• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

فراز و نشیب شاخص مدیران خرید در دو سال اخیر + نمودار

  • کد خبر : 37139
  • ۰۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
فراز و نشیب شاخص مدیران خرید در دو سال اخیر + نمودار

اکوایران: تحلیل روند شاخص مدیران خرید «کل» و «بخش صنعت» در سال‌های 1402 و 1401 اگرچه نوسانات شدیدی داشت، اما تحلیل ماهانه این دو شاخص نشان می‌دهد که الگوی افزایشی آنها تا حدودی مشابه بوده است. هر دو شاخص در ابتدای بررسی روند نزولی داشتند، اما این روند در اردیبهشت تغییر کرد و شاهد رشد شاخص در هر دو بخش بودیم.

اخبار اقتصادی؛ اطلاعات اعلام شده از سوی اتاق بازرگانی ایران نشان می دهد که بیشترین شاخص کل مدیران در سال 1401 در اسفندماه با 56.79 و در سال 1402 بهترین عدد به دست آمده در فروردین ماه 57.63 بوده است. ارزیابی داده های اعلام شده نشان می دهد که تغییر تعداد این شاخص در اردیبهشت ماه به دلیل کاهش آن در فروردین ماه یک روند طبیعی است. همچنین رشد شاخص در اسفندماه با توجه به رشد فروش واحدهای صنعتی دور از انتظار نیست. این شاخص می تواند به عنوان ابزاری برای پیش بینی وضعیت اقتصادی در ماه های آینده مورد استفاده قرار گیرد. اما باید توجه داشت که این شاخص تنها یکی از عوامل متعددی است که بر اقتصاد اثرگذار است. اما برای پیش‌بینی دقیق‌تر باید عوامل اقتصادی دیگری را نیز در نظر گرفت.

با توجه به اهمیت این شاخص در پیش بینی وضعیت اقتصاد کشور، این سوال مطرح می شود که بدترین عدد شماخ در کدام ماه ثبت شده است؟ ارزیابی داده های اعلام شده نشان می دهد که کمترین میزان این شاخص در فروردین ماه به ثبت رسیده است که با توجه به تعطیلات این ماه طبیعی است. اما می توان گفت که به غیر از فروردین ماه، بیشترین کاهش شاخص کل برای سال 1401 در دی ماه اتفاق افتاده است که برای این بخش رقم 41.89 را به ثبت رسانده است که این رقم در دی ماه 1402 به 49.88 رسیده است. کمترین عدد است. فعالان اقتصادی بر این باورند که کاهش این شاخص ممکن است نشان دهنده رکود اقتصادی باشد و این امر ممکن است منجر به کاهش سرمایه گذاری، تولید و اشتغال شود.

روندهای شاخص صنعت

با توجه به روند بررسی شده این دو شاخص، این سوال مطرح می شود که روند شاخص بخش صنعت در دوره مورد بررسی (1401 و 1402) چگونه بوده است؟ ارزیابی ها نشان می دهد که روند شاخص مدیران خرید در بخش عمومی صنعت، فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است. ارزیابی روند دو ساله نشان می دهد که بیشترین پهنه شاخص 63.21 بوده که در اردیبهشت 1401 به ثبت رسیده است و در سال 1402 بیشترین رقم ثبت شده 66.96 بوده که در اردیبهشت اتفاق افتاده است. با توجه به روند این شاخص در سال 1401 می توان گفت عدد حاصل از اردیبهشت ماه روند کاهشی داشته و در دی ماه به کمترین میزان خود رسیده است.

از سوی دیگر، داده های اعلام شده نیز نشان می دهد که کمترین عدد به دست آمده در سال 1401 مربوط به دی ماه و عدد این شاخص 45.60 در این ماه بوده و در سال 1402 کمترین میزان این شاخص در مردادماه به ثبت رسیده است. 47.72 ثبت شده است.

در شاخص مدیران خرید اگر عدد شاخص بیشتر از 50 باشد نشان دهنده خروج اقتصاد از رکود است اما اگر عدد شاخص کمتر از 50 باشد به این معنی است که اقتصاد در مسیر انقباض و رکود قرار دارد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37139

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.