• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

چشم بازار جهانی به گندم روسیه

  • کد خبر : 39092
  • ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۵
چشم بازار جهانی به گندم روسیه

اکو ایران: روسیه به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گندم در جهان، نقش اساسی در تعیین قیمت در بازار جهانی دارد و هرگونه نوسان در عرضه گندم این کشور می تواند تلاطم قابل توجهی در بازار ایجاد کند. در این شرایط کارشناسان معتقدند آینده قیمت گندم در این گروه به حجم تولید و صادرات از روسیه بستگی دارد که به شرایط اقلیمی نیز بستگی دارد.

اخبار اقتصادی؛ تحلیل های انجام شده حاکی از آن است که قیمت گندم به حجم صادرات روسیه و همچنین شرایط آب و هوایی آینده بستگی دارد، اما اولین نشانه ها حاکی از آن است که برداشت و صادرات محصول روسیه با مشکل مواجه است. مرکز تحلیلی Sosken (SovEcon، یک شرکت بزرگ در بخش تحقیقاتی بازار کشاورزی دریای سیاه)، اخیراً پیش‌بینی صادرات گندم روسیه را 3.4 میلیون تن کاهش داد و به 89.6 میلیون تن رساند. بر اساس گزارش انجمن غلات، آندری سیزوف، مدیر مرکز تحلیلی SovEcon، معتقد است که زمستان مساعد در روسیه پایه و اساس برداشت بزرگ گندم در این کشور را ایجاد کرد و باران های کافی در زمستان رشد قابل توجهی را افزایش داد. و توسعه گندم و امید به افزایش. تولید را در میان کشاورزان و فعالان بازار گندم احیا کرد. اما وی به شرایط جوی دو ماه اخیر روسیه نیز اشاره کرد و معتقد است شرایط جوی مانند گرمای غیرمعمول، خشکسالی و یخبندان های اخیر بر تولید این کشور تاثیر گذاشته است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، روسیه در سال گذشته 92.8 میلیون تن برداشت کرده است، در حالی که میانگین پنج ساله 86.7 میلیون تن است.

به گفته سیزوف، دلیل اصلی کاهش پیش بینی شده، شرایط خشک مداوم در جنوب روسیه است که تنها 20 تا 40 درصد از بارندگی معمول خود را در ماه های اخیر دریافت کرده است. بارش باران برای آن منطقه پیش بینی می شود، اما بعید است که به طور قابل توجهی این کمبود را جبران کند.

مدیر مرکز تحلیلی SovEcon همچنین خاطرنشان می کند که جنوب روسیه تقریباً 40 درصد از کل تولید گندم این کشور را تامین می کند. اما این شرایط به ویژه به دلیل خشکسالی های قبلی به محصولات آسیب پذیر گندم در جنوب آسیب رسانده است.

بروس برنت، تحلیلگر MarketsFarm گفت: سرمازدگی اخیر به نظر جدی است و با این شرایط شاهد واکنش در بازارهای گندم خواهیم بود. این تحلیلگر همچنین خاطرنشان کرد که قرارداد آتی در مینیاپولیس با قیمت 7.20 دلار به ازای هر بوشل، بالاتر از قیمت هفته گذشته (6.40 دلار) است.

بهترین شرایط رشد و برداشت در ایالات متحده

روند کاشت و برداشت گندم در روسیه پیش بینی می شود، در حالی که محصول گندم قرمز زمستانه ایالات متحده در وضعیت بسیار بهتری نسبت به سال گذشته قرار داشت. با این حال، پیش‌بینی USDA برای گندم قرمز نرم زمستانی بسیار کمتر از انتظارات تجاری بود.

وزارت کشاورزی ایالات متحده پروژه های پایان دادن به ذخایر 766 میلیون بوشل گندم در سال 2024-2025 را در نظر گرفته است که از 688 میلیون بوشل در سال گذشته افزایش یافته است.

به گفته کارشناسان، همه چیز به روسیه برمی گردد که در سال های 2023-2024 بازار صادرات را با محصول خود پر کرد. اگر روسیه در سال 2024-2025 برداشت کمتری داشته باشد، کمک زیادی به صادرکنندگان در سایر مناطق جهان خواهد کرد.

در حال حاضر، فروش گندم جدید در ایالات متحده نسبت به زمان مشابه در سال گذشته بسیار بیشتر است. انجمن گندم ایالات متحده در یادداشت خود اعلام کرد خریداران به دنبال استفاده از قیمت های پایین تر و محموله های اولیه تضمین شده برای سال های 2024-25 هستند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=39092

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.