• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
6

رابطه قیمت دلار با انتخابات چیست؟

  • کد خبر : 30126
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۸:۳۴
رابطه قیمت دلار با انتخابات چیست؟

گفته می شود بازار دلار در بازار هرات خرید نکرد / دلار در کانال 50 دو روز بیشتر دوام نیاورد / در پیش بینی طلا، خودی ها از کیتکو دقیق تر بودند / قیمت طلا چه رابطه ای دارد دلار و انتخابات؟

به گزارش اخبار اقتصادی، قیمت دلار که هفته گذشته تمام انرژی خود را صرف فرود در کانال 50 هزار تومانی کرد، از روز سه شنبه وارد این کانال شد اما تنها دو روز در این کانال دوام آورد.

بازار ارز در پایان هفته با افزایش وارد کانال 51 هزار تومانی شد اما نتوانست از خط مقاومت عبور کند. قیمت دلار هرات از روز شنبه از 51 هزار و 100 تومان آغاز شد و از آغاز به کار گارد شروع به افزایش کرد و با شروع نرخ درهم به 51 هزار و 320 تومان رسید، اما نتوانست سقف را بشکند و بالاخره به 51 هزار و 120 تومان رسید، کارش را تمام کرد.

قیمت درهم امارات 14 هزار و 100 تومان باز شد و در ابتدا اوج را ثبت کرد، اما در نهایت با 50 تومان افت در قیمت 14 هزار و 100 تومان بسته شد. قیمت ارز از 29 میلیون تومان شروع و در 29 میلیون و 50 هزار تومان بسته شد. حباب پول به دلیل کاهش اونس طلا تا دلار 1940 به 5 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافت.

تحلیل های مختلف در بازار طلا

در بازار طلا تحلیل معامله گران داخلی و خارجی متفاوت بود. نظر خودی ها در مورد قیمت انس در هفته قبل بیشتر از نظر تحلیلگران کیتکو بود. تحلیلگران کیتکو پیش بینی کرده بودند که قیمت افزایش یابد، اما این اتفاق نیفتاد.

طلای آب شده مانند سکه بود و نوسان خاصی نداشت و حدود 10 میلیون و 500 هزار تومان معامله شد. در مجموع، امروز شاهد بازاری رنج‌برانگیز بودیم که نوسان داشت. معامله گران می گویند که حمایت و مقاومت نزدیکتر شده است و این نتیجه رنج بازار در یک منطقه خاص است. در واقع از نظر آنها بازار در این زمینه ها فشار زیادی را متحمل شده است.

دو اتفاقی که بازار منتظر آن است

شنبه بازار منتظر دو اتفاق بود، اولی سخنرانی سید حسن نصرالله و دومی حاصل سفر رئیسی به ریاض.

در سخنان هفته گذشته نصرالله پیش از آن بازار تا 52 هزار تومان افزایش یافت اما پس از سخنرانی کاهش یافت و به ارقام قبلی بازگشت. روز شنبه به گفته معامله گران، سخنرانی نصرالله سیگنال خاصی برای بازار نداشت و چون قبل از سخنرانی آنچنان بالا نبود، تغییر چندانی نداشت.

پیش بینی قیمت دلار در خارج از بازار نیز موضوع داغ بازار بود. سید کمال سیدعلی، معاون اسبق بانک مرکزی با بیان اینکه با توجه به باقی ماندن تورم در محدوده بالای 45 درصد، چگونه می توان انتظار داشت که قیمت ارز افزایش پیدا نکند؟ این پیش بینی با تیتر «منتظر شوک ارزی» همراه شد.

اپراتورها علاوه بر نظر این مقام سابق، دو تحلیل هم از قیمت دلار داشتند. اولین تحلیل از قیمت دلار قبل از انتخابات بود. در این تحلیل گفته می‌شود که با توجه به انتخابات ماه‌های آینده، بازارساز ارز اجازه نخواهد داد که بازار دچار نوسان شود. از این نظر، این تحلیل به این موضوع پرداخت که نوسانات بازار هیچ ارتباطی با انتخابات ندارد.

رابطه قیمت دلار با انتخابات

این تحلیل به بررسی رشد قیمت دلار در 5 ماه قبل از سه انتخابات گذشته می پردازد. اول انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 که تقریبا ثابت است، دوم انتخابات مجلس سال 98 که دوره بسیار بالایی داشت و آخرین انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 که قیمت دلار کاهش یافت. بر این اساس گروهی از معامله گران تاکید می کنند که انتخابات ربطی به نوسان قیمت دلار ندارد.

تحلیل دوم مربوط به تقاضای ژانویه است. گروهی از معامله گران معتقدند با نزدیک شدن به پایان سال تقاضا برای دلار افزایش می یابد و هر ساله این مشکل را داشته ایم. به گفته آنها، به دلیل اینکه تراز تجاری امسال نسبت به سال های گذشته منفی شده است، نوسانات بیشتری داریم. البته از سوی دیگر گروهی معتقدند بازار کاملا در دست بازارساز است و می گویند انتظار داشتند کل بازار در هفته گذشته کاهش پیدا کند اما بازارساز نخواسته است. به نظر او قیمت دلار نیز به همین ترتیب در حال افزایش است.

مسئله بازار ارز این است که در بازار هرات گفته اند که بزرگان هرات خرید نمی کنند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30126

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.