• امروز : دوشنبه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
2

محصولات ارزان به صادرات ایران لطمه می زند + جدول

  • کد خبر : 43760
  • ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۹
محصولات ارزان به صادرات ایران لطمه می زند + جدول

اکوایران: تحلیل صادرات ایران در چهار ماهه اول سال 1403 نشان می دهد که در حالی که هم حجم و هم ارزش صادرات رشد داشته است، رشد حجم صادرات بیش از ارزش آن چشمگیر بوده است.

اخبار اقتصادی؛ در دوره مورد بررسی، حجم تجارت خارجی کشور (کالاهای غیرنفتی) در چهار ماهه نخست سال جاری به 37 میلیارد و 412 میلیون دلار رسید که از نظر ارزشی و وزنی نسبت به مدت مشابه رشد داشته است. سال گذشته

بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی گمرک، در چهار ماهه نخست سال جاری، کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشور (بدون احتساب نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و بدون احتساب صادرات از بخش چمدانی) بالغ بر 47 میلیون نفر بوده است. و 978 هزار تن به ارزش 17 میلیارد و 436 میلیون دلار که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.05 درصد از نظر وزنی و 8.15 درصد از نظر ارزش دلاری افزایش داشته است.

مشارکت کشورها در صادرات

ارزیابی ها نشان می دهد صادرات به «چین» حدود 4 میلیارد و 778 میلیون دلار بوده که بر اساس آمارهای منتشر شده نشان می دهد این کشور همچنان جایگاه خود را در بین کشورهای اصلی صادرکننده ایران حفظ کرده است. بر اساس آمار گمرک، “عراق” دومین واردات کشور است. مقصد در بازه زمانی در نظر گرفته شده است. مجموع صادرات به این کشور 3 میلیارد و 621 میلیون دلار برآورد شده است.

سومین مقصد صادرات در دوره مورد تجزیه و تحلیل، امارات متحده عربی بود. ارزش کالاهای صادراتی به این کشور در این مدت حدود 2 میلیارد و 365 میلیون دلار بوده است. این کشور در بین کشورهای واردکننده ایران رتبه اول را دارد و بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. امارات متحده عربی یکی از پایگاه های ترانزیتی کالا محسوب می شود، شاهراهی که می تواند ایران را با سایر کشورها متصل کند.

سهم «ترکیه» به عنوان مقصد بعدی صادراتی کشور چقدر خواهد بود؟ ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ارزش صادرات کشور به ترکیه اختصاص دارد و در دوره مورد بررسی مجموعاً یک میلیارد و 679 دلار کالا به این کشور صادر شده است. بر اساس داده های اعلام شده، افغانستان در رتبه پنجم قرار دارد. صادرات ایران به این کشور در این مدت بالغ بر 701 میلیون دلار بوده است.

این در حالی است که در رتبه ششم در میان مقاصد صادراتی ایران، «پاکستان» قرار دارد که نسبت صادرات ایران به این کشور 684 میلیون دلار بوده است. در بین کشورهای صادرکننده، «هند» با صادرات 590 میلیون دلاری رتبه ششم را به خود اختصاص داده است و رتبه هفتم را «عمان» به خود اختصاص داده است که در این مدت 512 میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است.

مقاصد بعدی صادرات ایران «روسیه» و «اندونزی» است که بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی گمرک، ارزش صادرات ایران به روسیه 338 میلیون دلار و رقم صادرات اندونزی به 236 میلیون دلار رسیده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43760

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.