• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
4

دستورالعمل واردات خودرو از مناطق آزاد به زودی اعلام می شود

  • کد خبر : 34861
  • ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
دستورالعمل واردات خودرو از مناطق آزاد به زودی اعلام می شود

اخبار اقتصادی، عباس علی آبادی در رابطه با ابلاغ مقررات از نمایشگاه خودرو بازدید کرد. واردات خودروهای دست دوم. ، گفت: ابلاغیه واردات خودروهای فرسوده از مناطق آزاد قبلا تهیه شده و طی روزهای آینده اعلام خواهد شد. ضوابط (کلی) واردات خودروهای فرسوده نیز تصویب شده و دولت باید آن را ابلاغ کند. مسئولیت آن بر عهده وزارت صمت نیست. دلیل این تاخیر در اطلاع رسانی را از آنها بپرسید.

وزیر صمت در خصوص تعرفه ها و سود تجاری واردات خودرو خاطرنشان کرد: دولت برای واردات خودروهای برقی یک درصد سود تجاری در نظر گرفته است که تاکنون در کشور غیرمنطقی بوده است اما اگرچه می تواند برای خودرو نگران کننده باشد. تولیدکنندگان اما در این مرحله برای فرهنگ سازی خودروهای برقی در کشور به این نتیجه رسیدیم که قبل از اینکه خودروسازی برقی داشته باشیم تا مردم امکان استفاده از خودروی بهتر را داشته باشند، سود تجاری را به حداقل برسانیم و در واقع دولت در این زمینه حقوق خود را واگذار کرده است.

علی آبادی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر واردات طبق روال انجام می شود و هر شخص و شرکتی می تواند در چارچوب ضوابط تعیین شده خودرو وارد کند که (این ضوابط) به نفع مردم نیز می باشد. امروز اولین قدم برداشته شده است تا هرکسی بتواند خودش خودرو وارد کند و بفروشد بدون اینکه پاسخگو باشد. ما تلاش می کنیم این مسیر را باز و گسترش دهیم. البته این امر پیامدهایی نیز در پی خواهد داشت و پرسش هایی را ایجاد می کند. شما باید بتوانید به همه این سوالات پاسخ دهید.

مدیرعامل وزارت حراست در خصوص تامین برق مورد نیاز خودروهای برقی تصریح کرد: بیش از 92 هزار مگاوات نیروگاه داریم که در اکثر ایام سال تولید کامل نمی شود. چون نیاز کشور آنقدرها هم نیست. این ظرفیت در درجه اول برای تامین برق “پیک” تولید می شود، اگرچه ما همیشه در شرایط اوج نیستیم.

وی ادامه داد: از 8 هزار و 760 ساعت در سال فقط 760 ساعت در اوج بار هستیم و در 8 هزار ساعت در پیک نیستیم که می توان از آن برای شارژ خودروهای برقی استفاده کرد. برای مثال می توان از این توانایی از شب تا صبح استفاده کرد. خوشبختانه برخی از روزهای هر ماه از سال به دلیل شرایط آب و هوایی، نیازی به گرمایش و سرمایش نیست و نیروگاه ها از چرخه خارج می شوند. بنابراین، می توانید از این برنامه ها استفاده کنید.

علی آبادی تاکید کرد: در حالی که نمی خواهیم 20 درصد خودروهای کشور را یک شبه برقی کنیم؛ برق رسانی به تدریج (از طریق قراردادهایی که امضا می شود) انجام می شود تا هم در ساخت نیروگاه ها و هم در تامین زیرساخت ها تلاش شود. ما حدود 22 میلیون خودرو در کشور داریم که برقی شدن آنها زمان زیادی می برد. بنابراین باید قدم به قدم جلو رفت. ما بیش از پنج سال است که در این رشته تحصیل می کنیم و فکر زیادی در این زمینه شده است.

وی اعلام کرد: تاکنون توانسته ایم 15 ایستگاه شارژ برقی را فعال کنیم که هر کدام دارای چندین شارژر هستند که در مجموع بین 70 تا 80 شارژر در تهران موجود است. در تلاش هستیم تا در همه شهرها و بین شهرها ایستگاه های شارژ نصب کنیم. خوشبختانه فناوری شارژر کاملاً بومی است. علاوه بر این، اقداماتی برای ساخت نیروگاه های خورشیدی برای تامین برق انجام شده است. ما با سازمان انرژی های تجدیدپذیر قرارداد داریم که سرمایه گذاران برق خود را به شبکه تحویل دهند و در ساعات کم بار برق را با درصد بیشتری دریافت کنند و شارژرها را تامین کنند.

