• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

مخالفت مردم با کاهش تورم

  • کد خبر : 43289
  • ۰۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۰
مخالفت مردم با کاهش تورم

اکوایران: تورم مردادماه نسبت به تیرماه به دو صورت ماهانه و سالانه کاهش یافت، اما تورم در مناطق روستایی روند متفاوتی را دنبال کرد.

اخبار اقتصادی، تورم پرکاربردترین شاخص قیمت است و ماهانه توسط مرکز آمار به روز می شود. آخرین گزارش مرکز آمار نشان می دهد که نرخ ماهانه این شاخص در مردماه نسبت به تیرماه کاهش یافته و به مرز 2 درصد رسیده است. تورم نقطه‌به‌نقطه که تغییر قیمت سبد کالای خانگی در هر ماه را نسبت به مدت مشابه سال قبل اندازه‌گیری می‌کند، به کمتر از ۳۲ درصد کاهش یافته است. تورم سالانه نیز از محدوده 35 درصد فاصله گرفته است.

تورم مواد غذایی و غیرخوراکی نیز کاهش یافت، اما این کاهش در مواد غذایی با شدت بیشتری رخ داد. «مسکن» و «میوه و آجیل» از جمله اقلام موثر در نوسانات تورمی این ماه بودند.

وضعیت قیمت در سراسر کشور.

تورم شاخصی است که نشان می دهد قیمت سبد کالا و خدمات یکسان نسبت به ماه قبل چند درصد تغییر کرده است. اگر این مقایسه با ماه قبل مقایسه شود، تورم ماهانه به دست می آید و اگر با ماه مشابه سال قبل مقایسه شود، نتیجه تورم نقطه به نقطه است.

وقتی میانگین تغییرات قیمت در 12 ماه منتهی به یک ماه با میانگین تغییرات قیمت در 12 ماه منتهی به ماه مشابه سال قبل مقایسه شود، نتیجه تورم سالانه است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه از 2.2 درصد در تیرماه به 2 درصد در مرداد کاهش یافته است. بیشترین تورم ماهانه مربوط به «مسکن» بوده است. تورم ماهانه گروه میوه و آجیل نیز منفی بوده است. تورم منفی یعنی کاهش قیمت اقلام در یک ماه نسبت به ماه قبل. نکته جالب اینجاست که با وجود کاهش تورم ماهانه در سراسر کشور و مناطق شهری، این نرخ در روستاها افزایش یافته است.

تورم نقطه به نقطه از کانال 32 درصد عقب نشینی کرد و به 31.6 درصد کاهش یافت. نرخ سالانه شاخص نیز از 35.5 درصد به 34.8 درصد رسید.

030603

ترمز سریعتر قیمت محصولات غذایی

سبد لوازم منزل از دو گروه «خوراکی» و «غیرخوراکی» تشکیل شده است. داده های مرکز آمار نشان می دهد که تورم اقلام خوارباری با شدت بیشتری نسبت به اقلام غیرخوراکی کاهش یافته است. به عنوان مثال، تورم ماهانه غیرخوراکی تنها با یک دهم درصد کاهش به 2.4 درصد رسید و نرخ نقطه به نقطه آن نیز به همین میزان افزایش یافت.

این در حالی است که تورم ماهانه مواد غذایی از 1.6 درصد به 1.1 درصد کاهش یافته است. تورم نقطه به نقطه نیز از 26.3 درصد به 24.4 درصد کاهش یافته است. کاهش قابل توجه دیگری در نرخ سالانه این محصولات رخ داد که باعث شد تورم سالانه از 31.4 درصد به 30.2 درصد برسد.

030603

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=43289

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.