• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

کاهش ۷ درصدی ذخایر سد تهران

  • کد خبر : 37883
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۸
کاهش ۷ درصدی ذخایر سد تهران

به گزارش اخبار اقتصادی، در سال های اخیر کشور غرق در یک خشکسالی این در 52 سال گذشته بی سابقه بوده است. این در حالی است که تهران به عنوان پایتخت از نظر منابع آبی وضعیت چندان مناسبی ندارد تا جایی که به گفته عیسی بزرگ زاده، سخنگوی تهران، نگرانی در مورد تامین آب تهران وجود دارد. صنعت آب کشور. از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 150 میلی متر آب به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 163 میلی متر بوده، حدود 8 درصد کاهش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه با وجود بارندگی های اخیر مدیریت مصرف آب برای گذر از ماه های گرم سال ضروری است، گفت: همه پایتخت نشینان باید کاهش 15 درصدی مصرف آب را در برنامه های خود داشته باشند و خواهان آن هستیم. همکاری شهروندان در این زمینه».

برنامه های صرفه جویی آب در تهران

در حال حاضر عدم تعادل آب در سیستم های شرقی از جمله سدهای لار، لتیان و ماملو وجود دارد به طوری که سهم سدها کمتر از برداشت است. این منجر به از بین رفتن ذخیره آب می شود. از این رو، مجموعه اقداماتی برای مدیریت تنش آبی در سامانه‌های شرق تهران و افزایش تاب‌آوری این سامانه‌ها به منظور هدایت آب از جنوب شرق به شرق و شمال شرق تهران و دستیابی به این هدف تعریف شده است. یک ایستگاه پمپاژ با ظرفیت 31 مخزن 1000 لیتر در ثانیه ایجاد شده است تا پس از آن ظرفیت پمپاژ در مخزن بالادست (مخزن شماره 7) افزایش یافته و سپس ظرفیت پمپاژ مخزن 19 افزایش یافته و در نهایت ظرفیت پمپاژ افزایش یابد. مخزن 21. تمامی این پروژه ها در سال گذشته اجرا شد.

همچنین خط حاشیه ای انتقال آب تهران به نام حضرت قمر بنی هاشم (ع) به طول 170 کیلومتر و تاکنون 130 کیلومتر تکمیل شده است و سال گذشته نیز 15 کیلومتر در سخت ترین نقاط تردد در شهر تهران انجام شده است. شهر مانند بزرگراه همت و خرازی و خیابان دماوند.

حدود 40 کیلومتر از این پروژه باقی مانده است و در صورت تامین به موقع اعتبار، امسال به اتمام می رسد. با اجرای این طرح ارتباط مخازن و تصفیه خانه ها و امکان انتقال آب از سیستم از غرب به شرق و از شرق به غرب و از شمال به جنوب فراهم شده و کمک مهمی در توزیع بهینه خواهد بود. مدیریت آب و ما می توانیم حداکثر بهره وری را از منابع محدود داشته باشیم.

همچنین به دلیل نشتی در مخزن سد لار، این سد در بهترین شرایط و در مخازن بیش از 450 میلیون متر مکعب ذخیره آب ندارد و آب از دریاچه سد به آب های زیرین خارج می شود. بر اساس طرح تصفیه سد لار، سالانه 162 میلیون مترمکعب آب باکیفیت که از مخزن خارج می شود و به دریای خزر می رود به تصفیه خانه پنجم پایتخت در شرق تهران و سوهنک منتقل می شود. منطقه از طریق یک تونل 28 کیلومتری.

تاکنون هشت کیلومتر از این پروژه اجرا شده و 20 کیلومتر باقی مانده است که تکمیل آن به اعتباری بالغ بر 3 هزار میلیون تومان و مدت دو سال نیاز دارد. اجرای این طرح می تواند ثبات میان مدتی برای تامین آب تهران ایجاد کند.

تهران در مصرف آب پیشتاز است

البته این نکته نیز قابل ذکر است که مصرف آب در شهر تهران بسیار بالاست، چرا که اعلام شده 23 درصد آب شرب کشور در استان تهران مصرف می شود، میزان آب مصرفی شهروندان تهرانی خارج از الگوی مصرف است. و هر شهروند تهرانی روزانه 250 لیتر آب مصرف می کند در حالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته که میانگین بارندگی بیشتری نسبت به ایران دارند، سرانه مصرف هر شهروند 170 لیتر در روز است.

مشترکان استان تهران سالانه 1.5 میلیارد مترمکعب و مشترکان شهر تهران سالانه 1.2 میلیارد مترمکعب آب مصرف می کنند. با کم شدن آب تعداد استفاده کنندگان افزایش یافته اما همچنان آب شرب یک واحد مسکونی قطع نشده است. در واقع در استان تهران 1.5 میلیارد مترمکعب آب برای شرب و بهداشت توزیع می شود. کاهش 20 درصدی مصرف آب می تواند نقش مهمی در غلبه بر چالش ها داشته باشد. در واقع این 20 درصد معادل 300 میلیون است. متر مکعب که 1.5 برابر سد است. امیرکبیر است.

کارشناسان بر این باورند که توجه به مدیریت مصرف آب و کاهش مصرف آب امری مهم و ضروری است که باید به آن توجه ویژه داشت، اگرچه اهمیت این منبع حیات بیش از گذشته برای مردم آشکار شده است، اما همچنان ارزش آب را بیشتر بدانیم زیرا تولید نمی شود و باید در حفظ آن کوشا باشیم.

ایسنا

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37883

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.