• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
2

پیش بینی بورس فردا 26 شهریور 1403 / شروع نیمه دوم بازار سرمایه با حاشیه ها و چالش های مختلف

  • کد خبر : 43780
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۸
پیش بینی بورس فردا 26 شهریور 1403 / شروع نیمه دوم بازار سرمایه با حاشیه ها و چالش های مختلف

سال 1403 به اندازه کافی چالش و خبر عجیبی را برای اهالی بازار سرمایه به همراه داشت. پس از گذشت 5 ماه گذشته، اهالی بازار امیدوار بودند که با آغاز به کار دولت جدید (دولت چهاردهم) این چالش ها و عوارض جانبی پایان یابد. اما این بار بر عهده رئیس سازمان بورس بود که چالش جدیدی برای بازار ایجاد کند.

اخبار اقتصادی، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به دلیل عرضه های روز سه شنبه که یک روز بین تعطیلات نیز بود ۱۲۰۰ واحد افت کرد و همه چیز به نیمه دوم شهریور موکول شد زیرا شهریور ماه برای مردم بسیار مهم است. از بازار سهام اگر وعده های همتی در روزهای آینده محقق نشود، خروج پول ها می تواند دوباره شتاب بگیرد.

پس از مدت ها اهالی بازار به گروه خودرو بازگشتند و پس از چند هفته ارزش تجاری این گروه از نظر ارزش تجاری در راس گروه های عمده قرار گرفت. این گروه بالغ بر 211 میلیارد تومان ارزش معاملاتی را به دست آوردند که البته در مقایسه با روزهای عادی بازار رقم بسیار ناچیزی است.

این موضوع را می توان از گزارش پنج ساله این گروه استخراج کرد. مقایسه عملکرد 3 سال اخیر خودروسازان بورسی نشان می دهد: فروش محصولات سه خودروساز بورسی شامل «ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو» طی پنج ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد رشد داشته است.

البته میزان تولید این خودروسازان به ویژه خودروسازان ایران که دنیای اقتصاد به گونه ای نوشته است که این میزان تولید در سال جاری تاکنون ممکن است برای ثبت نام کنندگان جدید با مشکل مواجه شود و خودروسازان نتوانند پاسخگوی آن باشند. تعهدات آنها

فلزات اساسی نیز با 184 میلیارد تومب در رتبه دوم و مواد شیمیایی در بازار سرمایه با 166 میلیارد تومب در رتبه سوم ارزش تجارت قرار گرفتند.

سال 1403 به اندازه کافی چالش و خبر عجیبی را برای اهالی بازار سرمایه به همراه داشت. پس از گذشت 5 ماه گذشته، اهالی بازار امیدوار بودند که با آغاز به کار دولت جدید (دولت چهاردهم) این چالش ها و مشکلات پایان یابد. اما در این بازار بر عهده رئیس سازمان بورس بود که چالش جدیدی برای بازار ایجاد کند.

سازمان بورس در گزارشی اعلام کرد که در چهار سال گذشته 30 مورد از جمله عوامل بیرونی و داخلی بر شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران تاثیر گذاشته است و اکنون گزینه عدم اعتماد به رئیس باید به آن اضافه شود سازمان بورس و در نحوه مدیریت یا بهتر است بگوییم در نحوه اعتماد رئیس سازمان بورس نسبت به اموال سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی که همچنان در کار سرمایه های بورس ایستاده اند.

اما مجید عشقی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، مجید عشقی با اشاره به انتشار نامه سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر اختصاص تسهیلات به اعضای هیات مدیره سازمان بورس گفت: گفته می شود که هیئت مدیره سازمان برای خود وام مصوب و پرداخت شده قطعا دروغ بزرگی است.

رئیس سازمان بورس همچنین اعلام کرده است که با توجه به شرایط و محدودیت های خاصی که برای مدیران و کارکنان وجود دارد، پرداخت این تسهیلات در سازمان بورس ضروری است و شورای عالی بورس نیز چنین اقدامی کرده است. اقدام بر اساس این موضوع

البته عضو ناظر شورای عالی بورس اعلام کرده است که سه شنبه هفته آینده اولین جلسه شورای عالی بورس را با حضور وزیر اقتصاد برگزار خواهیم کرد و یکی از موضوعات مهم این شوراست. جلسه سه شنبه شورای عالی بورس به بررسی اعطای وام های میلیاردی به مدیران بورس می پردازد.

البته این موضوع تنها به بورس محدود نمی شود، بلکه در فضای مجازی می توان تدابیر و وام هایی را که سازمان ها و بانک ها به کارکنان خود پرداخت می کنند، یافت.

گفته می شود بر اساس گزارش بانک مرکزی، ۲۹ بانک و موسسه اعتباری در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۹۱ میلیارد و ۵۹۸ میلیون تومان وام به کارکنان، مدیران و اعضای هیات مدیره خود پرداخت کرده اند! که بانک حاشیه‌دار آینده ۱۲۳ وام همات را به شرکت‌های تابعه خود بازپرداخت کرده است.

بررسی فنی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران همه عوامل مختلف را در بازار و در این 6 ماهه اول سال به خود دیده است و اکنون فرض بر این است که با دولت جدید و احتمالاً رئیس جمهور جدید خواهد بود که بازار را اشغال خواهد کرد. ریاست جمهوری بورس اوراق بهادار تهران (که فقط شایعه ای در بین اهالی بازار است) برای انتخاب مسیر جدیدی برای نیمه دوم سال 1403.

از نظر فنی شاید نیمه دوم شهریور ماه حکایت از عزم جدی خریداران برای ورود به بازار داشته باشد چرا که تازگی صحبت های همتی وزیر اقتصاد در این روزها مشخص می شود.

اهالی بازار موضوع بازپرداخت وام های سازمان بورس و همچنین بحث ایجاد بازار توافقی ارز و کاهش نرخ ارز را ارزیابی می کنند تا جدیت کار دولت چهاردهم مشخص شود. توانایی آن در حل این مشکلات است.

شاخص کل ممکن است در روزهای آینده با ارزش معاملاتی بالا مقاومت میانگین 200 روزه را بشکند که نیمه دوم را آسان تر خواهد کرد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43780

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.