• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
0

شکاف ارزی هرات و تهران بالا گرفت

  • کد خبر : 45623
  • ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ۰:۰۱
شکاف ارزی هرات و تهران بالا گرفت

بازار ارز از بازار دلار و طلا جدا شد و حباب ارز چهار درصد کاهش یافت. چرا شکاف پولی تهران و هرات افزایش یافت؟

بازار ارز از بازار ارز و طلا جدا شد. قیمت ارز روز سه شنبه با یک کانال کاهش به 54 میلیون کانال رسید، اما قیمت ارز و طلا همچنان در نوسان بود.

روز سه شنبه با وجود اینکه دو متغیر بازار سکه در نوسان بودند، قیمت سکه در مسیر نزولی قرار گرفت. البته در این هفته بسیاری از معامله گران هشدار داده بودند که حباب بالای 30 درصد ارزها برای خرید نیست و این حباب آنقدر بزرگ بود که با نوسانات دلار و اونس طلای جهانی قیمت ارز افزایش پیدا نکرد. قیمت جهانی طلا نیز افزایش یافت و به رقم جدید 2740 دلار رسید.

از روز دوشنبه بازار سکه با خبر ضرب سکه جدید مواجه شد و خریداران سکه کمیاب شدند. روز سه شنبه تعداد کمی از مردم سکه خریدند و عرضه سکه بیش از تقاضا بود. حتی در بازار شنیده شد که برخی معامله گران در حال تبدیل ارز به دلار و طلا هستند.

قیمت ارز از روز سه شنبه با قیمت 55 میلیون و 500 هزار تومان آغاز شد و از ابتدا روند کاهشی را طی کرد. قیمت ارز در نیمه دوم معاملات با کاهش یک میلیون و 100 هزار تومانی روی 54 میلیون و 400 هزار تومان بسته شد. حباب سکه نیز روند نزولی داشت و با افت چهار درصدی به 28 درصد رسید، یعنی همچنان دوازده میلیون از قیمت سکه در بازار حباب دار است. این کمترین میزان حباب پولی در این هفته بود. افت قیمت سکه حواله در بازار بیشتر رخ داد و با کاهش یک میلیونی به کانال 49 میلیونی سقوط کرد که در بازار مورد توجه قرار گرفت.

از نگاه معامله گران، خبر سکه جدید مسیر سکه را از بازارها جدا کرده و ممکن است اجرای آن همچنان فشار نزولی را بر قیمت سکه وارد کند و حباب آن را کاهش دهد.

قیمت طلای مذاب رفتار متفاوتی با قیمت ارز داشت و سیگنال‌هایی مبنی بر نوسان از دلار و قیمت جهانی شمش دریافت کرد. قیمت طلای مذاب از پله هشتم کانال 18 میلیونی شروع به حرکت کرد و با نوسان دو مرحله ای وارد کانال جدید شد که طلا تا به حال در بازار به خود ندیده بود. حباب طلا نیز در حال کاهش بود و به زیر 1 درصد سقوط کرد. فروپاشی حباب طلا به دلیل افزایش ارزش ذاتی طلای مذاب به دلیل دو متغیر بود. البته در بازار طلای ذوب شده همانطور که گفته شد تبدیل سکه به طلا قوت گرفت.

روز سه شنبه پیشتاز بازار ارز درهم بود. قیمت درهم روز سه شنبه با اختلاف مثبت 17 هزار و 900 تومان آغاز شد و با 160 تومان افزایش به کانال جدید سقوط کرد. حباب دلار درهم روز سه شنبه ۲۷۵ تومان برآورد شده است که نشان می دهد دلار در تهران همسو با درهم بالا در نوسان بوده است.

قیمت دلار هرات نیز در کانال جدید بازگشایی شد. قیمت دلار هرات با نوسان از 500 تا 65 هزار تومان به میانه کانال رسید. قیمت دلار هرات در روز سه شنبه نسبت به قیمت پایانی روز گذشته بیش از هزار تومان نوسان داشت.

اختلاف قیمت دلار در تهران با قیمت دلار در هرات بیش از روزهای گذشته به 500 تومان رسید. این اتفاق از نگاه دلالان به دلیل تقاضای دلار در بازار تهران بوده است. روز سه شنبه تقاضا برای دلار در بازار تهران بالا بود.

صحبت های سخنگوی مرکز مبادلات طلا و ارز توجه بازار را به خود جلب کرد. صحبت های بالسینی سه نکته داشت، اول اینکه عرضه ارز بهارزادی با تاریخ هر سال به زودی در دستور کار قرار می گیرد، دوم اینکه طی یک هفته سه مرحله عرضه سکه در صرافی را خواهیم داشت.

سومین موضوع محوری سخنرانی سخنگوی مرکز مبادلات، بحث داغ بازار بود. بالسینی گفت: با توجه به حبابی بودن بازار، خریداران سکه باید مراقب باشند که معامله گران به جای سکه و طلا به آنها حباب نفروشند.

فعالان بازار نسبت به این موضع سخنگویی احتیاط کردند و با اشاره به قیمت سکه عرضه شده در حراج روز دوشنبه در مرکز مبادلات ارزی که به قیمت 54 میلیون و 258 هزار تومان فروخته شد، گفتند که خود سکه در بورس فروخته شده است مرکز با حباب 30 درصد.

در این فضای هیجانی بازار، اتفاقات جدید زیادی در بازار رخ داد و حتی شایعات دست به دست می شدند. تحلیلگران توصیه می کنند فعلا از بازار هیجانی دوری کنید.

تجار روز سه شنبه نطق رئیس جمهور در صحن علنی مجلس درباره اصلاح نظام پولی و نظام یارانه سوخت را تماشا کردند.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=45623

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.