• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

سدهای دریاچه ارومیه 77 درصد خالی است/ وضعیت زاینده رود بهتر است

  • کد خبر : 32268
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۳
سدهای دریاچه ارومیه 77 درصد خالی است/ وضعیت زاینده رود بهتر است

اخبار اقتصادی، عیسی بزرگ زاده، سخنگوی صنعت آب وی صبح امروز دوشنبه در نشستی با اصحاب رسانه در شرکت مدیریت منابع آب ایران به تشریح وضعیت مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا چهارم آذرماه پرداخت و سهم سدهای کشور را از 3.38 میلیارد عنوان کرد. مترمکعب در سال گذشته به 4.09 میلیارد مترمکعب افزایش یافته است که نشان از افزایش 8 درصدی سهم سدهای کشور دارد.

سخنگوی صنعت آب کشور درباره میزان تولید سدهای کشور نیز گفت: تولید سدهای کشور از 4 میلیارد و 880 میلیون مترمکعب در سال گذشته به 5 میلیارد و 950 میلیون مترمکعب رسیده است که نشان دهنده افزایش 22 درصدی میزان مصرف است. از سدها نسبت به سال گذشته.

بزرگ زاده ذخیره مخزنی سدهای کشور را در چهارم آذرماه با پر شدن 40 درصد معادل 19 میلیارد و 840 میلیون مترمکعب خواند و گفت: این میزان در سال گذشته 18 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد را نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: بارش های پاییزی هنوز نمی تواند نشان دهنده خشکی یا خشکی باشد و بیشترین بارندگی را از زمستان تا بهار شاهد هستیم.

سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به وضعیت برخی سدها در کشور افزود: مجموعه 13 سدی دریاچه ارومیه 23 درصد ظرفیت آن را دارد. اما زاینده رود نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد. زیرا سال گذشته وزارت نیرو برنامه ریزی دقیقی را در حوزه منابع و مصرف در حوضه زاینده رود انجام داد و به همین دلیل امسال وضعیت بهتری را در این حوضه شاهد هستیم و 87 درصد پر شده است.

بزرگ زاده گفت: وضعیت خراسان رضوی همچنان خوب نیست و سد دوستی 5 درصد پر است و نسبت به سال گذشته 67 درصد کاهش داشته است. بر این اساس شهر مشهد و استان خراسان رضوی یکی از نقاط هدف اجرای طرح های اضطراری آبرسانی هستند و منابع آبی شهر مشهد به صورت هفتگی پایش می شود.

وی هرمزگان را از دیگر حوضه هایی اعلام کرد که اجرای طرح های اضطراری آبرسانی و مقابله با خشکسالی بر روی آن متمرکز خواهد شد و اظهار داشت: سیستان و بلوچستان نیز از نقاط ویژه و در اجرای طرح شیرین سازی آب برای این استان تا زمانی که از سوی سازمان برنامه و بودجه تامین شود تا دو هفته دیگر دستگاه های لازم وارد ایران می شود.

70 درصد دشت های کشور در مناطق بحرانی ممنوعه و ممنوعه قرار دارند

سخنگوی صنعت آب با اشاره به وضعیت سفره های زیرزمینی کشور گفت: 70 درصد دشت های کشور 90 درصد چاه های کشور را در خود جای داده که هم اکنون در وضعیت بحرانی و ممنوعه قرار دارند.

وی گفت: از 609 دشت کشور، 359 منطقه از مساحت کل کشور در گزارش فرونشست سازمان زمین شناسی قرار گرفته است. 250 منطقه که 67 هزار حلقه چاه دارد و 16 درصد جمع آوری آب انجام شده است غرق نشده اند اما 88 منطقه بین صفر تا پنج سانتی متر فرو رفته است.

سخنگوی صنعت آب افزود: این منطقه 75 هزار حلقه چاه دارد و میزان برداشت آب نیز 18 درصد بوده است. 179 منطقه با 154 هزار حلقه چاه کشاورزی دچار فرونشست بین 5 تا 10 سانتی متر شده است.

بزرگ زاده با بیان اینکه سالانه بین 45 تا 50 سانتی متر فرونشست در کشور رخ می دهد، تصریح کرد: فرونشست در 359 دشت رخ داده و 420 دشت افت سطح دارند که ممنوع و بحرانی است.

انسداد 132 هزار حلقه چاه غیرمجاز با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی

وی با اشاره به اجرای طرح احیا و تعادل بخشی در سراسر کشور برای مدیریت منابع و مصرف آب، گفت: با اجرای طرح احیا و تعادل بخشی، 132 هزار حلقه چاه غیرمجاز از کار افتاده است. همچنین 140 هزار پروانه چاه کشاورزی بر اساس سند ملی آب اصلاح یا اصلاح شده است.

سخنگوی صنعت آب تصریح کرد: این پایش توسط بیش از 800 گروه حفاظتی و نظارتی در سراسر کشور انجام شده است که به طور مستمر از چاه های کشاورزی بازدید می کنند.

بزرگ زاده همچنین خاطرنشان کرد: با پایش و پایش 220 هزار کنتور فهام، 7 میلیارد مترمکعب برداشت غیرمجاز در چاه های مجاز کشاورزی کاهش یافته است.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32268

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.