز یکشنبه 303 میلیارد تومان بود که این روند به خروج پول واقعی تبدیل شد. میزان برداشت واقعی پول از صندوق های طلا به بالاترین سطح از 9 می رسیده است. این مشکل می تواند به دو دلیل ایجاد شود. اولین مورد تردید گردانندگان صندوق طلا در مورد آینده طلا پس از انتخابات است.

IMG_20240702_175959_082

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=41151

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.