• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

کاهش تورم فصلی تولید مواد معدنی/تورم تولید نقطه به نقطه فلز به 60 درصد رسید

  • کد خبر : 35074
  • ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳
کاهش تورم فصلی تولید مواد معدنی/تورم تولید نقطه به نقطه فلز به 60 درصد رسید

اکو ایران: تورم تولیدکننده در بخش معدن در مقیاس فصلی 0.8 درصد و در مقیاس نقطه به نقطه 56.2 درصد بوده است. در این میان رشد تورم در زیر گروه کانی های فلزی و رکورد تورم نزدیک به 60 درصد در این محصولات معدنی قابل توجه است.

اخبار اقتصادی، مرکز آمار ایران گزارش شاخص بهای تولیدکننده بخش معدن در پاییز 1402 را منتشر کرد که شاخص قیمت تولیدکننده نشان دهنده میانگین قیمت کالاها و خدمات اولیه برای تولید کالاها و خدمات نهایی است. یکی از بخش‌های اساسی اقتصاد، بخش معدن است که تغییرات قیمتی آن بر سایر بخش‌های صنعت تأثیر بسزایی دارد. زیرا کالاهای تولید شده در این بخش مانند زغال سنگ و فلزات مختلف مانند آهن، مس، طلا، سرب، روی و… مواد اولیه بسیاری از صنایع دیگر می باشد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم فصلی بخش معدن در پاییز امسال به این معنی است که تغییرات شاخص قیمت آن نسبت به فصل قبل 0.8 درصد بوده که نسبت به فصل قبل کاهش چشمگیری داشته است. کاهشی که در تمامی زیر گروه های این بخش قابل مشاهده است.

همچنین تورم نقطه به نقطه کل بخش معدن در این فصل، یعنی تغییر آن نسبت به پاییز 1401، 56.2 درصد کمتر از فصل قبل است. البته این کاهش شامل زیرگروه کانی های فلزی نمی شود و این زیر گروه در این فصل تورم قابل توجه 58 درصدی داشته است.

در این گزارش، تغییرات تورم در این بخش توسط زیر گروه‌های آن مورد تحلیل قرار گرفته است.

کاهش تورم فصلی تولید مواد معدنی نسبت به تابستان

اهمیت شاخص قیمت تولیدکننده در این است که تغییرات آن می تواند تغییرات کالاها و خدمات نهایی را پیش بینی کند. زیرا این شاخص در واقع میانگین قیمت را بلافاصله پس از تولید و زمانی که هنوز به دست خرده فروشان نرسیده است نشان می دهد.

بررسی تغییرات این شاخص در مقیاس فصلی نشان دهنده تورم فصلی آن است. اهمیت این نوع تورم در این است که می تواند تغییرات قیمتی کوتاه مدت را نشان دهد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم فصلی کل بخش معدن در پاییز 1402 0.8 درصد بوده که به این معنی است که قیمت تولیدکننده نسبت به تابستان 1402 0.8 درصد افزایش داشته است. مرکز آمار برای این بخش سه زیر گروه تعیین کرده است. : زغال سنگ، مواد معدنی فلزی و غیره. در بین این بخش ها بیشترین تورم فصلی برای زیرگروه دیگر 6.5 درصد بوده است. همچنین زیرگروه کانی های فلزی نیز در یک فصل رشد قیمتی 0.1 درصدی داشته است. اما قیمت ها در زیر گروه زغال سنگ 0.4 درصد کاهش یافت.

همچنین مقایسه تورم فصلی معدن و زیرگروه های آن در پاییز نسبت به تابستان حاکی از کاهش تورم فصلی در این بخش است. این بدان معناست که هزینه های تولید بخش معدن در کوتاه مدت کاهش یافته است. اما نمی توان با دقت گفت که این تغییرات ناشی از عوامل گذرا و موقت بوده و یا توسعه پایدار مثبتی در این بخش صورت گرفته است.

بنابراین برای پیگیری بهتر تغییرات معدن بهتر است وضعیت آن نسبت به سال گذشته ارزیابی شود.

تورم نقطه به نقطه مواد معدنی فلزی. تقریبا 60 درصد

تورم نقطه به نقطه تولیدکننده کل بخش معدن یعنی تغییرات شاخص بهای تولیدکننده این بخش در پاییز امسال نسبت به کاهش سال گذشته معادل 56.2 درصد بوده است.

در این سال تمامی زیرگروه های مواد معدنی با افزایش قیمت مواجه شده اند به طوری که تورم در زیر گروه کانی های فلزی معادل 58.5 درصد بوده که رکورد تورم در بین مواد معدنی بوده است. زیر گروه زغال سنگ تورم 31.3 درصد و زیر گروه دیگر تورم نقطه به نقطه 48 درصد را تجربه کردند.

تورم تولیدکننده تقریباً 60 درصد، به ویژه برای فلزات، به این معنی است که می‌توان انتظار افزایش قیمت در صنایع متعددی را داشت که از فلزات استفاده می‌شود، مانند صنعت ساختمان، صنعت خودرو و صنعت الکترونیک.

البته تورم نقطه‌به‌نقطه این بخش نیز مانند تورم فصلی نسبت به تابستان اندکی کاهش یافته است، به‌طوری‌که برای کل بخش معدن از 56.5 درصد در تابستان با 0.3 درصد کاهش به 56.2 درصد رسیده است. . نکته ها. کاهشی که در تمامی زیر گروه ها به جز زیرگروه کانی های فلزی قابل مشاهده است.

تحت عنوان

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35074

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.