• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
6

الگوریتم جدید “OpenAI” ریاضیدانان را به چالش می کشد

  • کد خبر : 31122
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۵۶
الگوریتم جدید “OpenAI” ریاضیدانان را به چالش می کشد

اکوایران: دانشمندان توانایی حل مسائل ریاضی را گام بعدی در توسعه هوش مصنوعی می دانند که هوش مصنوعی را بیش از پیش به ویژگی های ذهن انسان نزدیک می کند.

اخبار اقتصادی، اتفاقات اخیر در شرکت «OpenAI» به ویژه برکناری سام آلتمن، مدیرعامل این شرکت و بازگشت او به این شرکت، به گمانه زنی ها و شایعات در جامعه فناوری دامن زده است.

در حالی که جزئیات مربوط به خروج آلتمن نامشخص است، گزارش ها حاکی از آن است که پیشرفت قابل توجهی در هوش مصنوعی ممکن است در مرکز اختلافات باشد. گفته می شود که محققان OpenAI یک مدل هوش مصنوعی جدید به نام “Q” ایجاد کرده اند که ظاهراً قادر به حل مسائل ریاضی در سطح مدرسه است.

این توسعه احتمالات جالبی را به خصوص با ماموریت این شرکت برای دستیابی به هوش عمومی مصنوعی (AGI) ایجاد می کند. هوش عمومی مصنوعی به مفهومی اشاره دارد که در آن سیستم‌های هوش مصنوعی در انجام وظایف مختلف از هوش انسانی پیشی می‌گیرند. پیشرفت گزارش شده شامل ایجاد یک سیستم هوش مصنوعی است که قادر به استدلال و حل مسائل پیچیده ریاضی است، که معیاری برای سنجش توانایی هوش مصنوعی در درک و به کارگیری اطلاعات است.

حل مسائل ریاضی به دلیل نیاز به استدلال و درک مفاهیم انتزاعی، یک کار چالش برانگیز برای هوش مصنوعی است. یک ماشین هوشمند ریاضی می‌تواند به طور بالقوه قابلیت‌های خود را به حوزه‌های دیگر، مانند کدگذاری یا استخراج دانش از اطلاعات متنی، گسترش دهد. با این حال، نگرانی‌ها در مورد خطرات آنها در حال ظهور است، به خصوص اگر چنین سیستم‌های هوش مصنوعی برای تعیین اهداف خود و تعامل با دنیای واقعی یا دیجیتال استقلال پیدا کنند.

در حالی که این پیشرفت هیجان انگیز است، مهم است که اهمیت آن را به طور کل نگر تجزیه و تحلیل کنیم. توانایی حل ریاضی گزارش شده در حال حاضر محدود به مسائل مدرسه ابتدایی است و آن را از چالش های پیچیده حل شده توسط ریاضیدانان برتر متمایز می کند. کارشناسان تاکید می کنند که این دستاورد نشان دهنده تولد ابر هوش یا خطرات فوری نیست.

از لحاظ تاریخی، صنعت فناوری موارد مشابهی از هوش مصنوعی را تجربه کرده است، مانند مدل Gato AI که توسط DeepMind گوگل توسعه یافته است. تکرار این چرخه ها می تواند حواس را از چالش ها و مشکلات واقعی مرتبط با هوش مصنوعی منحرف کند. تبلیغات مداوم در مورد مدل های قدرتمند هوش مصنوعی می تواند بحث های نظارتی را پیچیده کند، به خصوص که اتحادیه اروپا به نهایی کردن یک استاندارد جامع هوش مصنوعی نزدیک تر می شود.

محققان ریاضیات را مرزی برای توسعه هوش مصنوعی مولد می دانند. امروزه هوش مصنوعی مولد در نوشتن و ترجمه زبان ها بسیار خوب است. اما پیشی گرفتن از توانایی حل مسائل ریاضی (جایی که تنها یک پاسخ صحیح وجود دارد) به این معنی است که هوش مصنوعی توانایی های استدلال انسان مانند بیشتری خواهد داشت. برخلاف ماشین حسابی که می تواند تعداد محدودی عملیات را انجام دهد، هوش مصنوعی می تواند مسائل ریاضی را تعمیم دهد، یاد بگیرد و بفهمد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=31122

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.