• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
1

امتیاز ناپلئونی نمایندگان مجلس به وزیر صمت

  • کد خبر : 33154
  • ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱
امتیاز ناپلئونی نمایندگان مجلس به وزیر صمت

اکوایران: وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز 21 آذرماه در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه «چرا آیین نامه واردات خودروهای فرسوده پس از سه ماه تصویب ابلاغ نشده است؟»، آیا خودرو صنعت ساماندهی شده و خودروهای جدید وارد شده است؟» و به سوالاتی از این قبیل پاسخ هایی داد که به صورت مشروط پذیرفته شد و به گفته عضو کمیسیون داخلی به وزیر کارت زرد نداد.

اخبار اقتصادی، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز (سه شنبه 21 دی ماه) برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان راهی مجلس شد.

در این جلسه که به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد. نمایندگان از جمله جلال رشیدی، عضو کمیسیون داخلی از وزیر کشور پرسیدند: چرا با وجود گذشت یک سال از تصویب قانون سازمان صنعت خودرو، تاکنون خودروی جدید وارد نشده است؟ ?

وی از علی آبادی خواست تا با ارائه گزارشی مشخص کند طی 19 ماه از تصویب قانون واردات خودرو چه تعداد خودرو وارد کشور شده است، چه تعداد وارد شهرک شده اند، چه تعداد در حال ترخیص در گمرک هستند و چه تعداد خودرو ثبت شده است. ثبت شده است.

نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد ادامه داد: چرا آیین نامه واردات خودروهای فرسوده که سه ماه پیش در دولت تصویب شده و شما هم نظر مثبتی درباره آن داشتید، هنوز ابلاغ نشده است؟ از سوی دیگر چرا روند قیمت گذاری خودروهای وارداتی تا این حد بالاست؟ از رئیس جمهور می خواهم شخصاً به موضوع واردات خودرو رسیدگی کند.

نماینده مردم مرودشت خطاب به وزیر صامت ادامه داد: خودروی 17 هزار دلاری با قیمت 30 هزار دلار با نرخ دولتی به مردم فروخته می شود لطفا پاسخ دهید آیا تغییری در نرخ ها ایجاد نمی شود؟

وی در بخشی دیگر از سوال خود مبنی بر عدم پایبندی تولیدکنندگان داخلی به تعهدات خود گفت: سال گذشته 170 میلیون برای دریافت خودرو از تولیدکننده داخلی پرداخت کردند اما امسال به آنها گفته شد که باید این مبلغ را افزایش دهند. پول 300 میلیون برای دریافت ماشین شما. امیدوارم وزیر صنعت، معدن و تجارت پاسخ دهد دلایل افزایش قیمت خودروهای داخلی به ویژه خودروهای ایران خودرو و سایپا چیست؟

وی خاطرنشان کرد: چندی پیش علی آبادی گفته بود صبر کنید. گفت: منتظریم. چرا با این همه تصمیم قیمت خودرو پایین نیامده است؟

رشیدی کوچی ادامه داد: چه زمانی گفتیم که دولت برای واردات خودرو ارز اختصاص دهد؟ می گویند ارز نداریم. ما نگفتیم که دولت برای واردات خودرو ارز تامین کند، اما راه های مختلفی را برای تامین ارز واردات خودرو از سوی دولت ارائه کردیم.

این نماینده مجلس همچنین به تبرئه خود در خصوص موضوع مافیای خودرو و اظهاراتش در خصوص واردات خودروهای لوکس اشاره کرد و گفت: می توانیم با استفاده از منابع ارزی خودرو وارد کنیم. ضمن اینکه در هیچ کجای دنیا خودروی 15 هزار دلاری لوکس نیست، اما وقتی روی آن تعرفه 100 درصدی می گذاریم، قیمت خودرو به 40 هزار دلار و در بازار آزاد به 80 هزار دلار می رسد. چرا نرخ ها را اصلاح نمی کنند؟

رشیدی کوچی ادامه داد: مردم ما سوار خودروی بی کیفیت و بی کیفیت می شوند. آیا بهتر نیست یک دهم این هزینه را به واردات خودروهای برقی و هیبریدی اختصاص دهیم؟

پاسخ وزیر به سوالات نمایندگان

علی آبادی در جلسه علنی امروز مجلس در پاسخ به سوالات نمایندگان درباره وضعیت تولید داخلی، واردات خودرو، گرانی خودروهای داخلی و خارجی در بخشی از بیانیه خود گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان سال جاری آذرماه ۹۹۰ هزار خودرو در کشور تولید شد که این محصولات تاکنون از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرده است.

