• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
0

حرکت در برابر دلار و بازار سهام در این هفته

  • کد خبر : 45389
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۴
حرکت در برابر دلار و بازار سهام در این هفته

اکوایران: این هفته بورس تهران افت کرد اما رکود دلار تهران در پایان هفته شکسته شد.

بازار ارز صعودی است و بازار سرمایه در صف های فروش گرفتار شده است به طوری که حتی کوچکترین نمادها نیز از نقدینگی خود محروم می شوند.

داستان از دست دادن اعتماد در بورس

بورس سال‌هاست که با متغیرهای خارجی مضر سر و کار داشته است: در بودجه سال‌های اخیر، مالیات شرکت‌ها افزایش یافت، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تغییر کرد، قیمت دلار صادراتی محدود شد و صادرکنندگان مجبور شدند دلار را زیر قیمت بازار بفروشند. محصولات شرکت های تولیدی قیمت سفارش را اعلام کردند که گاه به افزایش زیان در شرکت های بورسی دامن زد.

از سوی دیگر، سابقه شرکت های خودروسازی به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده جهت گیری بازار سهام خوب نیست: با افزایش اجباری تعداد کارکنان شرکت های خودروسازی در گذشته، هزینه های این شرکت ها افزایش یافته است. و اکنون با تعیین قیمت اجباری برای این شرکت ها، هزینه ها با هزینه ها همخوانی دارد. وجود ندارد و خودروسازان عملاً در صورت های مالی خود ورشکسته هستند.

به این نامه غم انگیز موضوع عدم تعادل انرژی اضافه شده است: نگرانی از عدم تعادل در مصرف انرژی همچنان ادامه دارد، تولیدکنندگان سیبل مشمول سیاست های کنترلی هستند و مصرف آنها محدود است و این بر تولید تأثیر می گذارد.

سود بانکی یکی دیگر از عوامل موثر بر بازار سهام است. با بالا بودن نرخ سود بانکی، هزینه تامین مالی برای شرکت های بورسی بالاست و برخی از شرکت ها از کمبود نقدینگی شکایت دارند.

با تمام این اوصاف می توان گفت وضعیت بورس تهران در دو سال اخیر مساعد نبوده و بسیاری از سرمایه گذاران امید خود را به بورس از دست داده اند. حالا باید تنش های منطقه ای را به این معادله اضافه کنیم!

سهامداران دلایلی برای روند نزولی بازار سهام پیدا می کنند و معامله گران فارکس و طلا دلایل خود را برای ادامه روند صعودی طلا فهرست می کنند. تحقیقات در مورد وضعیت بازار سرمایه نشان می دهد از ابتدای امسال 15 تن پول واقعی وارد صندوق های طلا شده و با شرایط ایجاد شده در بازار سرمایه، 25 تن پول از بورس خارج شده است..

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در این هفته با کاهش 1.6 درصدی مواجه شد و هفته را در محدوده 2.65 میلیون واحد به پایان رساند.

دلار در پایان هفته افزایش یافت

چرت بازار ارز روز قبل شکست و دلار در آن پیش رفت و وارد کانال 63 هزار تومان شد. دلار تهران امروز بالاترین قیمت از 14 اردیبهشت ماه سال جاری را ثبت کرد. حباب درهم امروز نسبت به روز گذشته رشد کرد و در محدوده 321 تومان قرار گرفت.

تفاوت تتر با دلار تهران 160 تومان است.

حباب ارزهای کوچکتر رشد کرد

اونس طلا و دلار تهران باعث رشد قیمت در بازار طلا شده است.

بانک مرکزی اروپا همانطور که انتظار می رفت نرخ بهره خود را 25 درصد کاهش داد، اقدامات دولت چین برای کنترل بحران املاک و مستغلات چین ضعیف بوده و تنش های ژئوپلیتیکی باعث افزایش تقاضای جهانی برای طلا شده است، این عوامل باعث افزایش تقاضای جهانی برای طلا شده است. افزایش قیمت جهانی هر اونس به طلا تبدیل شده است. اونس جهانی طلا سقف جدیدی را ثبت کرده و در محدوده 2690 دلار قرار دارد.

با افزایش قیمت سکه و اقلام طلا، حباب در سکه های کوچکتر بزرگتر شده است. حباب سکه امامی در کانال 28 درصد است، اما حباب نیم سکه 40 درصد و حباب ربع سکه 80 درصد است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=45389

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.