• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

بزرگترین چالش شهرک های صنعتی/ تامین مالی چقدر است؟

  • کد خبر : 32875
  • ۰۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶
بزرگترین چالش شهرک های صنعتی/ تامین مالی چقدر است؟

اکوایران: کمبود نقدینگی و تامین سرمایه همواره به عنوان چالش های اصلی واحدهای صنعتی مطرح می شود، اما تحقیقات انجام شده توسط بازوی پژوهشی مجلس نشان می دهد که 45 درصد از چالش های شهرهای صنعتی مربوط به مسائل زیرساختی است. و 44 درصد از این چالش ها مربوط به تامین مالی است.

اخبار اقتصادی؛ اگرچه شهرهای صنعتی با هدف توسعه صنایع و متمرکز ساختن کارخانه ها و کارگاه ها به منظور فراهم کردن امکان ارائه خدمات زیربنایی و امکانات دولتی به صورت متمرکز ایجاد شدند، اما پس از گذشت چندین دهه از ایجاد شهرهای صنعتی، واحدهای ایجاد شده در این شهرها همچنان دارای مشکلات مربوط به تاسیسات زیربنایی که شامل تحویل زمین برای ایجاد مجتمع تولیدی، مشکلات زیست محیطی و غیره می شود. البته این مشکلات را می توان در زمره مشکلات اولیه این واحد قرار داد زیرا چالش های آنها با ایجاد گسترده تر شده و در مواردی منجر به تعطیلی این واحدها می شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص چالش های شهرک های صنعتی با اشاره به اینکه بخش زیادی از مشکلات این واحدها مربوط به تامین مالی آنها است، گفت: 2 مشکل اصلی واحدهای صنعتی کمبود نقدینگی و تامین مالی تولید است. . واحدها و همچنین کاهش سرمایه گذاری و کمبود تشکیل سرمایه ثابت در بخش صنعت رخ می دهد و بر اساس تحقیقات انجام شده 45 درصد از چالش های شهرهای صنعتی مربوط به مسائل زیرساختی است که 44 درصد از این چالش ها را تشکیل می دهند. مربوط به تامین مالی

رئیس مرکز پژوهش های مجلس درباره علت ایجاد شهرهای صنعتی گفت: این شهرها با هدف توسعه صنایع و تمرکز کارخانه ها و کارگاه ها ایجاد شد تا امکان ارائه خدمات زیربنایی و امکانات دولتی به صورت متمرکز فراهم شود. و از طرفی واحدهای صنعتی از همسایگان صنعتی خود سرازیر می شوند مانند اطلاعات، امکان تقلید، انتشار نوآوری و …. از طرفی این شهرک ها برای کاهش اثرات منفی صنایع در مواردی مانند افزایش ترافیک و آلودگی هوا و … ایجاد شده اند. در شهرها

چالش های اساسی

بابک نگهداری با بیان اینکه این شهرک ها با چالش های زیرساختی فراوانی مواجه هستند افزود: این چالش ها را می توان در مواردی مانند عدم تحویل و نگهداری شبکه برق و تاخیر آن در شبکه های گاز و مخابرات، کمبود آب، خرید و تغییر کاربری شبکه برق یافت. چاه های کشاورزی، افزایش نرخ ها را قیمت آب واحدهای صنعتی و هزینه های بالای تخصیص و تصفیه مجدد فاضلاب برشمرد.

وی به مشکلات واحدهای تولیدی در تامین زمین اشاره کرد و گفت: گرانی زمین و تبدیل آن به کالای سرمایه ای باعث شده است که زمین نه به دلیل تولید، بلکه به دلایل سرمایه گذاری خریداری شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: همچنین کمبود زمین برای تحویل در شهرهای صنعتی از دیگر چالش‌های راه‌اندازی واحدهای تولیدی در شهرهای صنعتی است که باید برای تسهیل این حوزه اقدامات مهمی انجام شود.

کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی.

وی با بیان اینکه دو مشکل اصلی واحدهای صنعتی کمبود نقدینگی و تامین مالی واحدهای تولیدی و همچنین کاهش سرمایه گذاری و عدم تشکیل سرمایه ثابت در بخش صنعت است، تصریح کرد: عدم شفافیت رویه ها. دولت، عدم توسعه روش ها و ابزارهای موجه با سرمایه، ریسک و اعتماد بالا به تامین مالی بانکی، واحدهای صنعتی را با چالش های زیادی در جذب نقدینگی و تامین مالی مواجه کرده است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس ادامه داد: تقویت بانک صنعت و معدن و صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک برای افزایش تامین مالی واحدهای مستقر در شهرهای صنعتی نیز می تواند در رفع مشکلات مالی واحدهای صنعتی.تولید موثر باشد.

وی با تاکید بر اینکه برای رفع موانع توسعه این شهرک ها توجه به مختصات محلی این منطقه ضروری است، گفت: چالش دیگر سردرگمی در رویکردهای توسعه و مدیریت در این منطقه است. یعنی هنوز باید مشخص شود که واحدهای صنعتی و تولیدی برای بهره مندی از مزیت های مکانی و حرفه ای اضافه می شوند یا می خواهیم برای صنایع کوچک و متوسط ​​قطب های توسعه ایجاد کنیم. از سوی دیگر بحث واگذاری فعالیت های اقتصادی نیز مطرح می شود.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه در دنیا سه مدل مدیریتی در اداره شهرک های صنعتی وجود دارد افزود: مدیریت این شهرک ها بر عهده دولت یا بخش خصوصی و یا یک سازمان دولتی-خصوصی است. شرکت با سرمایه گذاری مشترک دولت و یک شرکت خصوصی.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=32875

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.