• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2

درآمد دلاری حاصل از صادرات متانول به بالاترین حد خود در 10 سال گذشته رسید

  • کد خبر : 34766
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
درآمد دلاری حاصل از صادرات متانول به بالاترین حد خود در 10 سال گذشته رسید

اکو ایران: آمار ده ماهه گمرک از صادرات متانول نشان می دهد که درآمد ایران از صادرات متانول در سال 1402 به 2 میلیارد دلار رسیده است که این رکورد در ده سال گذشته بوده است. همچنین میانگین ارزش هر تن متانول صادراتی ایران در ده ماهه نخست امسال به بالاترین میزان از سال 2018 یعنی 273 دلار رسید.

اخبار اقتصادی، سازمان گمرک ایران آخرین آمار کلی از ارزش کالاهای مهم صادراتی و وارداتی کشور را منتشر کرد. متانول یکی از مهم ترین محصولات پتروشیمی است که در سال های اخیر یکی از مهم ترین محصولات صادراتی ایران به شمار می رود و ارزآوری زیادی برای کشور به همراه داشته است. ظرفیت تولید متانول کشور 16 میلیون تن در سال گزارش شده در حالی که مصرف داخلی آن کمتر از یک میلیون تن در سال است. بنابراین بیشتر متانول تولیدی کشور صادر می شود.

بر اساس آمار گمرک در ده ماهه اول سال 1402 درآمد حاصل از صادرات متانول به 2 میلیارد دلار رسید که بالاترین میزان از سال 1392 بوده است و همچنین ارزش ارزی هر کیلوگرم متانول صادراتی به بالاترین سطح از سال 1397 رسیده است.

این گزارش سیر تحول درآمد صادرات متانول برای کشور را تحلیل می کند.

درآمد دلاری حاصل از صادرات متانول در 10 سال گذشته به رکورد رسید

متانول یا متیل الکل یک الکل بی رنگ و بی بو است که در محصولات پتروشیمی تولید می شود. این ماده یکی از مهمترین محصولات صنعت پتروشیمی است که در صنعت کاربرد فراوانی دارد. کاربرد در صنعت سوخت، مواد اولیه صنایع شیمیایی از جمله تولید لاستیک و پلاستیک و کاربرد در صنایع الکترونیک بخشی از کاربردهای این محصول است.

بر اساس گزارش ها، در سال های اخیر حدود 90 درصد متانول تولیدی صادر می شود. از این رو کشور مزیت زیادی برای صادرات این ماده شیمیایی دارد. بر اساس گزارش گمرک، این محصول سومین محصول صادراتی ایران در ده ماهه سال 1402 بوده است.

بررسی روند ده ساله ارزش دلاری صادرات متانول نشان می دهد که از سال 1400 تاکنون ارز این کالا برای کشور افزایش چشمگیری داشته است. بنابراین از 896 میلیون دلار در ده ماهه اول سال 2019 به یک میلیارد و 769 میلیون دلار در مدت مشابه سال 1400 رسید و در ده ماهه اول سال 1402 رکورد فروش 2 میلیارد دلاری را ثبت کرد که بی سابقه بود. در ده سال گذشته

از سوی دیگر بررسی ارزش صادرات هر تن متانول نیز حاکی از آن است که ارز حاصل از هر تن متانول به بالاترین حد خود از سال 2018 رسیده است.

رکورد قیمت هر تن متانول صادراتی در چهار سال گذشته

شاخص دیگر برای بررسی تغییرات ارزش صادراتی متانول، بررسی میانگین قیمت صادراتی آن در هر تن است. به عبارت دیگر، این مطالعه می تواند نشان دهد که متانول تولید شده در ایران با چه قیمتی در بازار جهانی به فروش می رسید.

این بررسی نشان می دهد که در سال 1392 قیمت صادراتی هر تن متانول به بالاترین سطح خود در ده سال اخیر یعنی 368 دلار رسیده است. اما این قیمت در سال های بعد رو به کاهش بوده به طوری که در سال 2019 به کمترین قیمت این دوره معادل 137 دلار رسید. کاهشی که بخشی از آن به دلیل شیوع کرونا و رکود در بازارهای جهانی بود. میانگین ارزش هر تن متانول صادراتی ایران در سال 1401 نیز به 273 دلار رسید که بالاترین ارزش از سال 1398 تاکنون است.

بر اساس جداول گمرک، کشورهای چین، عراق، پاکستان، هند، ارمنستان و گرجستان مقصد اصلی صادرات متانول ایران بوده اند.

021110

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34766

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.