• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
4

پاسخ به ابهام مطرح شده در بحث ساخت و ساز مسکن در دولت شهید رئیسی

  • کد خبر : 40575
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳
پاسخ به ابهام مطرح شده در بحث ساخت و ساز مسکن در دولت شهید رئیسی

به گزارش اخبار اقتصادی از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دولت فعلی (شهید رئیس جمهور) 17 جلسه شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم برگزار کرد که در دولت های گذشته بی سابقه بوده است.

روند ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن از مرز 2 میلیون و 600 هزار واحد گذشت و تاکنون بیش از 550 هزار واحد نهضت ملی مسکن تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم، تامین زمینی به مساحت 48 هزار هکتار و ظرفیت ساخت 1.9 میلیون واحد مسکونی در مناطق شهری کشور است.

این در حالی است که کل اراضی الحاقی مسکن مهر به هشت هزار هکتار رسید که نشان از عملکرد چندگانه دولت سیزدهم دارد.

این زمین ها با ایجاد شهرها و شهرک های جدید، الحاق زمین به شهرها و تغییر کاربری اراضی واقع در محدوده شهر به منظور افزایش عرضه زمین برای ارائه به متقاضیان واجد شرایط فراهم شده است.

همچنین برای احداث 27 شهر ساحلی در 4 استان جنوبی کشور با محوریت ایجاد و توسعه مناطق ساحلی مسکونی و معیشتی برنامه ریزی شد و این شهرها در مراحل مختلف تصویب طرح جامع و تفصیلی در شورای عالی کشور قرار دارند. شورا. معماری و شهرسازی تا شروع بهره برداری اجرایی است.

برنامه واگذاری انفرادی و گروهی زمین دولتی به متقاضیان واجد شرایط شهری و روستایی نیز به منظور همگانی سازی و تخصیص اجرای بخش عمده ای از طرح نهضت ملی مسکن و احداث واحدهای این طرح طبق سلیقه و نظر. متقاضیان واجد شرایط در مناطق شهری و روستایی (متقاضیان بدون سابقه مالکیت مسکن، بدون سابقه استفاده از تسهیلات دولتی، متاهل و با سابقه سکونت در شهر محل درخواست مسکن) دارای واگذاری زمین دولتی به افراد یا گروه های چندخانواری بصورت اجاره 99 ساله (صفر قیمت زمین) با اولویت شهرهای متوسط ​​و کوچک و شهرستانها قابل بهره برداری می باشد.

بر اساس این گزارش، ساخت مسکن در این اراضی با نظارت شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی و با استفاده از ظرفیت پیمانکاران بومی واجد شرایط و با مدیریت مستقیم خود مردم انجام می شود.

در این برنامه مالکیت زمین به متقاضیان تعلق نمی گیرد و در اختیار دولت است و متقاضیان واجد شرایط فقط حق استفاده از این زمین ها را در قالب اجاره نامه ۹۹ ساله دارند.

در راستای اجرای این برنامه زمینی برای ساخت بیش از 419 هزار واحد مسکونی در اختیار استعدادیابی قرار گرفته است. همچنین تاکنون بر اساس اجرای ماده 4 قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت با پتانسیل ساخت بیش از 74 هزار واحد مسکونی، زمینی به متقاضیان واجد شرایط این قانون اختصاص یافته است.

در ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم حدود 250 هزار واحد مسکن مهر باقی مانده بود که در دو سال و نیم گذشته 132 هزار واحد از این تعداد با استفاده از منابع داخلی وزارت راه و شهرسازی تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شده است. برنامه ریزی شهری. توسعه.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40575

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.