علی آبادی درباره وضعیت واردات خودروهای جدید نیز گفت: اکنون تعداد خودروهای ثبت نامی 93 هزار و 343 خودرو و تعداد خودروهای وارداتی به کشور 9 هزار و 176 خودرو، تعداد خودروهای جابجا شده 10 هزار و 176 خودرو و تعداد 8000 خودرو و 220 خودرو به ثبت نام کنندگان عرضه شد و تعداد خودروهای ثبت نامی نیز حدود 4000 دستگاه است. در حالی که تعداد کل افراد ثبت نام شده و مجاز 33 هزار و 538 نفر است، 3 هزار و 505 نفر انصراف داده اند، 30 هزار و 433 نفر در نوبت هستند و 7 هزار و 121 نفر منصوب شده اند. به لطف این آموزش، روند واردات خودروهای جدید از سوزوکی، تویوتا، کیا، هوندا و سایر برندهای چینی عادی و روتین شده است.

وی ادامه داد: در خصوص واردات خودرو نیز 23 شرکت بر اساس مقررات مجوز دریافت کرده اند و محدودیتی برای صادرات بیشتر خودرو نداریم و حتی من شخصا معتقدم باید به سمتی برویم که مردم خودشان بتوانند خودرو وارد کنند. یکسان.

علی آبادی درباره آیین نامه واردات خودروهای فرسوده نیز گفت: این آیین نامه توسط وزارت حراست تدوین و طبق برنامه به دولت ارسال شد و این آیین نامه پس از بررسی های کارشناسی در کمیسیون های تخصصی و دادگاه دولت با اصلاحاتی به تصویب رسید و انشاالله به تصویب رسید. به زودی اعلام خواهد شد.

وزیر صامت اعلام کرد: خودروی مورد نظر را هر چقدر هم که تاکنون ارز دریافت کرده ام وارد کرده ام.

وی در پاسخ به گرانی خودرو گفت: به طور میانگین قیمت خودروهای تولید داخل در بازار از ابتدای امسال 26 درصد و خودروهای مونتاژی 43 درصد کاهش داشته است. پیش بینی می شود با افزایش تولید داخلی و عرضه منظم و نیز تداوم و تقویت جریان واردات خودرو، بازار واقعاً به سمت رقابت پذیری بیشتر و با افزایش تولید و عرضه در ماه های گذشته حرکت کند. در سال، امیدواریم شاهد نزدیک شدن قیمت های بازار به قیمت های کارخانه باشیم.

وی تاکید کرد: رصد وضعیت متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو نیز نشان می دهد که اکثر خودروها با افت تقاضا از سوی متقاضیان مواجه بوده اند. در برخی خودروسازان، کمتر از 10 درصد از متقاضیان پرداخت را تکمیل و قرارداد را در سامانه نهایی کردند. از سوی دیگر در بیش از 80 درصد از انواع خودروها، ضریب انطباق متقاضیان سامانه کمتر از 59 درصد بوده است.

در بخشی از گزارش علی آبادی به نمایندگان مجلس آمده است: امسال بر واردات خودروهای برقی تمرکز کردیم و تولید داخلی را در دستور کار قرار دادیم، بنابراین در سال آینده 4 خودروی برقی باکیفیت تولید خواهیم کرد که برای رقابت عرضه خواهند شد. با ماشین های خارجی

کارت زردی که به علی آبادی ندادند

البته نمایندگان از جمله رشیدی کوچی از پاسخ های وزیر قانع شدند. رشیدی کوچی پس از استماع اظهارات وزیر صمت گفت: اگر همین الان این موضوع را به رای بگذارم قطعا نمایندگان به دلیل حساسیت این موضوع به وزیر کارت زرد می دهند اما تا عید سه ماه مهلت دارد. به وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت برای انجام واردات، خودرو می دهم و به سوالم رای نمی دهم.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33154

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.