• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
1

تنش آب در 476 شهر ایران!

  • کد خبر : 25692
  • ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۶
تنش آب در 476 شهر ایران!

به گزارش اخبار اقتصادی، بر اساس آخرین گزارش فصلی مرکز پژوهش های شورای اسلامی با توجه به “بررسی و تحلیل شاخص های کلان بخش آب در سه ماهه اول سال جاری” به منظور بررسی چالش های پیش رو و اتخاذ راهکارهای مناسب برای برون رفت از این چالش، مهمترین شاخص های حوزه آب در سه ماهه نخست سال جاری سال 1402 و وضعیت کلان این بخش در موضوعات مختلف.

همچنین در این گزارش با استفاده از شاخص های مهم اقلیمی، وضعیت خشکسالی در 9 ماهه منتهی به خرداد 1402 و وضعیت منابع آب سطحی کشور در این مدت، ارائه و نقش آنها در مدیریت کلان آب مورد بررسی قرار گرفته است. کشور. بخش و اثرات آن در حوزه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، میزان بارندگی از ابتدای سال هیدرولوژیکی تا پایان خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه درازمدت 14 درصد کاهش داشته است، ضمن اینکه دمای هوا در مقایسه با مدت مشابه 0.7 درجه سانتیگراد افزایش یافته است. میانگین دوره بلندمدت مشابه

با توجه به اینکه میزان بارندگی در دوره مذکور نسبت به مدت مشابه سال هیدرولوژیکی گذشته 11 درصد رشد نشان می دهد، اما در شمال زاگرس، دریای خزر، دامنه جنوبی البرز و بخش شرقی کشور با پدیده خشکسالی و پراکنده در استان های چهارمحال، بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و شمال فارس، جنوب اصفهان، غرب کرمان و کردستان با پدیده وحشت مواجه بوده ایم.

این گزارش می افزاید: در سه ماهه اول سال 1402 مصرف آب شرب و صنعتی 1.6 میلیارد مترمکعب بوده و 476 شهر تحت تنش آبی قرار دارند.

بر اساس گزارش فصلی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی، تا پایان خرداد ماه سال جاری، ذخیره سدهای کشور به 31 میلیارد متر مکعب رسید که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته 20 درصد افزایش داشته است. . همچنین 7520 مگاوات ساعت معادل 8 درصد کل تولید برق کشور تولید شده است.

تخصیص بودجه برای بخش آب در سال 1402 معادل 3 درصد اعتبارات تملک کالاهای سرمایه ای است، بنابراین برای 324 طرح برای رفع تنش آبی اعتبار پیش بینی شده است.

بر اساس شاخص های مهم هیدرولوژیکی و هواشناسی، از ابتدای سال هیدرولوژیکی جاری تا پایان خرداد 1402 علیرغم وقوع خشکسالی در برخی نقاط کشور به ویژه استان های واقع در جنوب غرب، مناطق بیشتری از کشور دچار خشکسالی شده است. مواجه با خشکسالی شدت خشکسالی در شرق کشور بیشتر از سایر مناطق است و در غرب کشور نیز خشکسالی ملایمی رخ داده است.

بررسی شاخص های مهم آب و هواشناسی کشور نشان می دهد که از مجموع 31 استان کشور، 22 استان کاهش بارندگی را تجربه کرده اند. بنابراین با وجود بهبود میانگین بارندگی، کشور برای سومین سال متوالی خشکسالی و بارندگی کم را تجربه کرده است.

سدهای واقع در جنوب غرب کشور و در حوضه دریاچه ارومیه حداقل 60 درصد پر شده است اما در شرق کشور که بیشترین کاهش بارندگی را نیز دارد در استان سیستان است. و بلوچستان میزان آب ذخیره شده در چاه های نیمه که به طور کامل به منابع آبی رودخانه مرزی و مجموعه هیرمند متصل است به کمتر از 10 درصد رسیده و در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارد.

با توجه به کاهش محسوس حجم ذخایر سدهای واقع در استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و فارس جنوبی، سهم منابع آب سطحی برای تامین نیازها کاهش یافته و همچنین افزایش برداشت از منابع آب های زیرزمینی و آب آشامیدنی. تنش آبی در این مناطق رخ داده است. در شمال کشور به دلیل کاهش بارندگی، کاهش تولید محصولات کشاورزی و چالش تامین نیاز این بخش بسیار محتمل است و در استان گلستان نیز به دلیل حجم اندک ذخایر سدهای استان و تخلیه مجازی آنها، بروز تنش آب شرب نیز پیش بینی می شود.

اما در بهار تولید برق کشور کاهش یافت و از 8.7 درصد در فروردین به 7.4 درصد در ژوئن رسید. به عبارت دیگر، در فصل بهار، نرخ رشد کل تولید برق کشور بیشتر از نرخ رشد تولید برق است و به همین دلیل سهم برق از کل تولید کاهش یافته است که نشان دهنده رشد چشمگیر تولید برق در کشور است. تولید برق نرخ مصرف. این وضعیت متاثر از افزایش میانگین دمای کشور در فصل بهار و رشد تقاضا برای مصرف برق بوده است.

تسنیم

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=25692

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.