• امروز : یکشنبه, ۱۸ شهریور , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
6

افزایش تورم مواد غذایی در 30 استان

  • کد خبر : 37773
  • ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
افزایش تورم مواد غذایی در 30 استان

اکوایران: آخرین گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که تورم ماهانه مواد غذایی در اسفندماه 1402 در 30 استان کشور افزایش یافته است. «اصفهان» بیشترین تورم ماهانه و «لرستان» و «کرمانشاه» کمترین تورم ماهانه خوراک و آشامیدنی را داشتند.

اخبار اقتصادی، از مفهوم «تورم» برای بیان تغییرات مستمر در سطح عمومی قیمت سبد کالاها و خدمات متنوع استفاده می‌شود. آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار حاکی از آن است که قیمت سبد غذایی متنوع نرخ تورم ماهانه 1.6 درصدی را در ماه مارس ثبت کرده است. البته این میزان در استان های مختلف یکسان نبوده است.

تورم ماهانه مواد غذایی در 31 استان کشور بین 2.4 تا 0.3 درصد بوده است. «اصفهان» بیشترین و «لرستان» و «کرمانشاه» کمترین تورم ماهانه مواد غذایی را در اسفند 1402 دارند.

تحلیل سیر تحول ماهانه تورم مواد غذایی نشان می دهد که این نرخ در استان هرمزگان در اسفند ماه 1402 نسبت به بهمن ماه همان سال کاهش یافته و در بقیه استان های کشور با افزایش همراه بوده است. البته باید توجه داشت که کاهش تورم ماهانه به معنای کاهش قیمت نیست. بلکه نشان دهنده کاهش نرخ رشد قیمت است. در زیر آخرین فایل منتشر شده در مورد تورم مواد غذایی و آشامیدنی هر استان در اسفند ماه 1402 را بررسی می کنیم.

افزایش تورم ماهانه مواد غذایی در مارس 1402

تورم شاخصی است که برای اندازه‌گیری میزان تغییر سطح عمومی قیمت یک سبد کالا و خدمات خاص در یک دوره زمانی خاص استفاده می‌شود. باید در نظر داشت که دو مفهوم «تورم» و «گرانی» با یکدیگر متفاوت هستند. به طور دقیق تر، هزینه افزایش قیمت. یک مقاله خاص که در مدت زمان کوتاهی نمونه. اما تورم فقط متوقف می شود تغییرات مداوم قیمت ها در یک نمونه کار متنوع مقالات استفاده می شود.

مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود تورم ماهانه مواد غذایی در آخرین ماه سال 1402 را منتشر کرده است که شواهد نشان می دهد در اسفند ماه سال 1402 تورم ماهانه مواد غذایی در کل کشور 1.3 درصد افزایش یافته و به سطح 1.6 درصد رسیده است. به عبارت دیگر، در اسفند 1402 قیمت یک سبد غذایی و نوشیدنی مشابه در ایران 1.6 درصد بیشتر از قیمت همان سبد در بهمن ماه بوده است.

آنچه تاکنون ذکر شد مربوط به تورم مواد غذایی در سراسر کشور است. این رقم در استان های مختلف یکسان نبوده و بین 0.3 تا 2.4 درصد در نوسان بوده است. بررسی ها نشان می دهد که تورم مواد غذایی در 10 استان کشور بالاتر از میانگین این نرخ و در بقیه استان ها کمتر است.

تورم 4 استان از مرز 2 درصد گذشت

آخرین گزارش مرکز آمار نشان می دهد تورم خوراکی ها و آشامیدنی ها در استان اصفهان در اسفندماه 2.4 درصد بوده است. به این ترتیب اصفهان نسبت به سایر استان ها بیشترین فشار تورم مواد غذایی را در اسفند ماه تجربه کرد و در این رتبه بندی رتبه نخست را به خود اختصاص داد.

«قزوین» با نرخ تورم 2.3 درصد و «البرز» و «سمنان» با نرخ تورم 2.1 درصد در رتبه های دوم و سوم بیشترین تورم ثبت شده استانی در گروه غذا و نوشیدنی قرار دارند.

در سوی دیگر این طیف، استان های «لرستان» و «کرمانشاه» قرار دارند. تحقیقات نشان می دهد که در این دو استان قیمت یک سبد خوراکی و نوشیدنی در اسفند 1402 0.3 گرانتر از قیمت همان سبد در بهمن ماه بوده است.

مقایسه تورم ماهانه اسفند و بهمن 1402 حکایت از افزایش این نرخ در 30 استان کشور دارد. در بهمن ماه 1402 تورم ماهانه مواد غذایی در 20 استان کشور در سطوح منفی قرار داشت. یعنی قیمت مواد غذایی در بهمن ماه 1402 نسبت به دی ماه سال جاری کاهش یافته است. اما با گذشت یک ماه این رویه در 30 استان کشور تغییر کرده و تورم به سطوح مثبت رسیده است.

افزایش تورم مواد غذایی در 30 استان / هرمزگان تنها استان مقاوم در برابر افزایش تورم مواد غذایی

مقایسه تورم ماهانه مواد غذایی به تفکیک هر استان در بهمن و اسفند 1402 نشان می دهد که این نرخ در 30 استان کشور افزایش یافته است. این در حالی است که این رقم در استان هرمزگان رفتاری کاهشی بر جای گذاشته است.

به طور دقیق تر، در اسفند 1402، در استان هرمزگان، سطح عمومی قیمت یک سبد غذایی متنوع و یکسان 0.1 درصد کمتر از قیمت همان سبد در بهمن ماه بود. البته باید توجه داشت که این کاهش به معنای کاهش قیمت مواد غذایی در استان هرمزگان نیست. بلکه نشان دهنده کاهش نرخ رشد قیمت این گروه از کالاها در این استان است.

از سوی دیگر «خراسان رضوی»، «تهران» و «البرز» سه استانی هستند که بیشترین تورم محصولات غذایی را در اسفند ماه سال 1402 نسبت به بهمن ماه به ثبت رساندند. تغییرات در سه استان مذکور به میزان 3 درصد گزارش شده است.

030121

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=37773

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.