• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

ابلاغ دستورالعمل افزایش سقف وام کمک سپرده مسکن به 20 بانک عامل

  • کد خبر : 34327
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
ابلاغ دستورالعمل افزایش سقف وام کمک سپرده مسکن به 20 بانک عامل

به گزارش اخبار اقتصادی، بانک مرکزی بخشنامه مربوط به تصویب شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف وام مسکن 200 میلیون تومان در تهران، 150 میلیون تومان در مراکز استان ها، 100 میلیون تومان در شهرستان ها و 40 میلیون تومان در روستاها. متقاضیان مشمول این دستورالعمل پس از مراجعه و ثبت نام در سامانه طرح حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی به نشانی https://saman.mrud.ir بر اساس ضوابط مربوطه و چهارچوب سهمیه های تعیین شده. از طریق این سامانه بانک های عامل مشخص خواهند شد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، دستورالعمل اجرایی تسهیلات کمکی سپرده مسکن پس از افزایش سقف تسهیلات اعطایی طی نامه شماره 266703/02 مورخ 10 بهمن 1402 به ملت، ملی، مسکن، صادرات، بانک های رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کرمان، آینده، گردشگری، اقتصاد نوین، ایران زمین، پست بانک و موسسه اعتباری ملل به عنوان بانک های پرداخت کننده هزینه خدمات اعلام شده اند. . .

بر اساس این بخشنامه بانک مرکزی، متقاضیان دریافت این تسهیلات باید حداکثر 6 ماه قبل از ثبت درخواست متقاضی در سامانه، دارای اجاره نامه رسمی یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و دارای کد رهگیری باشند. متقاضی موظف است اطلاعات سکونت و ملک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کند.

به همین ترتیب کلیه متقاضیان و همسرانشان متعهد می شوند که در زمان ثبت نام مسکن یا زمین مسکونی نداشته باشند. در صورت کشف سابقه مالکیت آنها در هر زمان، از روند پرداخت تسهیلات حذف می شوند و در صورت دریافت تسهیلات، ملزم به استرداد کلیه تسهیلات دریافتی و جبران خسارات و جرایم مربوط می شوند.

در این بخشنامه آمده است: «به استناد ماده (4) قانون جهش تولید مسکن مصوب 30/6/1400 شورای اسلامی و مصوبات 3/3/1301، 31/03/1401 و 28/9/1402. شورای پول و اعتبار و در راستای حمایت از مستاجران کم‌درآمد، دستورالعمل اجرای خط کمک سپرده مسکن پس از افزایش سقف ردیف‌های اعطایی به بانک‌های عامل ابلاغ شد.

به موجب نامه های شماره 84743/01 مورخ 04/06/1401 و شماره 240888/02 مورخ 10/04/1402 در خصوص تسهیلات کمکی برای ودیعه مسکن از منابع موضوع ماده (4) قانون جهش تولیدی مسکن، دستورالعمل تاسیسات فوق به شرح زیر اصلاح شد:

ماده 1- متقاضیان موضوع این بخشنامه در چارچوب سهمیه های تعیین شده از طریق سامانه طرح های حمایتی مسکن به آدرس https://saman توسط وزارت راه و شهرسازی به بانک های عامل معرفی می شوند. mrud.ir.

ماده 2- سقف تسهیلات اعطایی موضوع این بخشنامه بنا به درخواست متقاضی و شرایط اعطای تسهیلات بانکی به شرح جدول زیر می باشد.

تبصره- مبالغ در نظر گرفته شده برای تسهیلات این ماده پس از اخذ مدارک و استعلامات لازم توسط بانک/موسسه اعتباری غیربانکی و براساس توافق متقاضی با بانک/موسسه اعتباری غیربانکی ممکن است کمتر از سقف باشد. تعیین شده که کاهش یابد. در این صورت متقاضی موظف است سقف تسهیلات درخواستی را در سامانه اصلاح کند.

ماده 3. بانک/موسسه اعتباری غیربانکی موظف است در خصوص عدم ارائه خدمات جاری در حوزه مسکن اعم از خدمات ساخت و ساز، خرید، نظافت و سپرده مسکن برای متقاضی و همسرش، از سامانه صمت بانک مرکزی مشورت کند. قبل از پرداخت تسهیلات در صورت مثبت بودن این استعلام در سامانه با ذکر دلیل درخواست متقاضی را رد کنید.

ماده ۴- تسهیلات موضوع دستورالعمل در قالب قرارداد مرابحه برای خرید کالا و خدمات توسط بانک/موسسه اعتباری غیربانکی به مستاجر پرداخت می شود.

ماده 5- تسهیلات مذکور با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و حداکثر مدت زمان استهلاک 5 سال قابل اعطا است.

ماده 6- اسناد مربوط به تسهیلات موضوع این بخشنامه مطابق بخشنامه اجرایی اعطای تسهیلات خرد ابلاغی بخشنامه شماره 24792/01 مورخ 04/02/1301 بانک مرکزی بانک مرکزی می باشد. بانک مرکزی

ماده 7- شرایط متقاضیان دریافت تسهیلات موضوع این دستورالعمل به شرح زیر است:

7-1 متقاضیان باید حداکثر 6 ماه قبل از ثبت درخواست متقاضی در سامانه دارای قرارداد رسمی اجاره یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و دارای کد رهگیری باشند. متقاضی موظف است اطلاعات سکونت و ملک خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کند.

توجه: وام دهنده بانک/غیربانکی موظف است کد رهگیری و شهر درج شده در سامانه را با اجاره نامه دریافتی مطابقت دهد.

7-2 کلیه متقاضیان و همسران آنها موافقت می کنند که در زمان ثبت نام مالک مسکن یا زمین مسکونی نباشند. در صورت کشف سابقه مالکیت آنها در هر زمان، از روند پرداخت تسهیلات حذف می شوند و در صورت دریافت تسهیلات، ملزم به استرداد کلیه تسهیلات دریافتی و جبران خسارات و جرایم مربوط می شوند.

3-7 متقاضی باید متاهل باشد، در صورتی که متقاضی مجرد باشد برای خانم ها باید بالای 35 سال و برای آقایان بالای 45 سال سن داشته باشد.

4-7 اولویت بندی متقاضیان بر اساس تصویب نامه شماره 71553/ت60069ه مورخ 50/01/1401 هیأت محترم وزیران با موضوع «ساماندهی بازار مسکن و اجاره» انجام می شود.

ماده 8- چنانچه متقاضی ظرف مدت 15 روز کاری از تاریخ معرفی در شعب، مدارک و ضامن های خود را تکمیل ننماید، بانک/موسسه اعتباری غیربانکی موظف است درخواست متقاضی را در سامانه رد نماید.

ماده 9- چنانچه بانک/موسسه اعتباری غیربانکی نسبت به اعطای تسهیلات موضوع این دستورالعمل به متقاضیان اقدام کند، مبالغ عملکرد این تسهیلات جزء عملکرد ماده (4) قانون جهش تولید محسوب می شود.مسکن و جرایم مالیاتی مندرج در تبصره (5) ماده (4) قانون مذکور متعلق به شما نیست.

تبصره- بانک‌های عامل/موسسات اعتباری غیربانکی موظفند تا تکمیل سهمیه اعلام شده از سوی بانک مرکزی، روند پرداخت تسهیلات به متقاضیان را ادامه دهند.

لذا بانک های عملیاتی مراتب را به واحدهای اجرایی ذیربط اعلام و بر ارائه تسهیلات فوق تاکید کنند.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34327

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.