• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6

با گذشت حدود سه سال از عمر دولت سیزدهم، هدف تولید سالانه یک میلیون خانه محقق نشده است

  • کد خبر : 37053
  • ۰۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۹
با گذشت حدود سه سال از عمر دولت سیزدهم، هدف تولید سالانه یک میلیون خانه محقق نشده است

اخبار اقتصادی به نقل از ایسنا، یکی از اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان انبوه تهران گفت: در موضوع امسال موضوع اصلی مشارکت مردم است که می تواند در گام اول تولید مسکن را به 650 هزار واحد برساند و در گام بعدی به هدف ساخت یک میلیون مسکن کمک کند اما مردم یا بخش خصوصی. ، با چالش هایی مانند صدور طولانی مدت پروانه، بیمه، مالیات و عدم تعیین نرخ واقعی ساخت و ساز مواجه است. طرح ملی نهضت مسکن روبرو می شوند

حسن محتشم اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع تولید که همواره یکی از محورهای اصلی شعارهای سال های اخیر بوده است، شعار امسال مدیریت با عنوان «جهش در تولید با شورای شهر» انتخاب شد. “. عنوان مشارکت مردمی در شعار امسال بسیار مهم است.

وی افزود: اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور را فعال کنیم و آن را به سمت شکوفایی سوق دهیم، باید تولید در همه بخش‌های عمده و فرعی اعم از نفت و پتروشیمی، خدمات، کشاورزی، صنعت و ساختمان با جهش مواجه شود. این هدف بدون مشارکت و تلاش مردم محقق نخواهد شد. منظور از مردم بخش خصوصی یعنی انبوه سازان، کشاورزان، کارخانه داران و غیره است که دولت باید موانع تولید را برای آنها برطرف کند.

اصول 31 و 32 قانون اساسی اهمیت بخش مسکن را برجسته می کند

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به تاکید اصول 31 و 32 قانون اساسی بر اهمیت عرضه و تولید مسکن گفت: در سال های اخیر عمدتاً با رشد منفی در حوزه مسکن مواجه بوده ایم. بخش مسکن و ساختمان و تولید مسکن کمتر از 400000 واحد در سال بوده است. در سال 1402 اعلام شد که رشد بخش املاک و مستغلات به 3.8 درصد رسیده است. دلیل آن هم این بود که تولید در سال های اخیر بسیار کم بود. بنابراین افزایش 3.8 درصدی بر اساس تولید 350 تا 400 هزار دستگاهی را نمی توان دستاورد بزرگی دانست.

محتشم درباره برنامه دولت سیزدهم برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال گفت: با گذشت حدود سه سال از عمر دولت، هدف تولید یک میلیون خانه در سال محقق نشده است. اگر دولت مشارکت مردمی را جدی بگیرد و بخش خصوصی را فعال کند، می‌توانیم سالانه بین 600 تا 650 هزار واحد مسکونی تولید کنیم. در این صورت هدف ساخت یک میلیون خانه دور از دسترس نخواهد بود.

وی تصریح کرد: افزایش تولید در تمامی سطوح باعث افزایش تولید ناخالص داخلی می شود که این امر موجب افزایش درآمد سرانه، افزایش ارزش پول ملی و رونق اقتصادی می شود. یعنی تولید بالا می تواند یک کشور را در مسیر توسعه قرار دهد.

دولت باید از دخالت مستقیم در اقتصاد دست بردارد.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن سازندگی استان تهران گفت: دخالت دولت در همه سطوح باعث کاهش راندمان تولید شده است. در حال حاضر 75 درصد اقتصاد در دست دولت است که تحقق شعار سال را زیر سوال می برد. دولت باید تحول جدی در نظام اداری ایجاد کند و کار را به بخش های واقعی اقتصاد بسپارد.

محتشم با بیان اینکه طرح نهضت ملی مسکن با موانعی مواجه شده است که مهم ترین آن عدم حضور قوی بخش خصوصی است، تصریح کرد: لزومی ندارد دولت و شهرداری برای خانوار تولیدی با چین قرارداد امضا کنند. . شرکت ها و انجمن های زیادی در کشور وجود دارند که می توان تولید مسکن را به آنها واگذار کرد. دولت فقط باید به آنها اختیارات و امکانات بدهد. برای انجام کار از آنها ضمانت و تعهد بگیرید. تجربه نشان داده که دولت هیچ وقت تولیدکننده خوبی نبوده است.

وی تصریح کرد: بیش از 90 درصد تولید مسکن توسط بخش خصوصی انجام می شود. بخش خصوصی نیز همین تعداد از 350000 تا 400000 واحد را خواهد ساخت. اما دلیل اینکه ما با رکود مسکن مواجه هستیم این است که امکان خرید مسکن برای افراد کم درآمد وجود ندارد و تعداد معدودی که در کلان شهرها ساخته می شود برای ثروتمندان است.

سازندگان در صدور پروانه حدود یک سال تاخیر دارند

محتشم بروکراسی اداری را یکی از چالش های حوزه ساخت و ساز دانست و گفت: در طرح نهضت ملی مسکن، قراردادهایی که وزارت راه و شهرسازی با سازندگان منعقد می کند چندان شفاف نیست و نرخ واقعی ساخت و ساز در آن لحاظ نشده است. . . می گویند دولت پول ندارد. خب، سازندگان پول می گذارند، اما قراردادها باید بر اساس سرعت واقعی ساخت و ساز باشد.

وی تاکید کرد: بیمه و مالیات یکی از معضلاتی است که گریبانگیر املاک و مستغلات شده و مشکلات مالی زیادی را برای آنها به وجود آورده است. از طرفی شهرداری برای صدور مجوز مدتی طول می کشد. شهردار تهران دو سال پیش گفته بود که مهلت صدور پروانه ها تا 45 روز تمدید می شود، اما سازندگان همچنان در هزارتوی اداری به سر می برند و علاوه بر پرداخت مبالغ هنگفتی به شهرداری، تا حدودی تاخیر دارند. یک سال.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37053

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.