• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
2

احتیاط سرمایه گذار به اوج خود رسید

  • کد خبر : 43754
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۳
احتیاط سرمایه گذار به اوج خود رسید

اکوایران: پس از اینکه گزارش ضعیف فرصت های شغلی آمریکا دیروز باعث سقوط سهام جهانی شد، سرمایه گذاران مواضع محتاطانه خود را در آستانه گزارش مشاغل روز جمعه حفظ کردند.

اخبار اقتصادی، در حالی که معامله گران جهانی منتظر گزارش روز جمعه بازار کار آمریکا در بازار کار هستند، بازارهای جهانی احتمالاً به کاهش روز گذشته ادامه خواهند داد.

بر اساس آخرین تحولات، معاملات آتی یورو استوکس 0.2 درصد کاهش یافت و سهام آمریکا نیز کاهش یافت. شاخص ام‌اس‌سی‌آی آسیا-اقیانوسیه نیز بیشتر از رشد 0.8 درصدی خود را از دست داد که عمدتاً به دلیل کاهش در ژاپن و هنگ کنگ بود.

در همین حال، با افزایش کاهش رشد در بازار کار ایالات متحده، بازدهی خزانه داری افزایش یافت که باعث شد فدرال رزرو در نشست بعدی خود، نرخ بهره را کاهش دهد. شاخص قدرت دلار نیز پس از افت 0.3 درصدی در روز چهارشنبه بدون تغییر بود. ین ژاپن نیز به دنبال افزایش دستمزدهای واقعی در این کشور تقویت شد. موضوعی که از گزینه افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ژاپن حمایت می کند.

تغییر تمرکز از تورم به بازار کار

معامله گران در آستانه گزارش مشاغل ایالات متحده در روز جمعه، یکی از مهم ترین داده های اقتصادی در آستانه تصمیم فدرال رزرو در اواخر این ماه، به حالت تعلیق درآمده اند. بازارهای مالی واکنش‌های شدیدی به داده‌های اقتصادی ایالات متحده نشان داده‌اند، زیرا توجه به «ریسک رکود» معطوف شده است. بدبینی نسبت به هیاهوی هوش مصنوعی همچنین به دارایی های پرخطر آسیب رسانده است، به طوری که سهام انویدیا بدترین افت دو روزه خود را از اکتبر 2022 متحمل شده است.

کارول کنگ، استراتژیست ارزی در بانک مشترک المنافع استرالیا، معتقد است که بازارهای مالی پس از گزارش “ایجاد مشاغل جدید در ایالات متحده” که می تواند گزینه کاهش 0.5 درصدی نرخ بهره را ایجاد کند یا از بین ببرد، محتاط هستند. به گفته وی، جفت ارز دلار/ین نسبت به علائم بدتر شدن شرایط در بازار کار ایالات متحده حساس است که به دلیل مسیرهای متفاوت سیاست پولی بین بانک مرکزی ژاپن و فدرال رزرو است.

وضعیت بازار سهام در ژاپن و چین

سهام Nippon Steel Corp بین سود و زیان در نوسان بوده است. این فولادساز ژاپنی پس از آنکه گفته می شود رئیس جمهور جو بایدن از خرید 14.1 میلیارد دلاری US Steel جلوگیری کرده است، در کانون توجه قرار گرفته است. US Steel در نیویورک 17 درصد سقوط کرد که بزرگترین افت آن از آوریل 2017 است.

اعتماد سرمایه گذاران به سهام چین نیز بسیار ضعیف است. JPMorgan Chase & Co رتبه خرید خود را در سهام ایالات متحده به دلیل حمایت ضعیف سیاسی و نوسانات احتمالی مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده کنار گذاشت. شاخص سهام چین در هنگ کنگ نیز به پایین ترین سطح خود از اواسط اوت رسیده است.

به گفته هبی چن، تحلیلگر در IG Markets Ltd.، بازارهای آسیایی به شدت نوسان داشتند زیرا سرمایه گذاران نگرانی های عمیق در مورد داده های شغلی ایالات متحده و چشم انداز بدبینانه برای بخش فناوری را متعادل می کردند که ناشی از فروش سهام در ایالات متحده بود.

به آمار اشتغال روز جمعه توجه کنید

با توجه به اینکه فدرال رزرو تا چند هفته دیگر کاهش نرخ بهره را آغاز خواهد کرد، داده های ماهانه اشتغال در ایالات متحده که قرار است روز جمعه منتشر شود، به تعیین میزان کاهش ها کمک می کند. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو تصریح کرد که نگرانی این موسسه در حال حاضر بیشتر در مورد شرایط بازار کار است تا تورم.

ادی لو، مدیر ارشد سرمایه گذاری در مدیریت ثروت گروه Maybank، به تلویزیون بلومبرگ گفت که سناریوی “فرود نرم” برای اقتصاد ایالات متحده دست نخورده است، اما دو تا سه ماه آینده می تواند دوره سختی برای بازارها باشد. اگر فدرال رزرو نرخ بهره را 0.5 درصد کاهش دهد، بازار می تواند آن را به عنوان یک سیگنال منفی ببیند زیرا به این معنی است که فدرال رزرو چیزی در اقتصاد می بیند.

تکامل بازار کالاهای اساسی

همچنین در کالاها، نفت پس از بسته شدن به پایین‌ترین سطح خود از ژوئن 2023 افزایش یافت، زیرا گزارش صنعت حاکی از کاهش شدید ذخایر آمریکا بود. در همین حال، طلا به دنبال حمایت از داده های مشاغل ایالات متحده حدود 2500 دلار معامله شد.

داده‌های دیروز ایالات متحده نشان داد که فرصت‌های شغلی در ماه گذشته به پایین‌ترین سطح خود در سه سال گذشته رسید و فدرال رزرو را در مسیر کاهش نرخ بهره در نشست این ماه قرار داد. طبق آمار اداره آمار کار، 7.7 میلیون فرصت شغلی در ماه جولای وجود داشته است که نسبت به 7.9 میلیون در ژوئن و کمترین تعداد از ژانویه 2021 افزایش یافته است.

با کاهش بازار کار، آگهی‌های شغلی نسبت به اوج خود در سال 2022 کاهش یافته است که 13 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. اخراج‌ها نیز اندکی افزایش یافت و به 1.8 میلیون نفر رسید که بالاترین سطح از مارس 2023 است که نشانه‌ای از تقاضای ضعیف‌تر نیروی کار است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43754

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.