• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
0

وزیر اقتصاد: برجام از یکجانبه گرایی غرب جلوگیری می کند

  • کد خبر : 45633
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۷:۰۱
وزیر اقتصاد: برجام از یکجانبه گرایی غرب جلوگیری می کند

وزیر اقتصاد و دارایی اعلام کرد: گروه بریکس می تواند محور مهمی برای فعالیت های اقتصادی باشد و از یکجانبه گرایی آمریکا و غرب جلوگیری کند.

اخبار اقتصادی و به نقل از وزارت اقتصاد و دارایی، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد در ویدئویی با اشاره به اینکه گروه بریکس می تواند محور مهمی برای فعالیت های اقتصادی باشد و از یکجانبه گرایی آمریکا و غرب جلوگیری کند، گفت: . متن کامل صحبت های همتی را در ادامه می خوانید:

شاید برای بسیاری این سوال مطرح شده باشد که بریکس چیست و چه نقشی در جهان از نظر اقتصادی و مالی خواهد داشت؟ اگر به شش دهه گذشته نگاه کنیم، می بینیم که اجلاسی به نام جنوب-جنوب در جهان شکل گرفت که واکنشی بود به تسلط غرب پس از اجلاس برتون وودز (کنفرانسی برای تعیین ساختار و نظام اقتصادی کشور). جهان پس از جنگ جهانی دوم بر اساس نظام آمریکایی اقتصاد آزاد جهان) بود

در آن جلسه، پایگاه های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول تشکیل شد و سپس کشورهای در حال توسعه، توسعه نیافته و جهان سوم گرد هم آمدند و اجلاس سران جنوب – جنوب را تشکیل دادند و در چارچوب این اجلاس با یکجانبه گرایی برخورد کردند. غرب برای پاسخگویی در آن زمان اجلاس سران جنوب – جنوب با محوریت شرق تشکیل شد.

پس از شش دهه که کشورهای جنوب-جنوبی در بعد اقتصادی موفق نشدند، اکنون قدرت های نوظهور بریکس را تشکیل داده اند و در میان چهار کشور اصلی به همراه آفریقای جنوبی، دو کشور چین و هند که در میان پنج اقتصاد برتر جهان قرار دارند و برزیل و آفریقای جنوبی که کشورهای نوظهور قدرتمند اقتصادی محسوب می شوند، در قالب بریکس گرد هم آمده اند.

بنابراین، برجام در حال حاضر با اجلاس سران جنوب-جنوب در گذشته بسیار متفاوت است و می تواند قطب مهمی برای فعالیت های اقتصادی باشد و از یکجانبه گرایی آمریکا و غرب جلوگیری کند.

در واقع، برجام می تواند با تشکیل یک بانک توسعه جدید و ترتیب ایجاد یک ذخیره مشروط برای زمانی که کشورها با عدم تعادل در تراز پرداخت ها مواجه می شوند، به آنها کمک کند. در عین حال نمونه ای از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول ایجاد می کند و به این معنی است که من با همان ابزار اقتصادی که شما (غرب ها) برای پیشبرد اقتصاد استفاده می کنید، یک بانک جهانی جدید و یک صندوق بین المللی پول تشکیل خواهم داد. تسلط دلار در جهان.

اولین سالی است که ایران به صورت رسمی در سطح اجلاس سران بریکس شرکت می کند و امیدوارم این تلاش ها که در ابعاد مختلف سیاسی، امنیتی، فرهنگی و مردمی در حال انجام است، در بعد اقتصادی و مالی نیز دنبال شود. ابعاد و ما می توانیم از این فرصت برای استفاده مناسب و توسعه و گسترش روابط اقتصادی خود با کشورهای عضو بریکس استفاده کنیم.

حوزه های زیادی در حوزه اقتصادی وجود دارد که می توانیم با اعضای بریکس به صورت دوجانبه یا در قالب اجلاس بریکس همکاری کنیم تا از آنها در پیشرفت اقتصاد کشورمان بهره ببریم.

***

شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس امروز دوم نوامبر با حضور سران کشورهای عضو از جمله مسعود مزکیان رئیس جمهور ایران در کازان مرکز تاتارستان روسیه آغاز شد.

جمهوری اسلامی ایران که از اوایل سال 2024 (دی 1402) به گروه بریکس پیوسته است، برای اولین بار به عنوان عضو رسمی و کامل در این اجلاس شرکت کرد.

نشست بریکس پلاس فردا 12 آبان ماه با حضور سران کشورهای عضو بریکس و کشورهای علاقه مند به همکاری با این گروه برگزار می شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=45633

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.