علی آبادی گفت: در خصوص حذف قیمت های دستوری و حل بحران نقدینگی خودروسازان، حرکت از شرایط فعلی به شرایط مساعد مدتی طول می کشد. ما بسیار موفق بوده ایم و توانسته ایم به برخی خودروها این توانایی را بدهیم که از قیمت گذاری تجویزی به “قیمت گذاری گذشته نگر” و “ردیابی گذشته نگر” حرکت کنند. گامی رو به جلو است اما تصمیمات یک طرفه نیست و باید با نظر و مشورت سایر نهادها اتخاذ شود.

مدیرعامل وزارت حراست در خصوص ادامه طرح های فروش خودرو (البته در شرایط جدید و با توجه به ظرفیت تولیدکنندگان) گفت: تاکنون 31 هزار نفر در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده اند و تعدادی از آنها را دریافت کرده اند. خودروهای آنها، اما تمایل به دریافت این خودروهای موجود وجود دارد. خودروهایی که انتخاب نشوند پس از سه نوبت عرضه، چهارمین پیشنهاد برای عموم آزاد بوده و مردم می توانند آنها را خریداری کنند.

فروش 120 هزار خودروی مازاد در بازار به کجا رسید؟

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص عرضه محصولات مازاد خودروسازان در بازار، خاطرنشان کرد: در زمینه عرضه محصولات تابع مقررات کشور هستیم. محصولات خودروسازان در سامانه یکپارچه عرضه می شود و اولویت اول تحویل خودرو به افرادی است که ثبت نام کرده اند. برای برخی دیگر نیز تلاش می کنیم تولید و عرضه را افزایش دهیم. با توجه به اطلاعاتی که به من داده اند، خوشبختانه تولید در هر دو خودروساز افزایش یافته و نسبت به گذشته وضعیت بهتری دارند.

وی افزود: در حال حاضر این دو تولید کننده روزانه بیش از 4000 خودرو تولید می کنند. بقیه خودروسازان امسال بیش از 100 درصد تولید سال گذشته را تولید کرده اند. بنابراین عرضه بیشتر از سال گذشته خواهد بود. امیدواریم تاثیر خوبی داشته باشد.

علی آبادی تصریح کرد: اما فراموش نکنیم که خودرو به یک دارایی سرمایه ای تبدیل شده و عده ای آن را خریداری کرده و در پارکینگ منزل خود نگهداری می کنند. بنابراین، با افزایش عرضه، همچنان تقاضا وجود دارد. به نظر من بازار در حال حاضر اشباع شده است و بیشتر این تقاضاها واقعی نیستند. ما می ترسیم که مردم دارایی های خود را برای سرمایه گذاری در بخش خودرو بفروشند. بنابراین توصیه ما این است که اگر مشتری واقعاً نیازی به خودرو ندارد، ریسک این سرمایه گذاری را به او و خانواده اش تحمیل نکنید.

وزارت حریم خصوصی هیچ محدودیت یا ممنوعیتی برای ثبت سفارش ارزی ندارد.

وزیر صمت در خصوص مسائل پولی و تخصیصی تاکید کرد: من مسئول ارز نیستم و نباید در مورد آن اظهار نظر کنم. تخصیص ارز توسط وزارتخانه انجام نمی شود و فقط ثبت سفارش می کنیم. در حال حاضر، وزارت حریم خصوصی محدودیتی برای ثبت سفارش اعمال نمی کند. مگر اینکه محدودیتی در تخصیص و عرضه در بالادست وجود داشته باشد، از طرف دیگر، ما سفارشات را ثبت نمی کنیم تا صف های طولانی ایجاد نشود. اما وقتی تخصیص آن طرف انجام شد و فراهم شد، بعداً اضافه می کنیم; اما فراموش نکنیم که در کشور محدودیت منابع وجود دارد، اما اقتصاد از نظر ارزی وضعیت خوبی دارد و آرامش خوبی در جامعه حاکم است.

وی گفت: تلاش ما بر این است که با برگزاری نمایشگاه های مختلف در زمان ها و مکان های مناسب، امکان آشنایی مردم با توانمندی های کشور و در عین حال مقایسه توانمندی های داخلی و خارجی را فراهم کنیم. امسال این نمایشگاه شرایط جدید و متفاوتی را برای عرضه خودروهای برقی به مردم ارائه کرده است. این نوع رویدادها را با موضوعات تخصصی مانند اتومبیل، لباس و غیره جشن بگیرید. اساساً چیز خوبی است. اما باید به سمت بین المللی شدن این نمایشگاه ها حرکت کرد و شاهد حضور شرکت های خارجی و تعداد بیشتری از نمایندگان آنها باشیم.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34861

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.