• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

رکود فولاد باعث کاهش قیمت آهن اسفنجی شد

  • کد خبر : 30914
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
رکود فولاد باعث کاهش قیمت آهن اسفنجی شد

در حالی که رکود بر حلقه های اولیه و نهایی زنجیره آهن و فولاد تاثیر گذاشته است، حلقه های میانی از گندله تا آهن اسفنجی از این رکود در امان مانده اند. این در حالی است که رکود در انتهای زنجیره باعث شده است که معاملات وسط زنجیره شامل گندله و آهن اسفنجی در محدوده قیمتی نزدیک به نرخ پایه بسته شود.

به گزارش اخبار اقتصادی، رینگ صنعتی بورس کالای ایران در هفته اول آذرماه سال جاری میزبان عرضه کالاهای زنجیره ای فولاد از سنگ آهن تا آهن اسفنجی بود. اگرچه در این بازار تقاضا برای محصولات اولیه زنجیره محدود بود، اما تمام آهن اسفنجی عرضه شده در این رینگ و 46 درصد گندله سنگ آهن نیز در این رینگ به بازار عرضه شد.

این دعوی باعث ایجاد رقابت در حلقه آهن اسفنجی نشد.

طی هفته اول آذرماه بیش از 104 هزار تن آهن اسفنجی در رینگ صنعتی بورس کالای ایران معامله شد. در حالی که 104 هزار تن آهن اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس کالا با قیمت پایه 11 هزار و 102 تومان عرضه شد، تقاضا برای این محصول 162 هزار تن ثبت شد. اگرچه تقاضا بسیار بیشتر از عرضه است، اما متقاضیان برای به دست آوردن سهمی از این عرضه ها به رقابت شدید قیمتی متوسل نشدند و اکثر معاملات با رقابت محدود 1 تا 13 درصد بسته شد.

به این ترتیب روز شنبه 13 آذرماه آهن اسفنجی فروخته شده در رینگ صنعتی بورس کالا با میانگین قیمت 11 هزار و 680 تومان معامله شد. به این ترتیب میانگین نرخ فروش نسبت به قیمت پایه 7 درصد افزایش یافت.

این در حالی است که رقابت برای آهن اسفنجی در رینگ فیزیکی بورس کالا در هفته اول آذرماه به 7 درصد رسید و در اواسط آبان ماه، متقاضیان این محصول بیش از 30 درصد رقابت برای کسب بخشی از عرضه داشتند. از این محصول

پیدایش رکود جدی در رینگ شمش و مقاطع بلند فولادی مهمترین دلیل کاهش رقابت در رینگ آهن اسفنجی است. اگرچه کارخانه های ریخته گری فولاد برای ادامه فعالیت خود به آهن اسفنجی نیاز دارند و میزان تولید این محصول در کشور کمتر از تقاضا است، اما عدم فروش شمش فولاد در رینگ داخلی و افت مداوم قیمت آن باعث شده است که این احتمال وجود داشته باشد. واحدهای ریخته گری برای به دست آوردن سهمی از این پیشنهاد بر سر قیمت رقابت خواهند کرد.

رکود نگران کننده عرضه مواد معدنی در رینگ فیزیکی بورس کالا

در نخستین روز هفته جاری بیش از 65 هزار تن سنگ آهن در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد که این محصولات به دلیل نبود تقاضای شدید بدون مشتری ماند.

در ادامه در هفته اول آذرماه 278 هزار تن کنسانتره در رینگ صنعتی بورس کالا با قیمت پایه 3404 تا 3663 تومان فروخته شد. برای این محصولات بیش از 200 هزار تن تقاضا ثبت شد و تمام تقاضا برای عرضه یک واحد تولیدی مشخص بود. در نهایت ۱۰۰ هزار تن عرضه شده توسط این واحد به قیمت پایه فروخته شد اما محصول سایر واحدهای تولیدی بدون مشتری ماند. البته اکثر معاملات سنگ آهن و کنسانتره در خارج از بورس صورت می گیرد و عدم فروش این محصولات در این بازار بیانگر کل رویه این معاملات نیست.

در هفته اول آذرماه بالغ بر 713 هزار تن گندله آهن در رینگ صنعتی بورس کالای ایران فروخته شد. برای این محصول 411 هزار تن تقاضا ثبت شد که در نهایت منجر به فروش 33 هزار و 200 تن گندله در این بازار شد. به این ترتیب 46 درصد عرضه گندله در هفته جاری فروخته شد.

اگرچه رکود بر معاملات محصولات در زنجیره فولاد تاثیر گذاشته است، اما این رکود در قسمت میانی زنجیره محدودتر است و حلقه های اولیه و پایینی زنجیره بیشترین آسیب را متحمل می شوند. عدم تعادل در زنجیره فولاد کشور عامل این وضعیت است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=30914

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.