• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
1

بحران جهانی روغن های گیاهی؛ قیمت ها در حال افزایش است

  • کد خبر : 45355
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۴
بحران جهانی روغن های گیاهی؛ قیمت ها در حال افزایش است

اکو ایران: طی یک ماه گذشته قیمت روغن های گیاهی به طور مستمر در حال افزایش بوده است. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که خسارت‌های ناشی از بارندگی‌های شدید در فرانسه و خشکسالی در منطقه دریای سیاه به‌ویژه بر تولید تخمه آفتابگردان تأثیر گذاشته و باعث افزایش قابل توجه قیمت روغن آفتابگردان در بازار جهانی طی ماه گذشته شده است.

اخبار اقتصادی؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دوره مورد بررسی، انتظار می‌رود روغن آفتابگردان به دلیل کاهش عرضه جهانی، به افزایش قیمت‌ها ادامه دهد.

داده های انجمن غلات نشان می دهد که قیمت روغن های گیاهی در بازار جهانی در هفته های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. به عنوان مثال، تا 19 اکتبر، قیمت روغن پالم خام مالزی به حدود 1090 دلار، روغن سویای آرژانتین به حدود 1050 دلار و روغن آفتابگردان به بیش از 1200 دلار در هر تن در بنادر اتحادیه اروپا رسید. (FOB: هزینه حمل تا بندر مبدا به عهده فروشنده می باشد.

علاوه بر این، شرایط نامساعد جوی در فرانسه و منطقه دریای سیاه، از جمله باران شدید و خشکسالی، به تولید تخمه آفتابگردان آسیب جدی وارد کرده و در نتیجه قیمت روغن آفتابگردان را افزایش داده است.

در این شرایط پیش بینی می شود تا ژوئن 2025 قیمت روغن آفتابگردان در شمال غرب اروپا با 33 درصد افزایش به حدود 1300 دلار در هر تن برسد. در همین مدت قیمت روغن سویا و روغن پالم در روتردام به ترتیب با افزایش 26 و 23 درصدی به 1250 دلار و 1230 دلار در هر تن خواهد رسید.

از سوی دیگر، در آستانه تعطیلات آخر هفته، روغن های گیاهی با حمایت از تقاضای بازارهای جهانی و افزایش قیمت نفت خام، نزدیک به بالاترین قیمت های هفتگی معامله می شوند.

یادآور می‌شویم که واردات روغن‌های گیاهی به هند در شهریور 1.1 میلیون تن برآورد شده است که از 1.6 میلیون تن در مردادماه کاهش داشته است و انواع روغن‌های گیاهی نسبت به ماه قبل کاهش واردات را نشان می‌دهند. این آمار هند را در آستانه بازگشت سریع و قوی به بازار نفت قرار خواهد داد که بدیهی است که می توان آن را محرک قوی افزایش قیمت نفت خام آفتاب در ایزار به دلیل کمبود روغن پالم دانست.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=45355

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.