• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

کاهش قیمت نفت و گاز ادامه دارد

  • کد خبر : 33733
  • ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
کاهش قیمت نفت و گاز ادامه دارد

اکو ایران: بررسی ها نشان می دهد آذرماه امسال صنعت «لاستیک و پلاستیک» بهترین وضعیت و صنعت «نفت و گاز» بدترین وضعیت را در بین صنایع کشور تجربه کردند.

اخبار اقتصادی، رصد وضعیت صنایع مختلف یکی از نیازهای هر اقتصادی است و به تصمیم گیران دولتی کمک می کند تا ارزیابی درستی از وضعیت این صنعت در کشور پیدا کنند. یکی از ابزارهایی که به نظارت بر وضعیت صنایع در کشور کمک می کند، «شاخص مدیران خرید» یا «شمخ» است. این شاخص وضعیت اقتصاد و صنعت را از دیدگاه مدیران شرکت ها و مدیران اقتصادی کشور ارزیابی می کند و کاملا بر اساس واقعیت اقتصادی تحلیل می شود.

این شاخص در اکثر کشورهای جهان جمع آوری می شود و یکی از مهمترین شاخص های تبیین کننده وضعیت صنعت و اقتصاد است. ایران نیز از این نظر مستثنی نیست و آمار شماخ را ماهانه منتشر می کند. پژوهشکده اتاق ایران مسئولیت انتشار این شاخص را بر عهده دارد.

این شاخص در قالب یک پرسشنامه با هدف مدیران اقتصادی و صنعتی تهیه شده است. از این افراد یک سری سوالات از جمله “میزان تولید محصول” و “تعداد سفارشات جدید” پرسیده می شود که باید به آنها پاسخ دهند. برای مثال، افراد باید مشخص کنند که آیا میزان تولید نسبت به ماه قبل «بهبود»، «بدتر» یا «بدون تغییر» بوده است. سپس به هر یک از این موقعیت ها به ترتیب نمره “1”، “صفر” و “0.5” اختصاص داده می شود. در نهایت امتیاز داده شده در درصد پاسخ دهندگان به سوال ضرب می شود و عددی بین صفر تا 100 به دست می آید.

این شماره همان شامخ برای هر سوال و هر موضوعی است. در نهایت میانگین نمره این سوالات، نمره کل را تشکیل می دهد که طبیعتاً بین صفر تا 100 قرار می گیرد و وقتی عدد شماخ به 50 می رسد یعنی هیچ تغییری در وضعیت اقتصاد و صنعت نسبت به ماه گذشته وجود ندارد. با نزدیک شدن این عدد به عدد 100، وضعیت بهبود می یابد و با نزدیک شدن به عدد 100 بر شدت بهبود افزوده می شود، از سوی دیگر با نزدیک شدن عدد این شاخص به عدد، وضعیت بدتر می شود و با نزدیک شدن به صفر، شدت آن بدتر می شود.

این شاخص علاوه بر اینکه به صورت کلی و برای موضوعات مختلف منتشر می شود، توسط صنایع مختلف نیز منتشر می شود.

با توجه به آخرین ارقام منتشر شده از این شاخص در صنایع مختلف، مشاهده می شود که در آذرماه 1402 بهترین وضعیت مربوط به «صنایع لاستیک و پلاستیک» و بدترین وضعیت مربوط به «فرآورده های نفتی و گاز» بوده است.

صنعت نساجی کشور بیشترین افت را تجربه کرد.

بر اساس شاخص مدیران خرید آذرماه سال جاری، ۱۱ صنعت مختلف در کنار «سایر صنایع» مورد بررسی قرار گرفتند و در شماخ وضعیت تنها ۳ صنعت نسبت به آبان ماه بهبود یافته است. سه صنعت مذکور عبارتند از: خودرو و قطعات یدکی، چوب، کاغذ و مبلمان و سایر صنایع که با وجود افزایش تعداد شامخ نسبت به آبان ماه، همچنان در وضعیت نامناسبی قرار دارند. یعنی فقط از شدت وضعیت نامطلوب این سه صنعت کاسته شده و این سه هنوز وارد وضعیت بهبودی نشده اند.

بیشترین افزایش شماخ آذر نسبت به آبان ماه مربوط به «سایر صنایع» یا آن دسته از صنایع منتخب به جز 11 صنعت بوده است. نسبت این بخش در آبان ماه 35.7 بود که به 44.29 افزایش یافته و در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.

از سوی دیگر همه صنایع دیگر با افت شدید مواجه شده اند. بیشترین کاهش مربوط به «صنایع نساجی» بوده است. بر اساس این آمار، نسبت این صنعت در آبان ماه 76.9 بوده که در آذرماه با 17.18 واحد کاهش به 59.72 واحد رسیده است. این صنعت با وجود افت شدید در این ماه همچنان در وضعیت احیا قرار دارد و از شدت بهبود آن کاسته شده است.

صنعت لاستیک و پلاستیک در صدرشماخ آذرماه

همچنین شامخ آذر ماه در صدر صنعت «لاستیک و پلاستیک» بوده است. یعنی این صنعت در آذرماه امسال بهترین وضعیت را نسبت به سایر صنایع منتخب داشت. نسبت این صنعت در آبان ماه سال جاری 63.8 بوده که در آذرماه امسال با 0.5 واحد کاهش به 62.3 رسیده است. این ارقام نشان می دهد که با وجود افت صنعت، این صنعت در آذرماه امسال بهترین جایگاه را در بین صنایع کشور دارد.

از سوی دیگر «صنایع و فرآورده های نفت و گاز» در آذر امسال بدترین وضعیت را نشان داده اند. این صنعت علاوه بر مواجهه با کاهش سود، نامطلوب ترین وضعیت را نیز در بین صنایع منتخب تجربه کرده است. تحقیقات نشان می دهد که در آبان ماه سال جاری تعداد این صنعت 46 واحد بوده اما با کاهش 3 واحدی در آذر 1402 به 43 واحد رسیده است یعنی این صنعت در آبان ماه رو به نزول بوده و در آذرماه نیز با قدرت بیشتری این روند را ادامه داده است. .

021019

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=33733

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.