• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

ارزش تجارت ایران و ترکیه دو برابر خواهد شد. هدف گذاری 30 میلیارد دلار در تجارت

  • کد خبر : 34515
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
ارزش تجارت ایران و ترکیه دو برابر خواهد شد.  هدف گذاری 30 میلیارد دلار در تجارت

اکوایران: رئیس جدید خانه ایران روز گذشته در قالب تیمی به همراه ابراهیم رئیسی به ترکیه سفر کرد تا در نشست فعالان اقتصادی دو کشور مسیر توسعه روابط اقتصادی را بررسی کند.

اخبار اقتصادی؛ صمد حسن زاده، رئیس مجلس ایران که به همراه رئیس جمهور به ترکیه سفر کرده است، در نشست فعالان اقتصادی دو کشور بر لزوم توجه ویژه بخش خصوصی برای دستیابی به اهداف تجاری دوجانبه تاکید کرد. سفر رئیس اتاق بازرگانی ایران پس از 8 ماه اختلاف نظر دولت و بخش خصوصی صورت گرفت و بسیاری از فعالان اقتصادی امیدوارند با این سفر شاهد بهبود روابط در بخش خصوصی باشیم.

در سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به ترکیه، نشست مشترک فعالان اقتصادی دو کشور با حضور سیدابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم، رجب طیب اردوغان، صمد حسن زاده رئیس جمهور ترکیه برگزار شد. رئیس خانه ایران و جمعی از فعالان اقتصادی و مسئولان دو کشور در کاخ آقسرای آنکارا برگزار شد. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن ابراز خرسندی از حضور مسئولان و فعالان اقتصادی دو کشور، تصریح کرد: روابط عمیق فرهنگی، مذهبی و تاریخی ایران و ترکیه و حسن همجواری است. بین دو کشور به خوبی تثبیت شده است و قصد دارد همکاری های دوجانبه را در همه زمینه ها به ویژه در زمینه های تجاری و اقتصادی تقویت کند.

البته صمد حسن زاده در این دیدار از حجم کم روابط ایران و ترکیه نسبت به ظرفیت و توانمندی های دو طرف انتقاد کرد. وی همچنین تاکید کرد که با تلاش مقامات ارشد دو کشور برای تقویت روابط مبتنی بر اصول محکم و قابل اعتماد، می توان سطح همکاری ها را ارتقا و توسعه داد.

وی با اشاره به هدف گذاری 30 میلیارد دلاری برای مبادلات آتی ایران و ترکیه، گفت: این رقم بیش از دو برابر حجم کنونی مبادلات تجاری دو کشور است و باید برای تحقق آن تلاش زیادی کرد و ما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی، ما باید قاطع تر باشیم. پیشاپیش اقدامات جدی انجام دهیم و بهترین اقدامات را در جهت توسعه روابط دو کشور اتخاذ کنیم.

جهش تجاری در سال آینده

رئیس مجلس ایران با تاکید بر اینکه ظرفیت های همکاری موجود بین دو کشور بیش از این مقدار است، ابراز امیدواری کرد تا ظرف یک سال آینده مقدمات تحقق این هدف فراهم شود.

حسن زاده در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: در دنیای امروز بخش مهمی از روابط بین الملل مبتنی بر اقتصاد و حضور در بازارهای جهانی است و ما به عنوان بخش خصوصی می توانیم با استفاده از اقتصاد مکمل خود نقش راهبردی در تحکیم آنها داشته باشیم. پتانسیل ها بیا با هم رابطه داشته باشیم

حسن زاده با تاکید بر نقش اتاق‌های بازرگانی دو کشور در توسعه روابط اقتصادی گفت: دو کشور در بخش‌های مختلف انرژی، معادن، تجهیزات صنعتی، تجهیزات پزشکی و دارو، کشاورزی، حوزه حلال و پایگاه‌های مختلف همکاری خواهند داشت. دانش و همچنین تولید مشترک در همه زمینه ها از جمله لوازم خانگی شرایط و فرصت های خوبی دارد و باید برای ارتقای همکاری ها برنامه ریزی کرد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34515

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.