• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
2

وام های نجومی در بورس / بازرسی یا عشق; چه کسی حقیقت را می گوید؟

  • کد خبر : 43771
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۷
وام های نجومی در بورس / بازرسی یا عشق; چه کسی حقیقت را می گوید؟

به گزارش اخبار اقتصادی، صبح روز پنجشنبه 24 شهریور 1403 تصویری از نامه ای به تاریخ 19 شهریور 1403 به نمایش درآمد. سازمان بازرسی کل کشور. خطاب به وزیر اقتصاد منتشر شده و نشان می دهد به پنج نفر از اعضای شورای عالی بورس وام ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی اعطا شده است. حداکثر مبلغ این وام برای مجید عشقی رئیس هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار 2000 میلیون و 700 میلیون تومان تخصیص داده شده است.

همچنین در این نامه آمده است که علیرضا ناصرپور نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، رضا ایوزالو عضو هیات مدیره، مهرداد مسعودی فر عضو هیات مدیره و حسن فرج زاده دهکردی. اعضای هیئت مدیره هر کدام به مبلغ یک میلیارد و 900 میلیون تومان وام دریافت کرده اند.

نحوه پرداخت این وام ها با نرخ سود 4 درصد و بازپرداخت 10 ساله بوده است.

عملکرد مجید عشقی در مدیریت و نظارت بر بورس کمتر از حد انتظار بوده است

در نامه سازمان بازرسی کل کشور آمده است: با توجه به اینکه تصمیم به پرداخت وام به مدیران سازمان بورس در شورای عالی بورس و اوراق بهادار و در دوران گذار از دولت سیزدهم به دولت چهاردهم اتخاذ شده است. در شرایطی که عملکرد کلی سازمان بورس و اوراق بهادار در مدیریت و نظارت بر بازار اوراق بهادار و بازار اوراق بهادار نیز کمتر از حد انتظار بوده است. اتخاذ چنین تصمیمی در روزهای پایانی دولت و قبل از روی کار آمدن دولت جدید دارای ابهامات جدی است که در صورت اطلاع سهامداران و فعالان بازار به ویژه سهامداران خرد، نارضایتی اجتماعی آنها ناشی از عملکرد مسئولان بازار افزایش می یابد. از ارزش ها

مجید عشقی رئیس سازمان بورس در پاسخ به نامه سازمان بازرسی کل کشور این موضوع را دروغی بزرگ خواند و گفت: گفته می شود هیات مدیره سازمان توسط خودشان این وام را تایید و بازپرداخت کرده اند، قطعا این وام است. یک دروغ بزرگ و هیات مدیره سازمان بورس وام نه برای خود بلکه برای مدیران و کارکنان بورس تایید و پرداخت کرد و این مبالغ با منابع خود سازمان پرداخت شد.

به گفته مجید عشقی، شورای عالی بورس بر اساس ماده 4 قانون اوراق بهادار تعیین حقوق و مزایای هیأت مدیره سازمان بورس اوراق بهادار را برعهده دارد و این مبالغ بر اساس مصوبه پرداخت شده است. هیأت مدیره و پرداخت این مبالغ در کلیه مؤسسات پولی و مالی ذیربط امری عادی است و حتی گاهی در برخی مؤسسات مبالغ پرداختی بیش از این ارقام است و مدیران و کارکنان سازمان بورس با توجه به شرایط خاص این نهاد با محدودیت های زیادی مواجه هستند، لذا برای حفظ نیروی انسانی نهاد ناظر بر بازار سرمایه، پرداخت این تسهیلات ضروری است. شورای عالی بورس نیز بر اساس همین موضوع با پرداخت خط اعتباری موافقت کرد.

واکنش عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد به ماجرای پرداخت وام به هیات مدیره بورس

عبدالناصر همتی

پس از ارسال نامه سازمان بازرسی کل کشور به وزیر اقتصاد و دارایی مبنی بر موافقت با پرداخت وام اعضای هیات مدیره سازمان بورس در روزهای پایانی دولت قبل، وزیر امور اقتصادی و دارایی توضیحات و توضیحات لازم را از مدیران سازمان بورس خواستار شد. بر اساس دستور صریح عبدالناصر همتی، مدیران بورس موظف به انتشار مستندات و دلایل این تصمیم هستند.

همتی نوشت: در پی نامه سازمان بازرسی در خصوص وام دریافتی رئیس جمهور و اعضای هیئت مدیره سازمان بورس، موضوع را برای بررسی و نظر سریع به مرکز بازرسی وزارتخانه ارجاع دادم. در دولت چهاردهم آمده ایم رانت ها را برداریم و به هیچکس مجوز خاصی نخواهیم داد.

دستگاه های نظارتی را روشن کنید.

در ساعات گذشته خبری مبنی بر دستگیری مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار جزیره قشم هنگام خروج از کشور در برخی رسانه ها منتشر شد.

لازم به ذکر است از آنجایی که اطلاع رسانی شفاف این حادثه می تواند اذهان عمومی را روشن کرده و از انتشار اخبار جعلی توسط برخی رسانه ها جلوگیری کند و همچنین به گفته مجید عشقی، تمامی اسناد و مدارک این حادثه به دستگاه های نظارتی ارائه شده است. بررسی شده و این مبالغ با منابع خود سازمان و نه از منابع بانکی پرداخت شده است، لذا لازم است به زودی از سوی دولت 14، سازمان های نظارتی، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و نیز اطلاع رسانی دقیق در این زمینه صورت گیرد. به مراجع ذیصلاح، به اعضای هیات مدیره بورس و شورای عالی بورس تا مشخص شود مدیران بورس با چه قانون و منطقی وام های میلیاردی را پرداخت کرده اند. پرداخت 10 ساله و سود 4 درصدی؟

آن هم در شرایطی که دولت سیزدهم تمام شده و ناظران جدید بورس در شورای عالی حضور پیدا نکرده اند!

باید تصریح کرد که اگر به گفته عشقی این وام ها وام اشتغال زایی بوده است، آیا مدیرانی که سابقه بیمه دارند و از دولت حقوق می گیرند، می توانند وام اشتغالزایی میلیاردی با سود 4 درصد دریافت کنند یا خیر؟

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43771

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.