• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
1

مقاومت کارخانه های نورد در برابر قیمت بالای فولاد

  • کد خبر : 33234
  • ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
مقاومت کارخانه های نورد در برابر قیمت بالای فولاد

سرعت فروش هفتگی شمش فولاد دایره صنعتی بورس کالا با وجود کاهش محسوس حجم عرضه کاهش یافت. افزایش غیراقتصادی قیمت شمش برای کارخانجات باعث می شود که تقاضا برای شمش گران عرضه شده در بازار وجود نداشته باشد و در نتیجه برتری تقاضا بر عرضه منجر به افزایش قیمت نشود.

اخبار اقتصادی، عرضه هفتگی شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران در هفته دوم دی ماه با کاهش چشمگیری مواجه شد. کاهش احتمالی تولید شمش فولاد به دلیل کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی و محدودیت تامین انرژی کارخانه های فولاد از عوامل اصلی کاهش حجم عرضه هفتگی بود. به این ترتیب در هفته دوم دی ماه در مجموع یک میلیون و 618 هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد. این در حالی است که این بازار معمولاً میزبان عرضه هفتگی حدود 250000 تن شمش است.

فروش 54٪ از منابع، اجازه می دهد تا قیمت ها افزایش یابد

روز دوشنبه 20 دی ماه 161 هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالا به قیمت پایه کیلویی 18 تا 19 هزار تومان فروخته شد. قیمت پایه و قیمت پایه نسبت به هفته های گذشته افزایش یافته است. استقبال کارخانه ها از پیشنهاد قبلی شمش عامل افزایش قیمت کف و سقف بود. برای این میزان 149 هزار و 450 تن تقاضا در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران ثبت شد اما در نهایت تنها 88 هزار تن محصول در این بازار معامله شد. به این ترتیب نسبت حجم معاملات و عرضه در این رینگ 54 درصد بود. فروش بیش از 50 درصد حجم عرضه، مجوزی برای واحدهای فولادی برای افزایش بیشتر قیمت پایه خواهد بود.

مقاومت رو به رشد در برابر رشد نرخ شمش

در دومین هفته از زمستان، 88 هزار تن شمش فولاد با میانگین قیمت 18 هزار و 760 تومان در رینگ صنعتی بورس کالای ایران معامله شد. این در حالی است که میانگین قیمت فروش شمش فولاد رینگ فیزیکی در بورس کالای ایران در روز دوشنبه 13 دی ماه 18 هزار و 838 تومان بوده است. به این ترتیب میانگین نرخ فروش هفتگی شمش فولاد 80 تومان در هر کیلوگرم کاهش یافت. در واقع با وجود افزایش قیمت حداقل و حداکثر قیمت پایه، خریداران در برابر افزایش قیمت شمش مقاومت می کنند.

با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کمیسیون اعضای بورس، میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم شمش فولاد رینگ صنعتی بورس کالای ایران به 20 هزار و 500 تومان می رسد. در این شرایط با در نظر گرفتن میانگین هزینه حمل 600 تومان برای انتقال هر کیلوگرم شمش فولادی به محل واحد نورد و هزینه تبدیل معادل 1.1 درصد نرخ شمش فولاد، قیمت نهایی هر کیلوگرم میله تولید می شود. از این شمش 23400 تومان خواهد بود. این در شرایطی است که در شرایط فعلی میلگردها با همین نرخ در بازار آزاد به وفور یافت می شود و خبری از مشتری برای آنها نیست. به این ترتیب رکود تقاضا برای محصولات فولادی از رشد قیمت شمش فولاد جلوگیری می کند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33234

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.