به گزارش اخبار اقتصادی، تجار می گویند بازار ارز و ساکه روز شنبه خودکشی کردند. قیمت دلار با 500 تومان افزایش وارد کانال 50 هزار تومان شد قیمت سکه با رشد بیش از 800 هزار تومانی به کانال 28 میلیونی رسید.

تغییر جهت اخبار سیاسی

قیمت دلار هرات که در پایان هفته گذشته خط مقاومتی مهم 49 هزار و 600 تومانی را شکست، پشت خط روز جمعه به 49 هزار و 800 تومان رسید. معامله گران روز پنجشنبه بر این باور بودند که سیگنال اخبار سیاسی در بازار رنگ باخته و اخبار منفی شده است، بنابراین امیدوار بودند که خط مقاومتی مهم را بشکنند. البته در پایان هفته خبری مبنی بر FATF به بازار آمد و باعث شد قیمت دلار که به مرز 50 هزار تومان رسیده بود باید از این سطح عقب بیفتد.

قیمت دلار هرات از روز شنبه 49 هزار و 800 تومان آغاز شد و با افزایش قیمت وارد کانال 50 هزار تومان شد. این در حالی رخ داد که صبح روز شنبه زلزله های پی در پی در افغانستان گزارش شد و بازار ارز هرات ساعت 11 تعطیل بود.

در نیمه دوم بازار، قیمت دلار هرات تا 50 هزار و 400 تومان افزایش یافت و در 50 هزار و 300 تومان بسته شد. تاجران گفتند که ماکت های هرات به بازار ارز رسیده است. همچنین قیمت ارز از روز شنبه از 27 میلیون و 350 هزار تومان آغاز شد و به 28 میلیون و 200 هزار تومان افزایش یافت و در پایان بازار به 28 میلیون و 100 هزار تومان رسید. قیمت طلای مذاب در نیمه اول سال در برابر افزایش خود مقاومت کرد اما در نیمه دوم سال از حمایت 9 میلیون و 600 هزار تومانی به لبه کانال 10 میلیون تومانی رسید.

خبر تحریم های منفی به بازار رسید

اولین خبری که روز شنبه به بازار مخابره شد، سخنان جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود که وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان طی نامه ای به من اعلام کردند که به دلیل عدم پایبندی ایران به برجام از سال 2019، تحریم هایی که قرار است در 18 اکتبر لغو شود، لغو نخواهد شد.

این واقعه بار دیگر آن را تأیید می کند توافق 2015 مرده است. در ادامه خبر تصویب FATF نیز تکذیب شد و با این سیگنال های منفی بازار به سمت 50 هزار تومان پیش رفت. علاوه بر این، تنش بین حماس و اسرائیل آخرین سوخت برای رشد بازار بود.

اخبار مثبتی از ایبنا به بازار آمد که در بین اخبار منفی اصلا دیده نشد. بر اساس این خبر، بر اساس روند قضایی جمهوری اسلامی و رای دیوان عالی لوکزامبورگ، دسترسی بانک مرکزی به 1.7 میلیارد دلار منابع ارزی در لوکزامبورگ صادر شد.

البته این خبر به چند دلیل در بازار موثر نبود، اولا فراوانی اخبار منفی و دوم اینکه اخبار FATF و تکذیب آن باعث شد معامله گران فکر کنند که بازارساز در حال انجام خبر است. دلیل سوم این بود که تجار می‌گفتند پس از انتقال پول از کره جنوبی به قطر، رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور، فرزین رئیس کل بانک مرکزی و خاندوزی به‌عنوان وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت، چندین بار در بیانیه‌های رسمی گفتند: ایران در هیچ کشوری نیست، پول بلوکه نشده است.

با صعود بازار ارز و ارز، قیمت ها به سطح 105 روز قبل یعنی هفته اول تیرماه رسید. در آن زمان گفته می شد که کودتای واگنر باعث افزایش قیمت ها در اینجا شد. قبل از آن، حدود 17 ژوئن، این نرخ در سطوح فعلی بود. بازرگانان می گویند که در یک روز همه چیزهایی را که به مدت سه ماه فروخته بودند، پس گرفتند.

نظر بدبینان بازار چیست؟

بدبینان بازار بر این باورند که این افزایش خودکشی در بازار پس از رنج های متوالی تنها می تواند کار یک بازیگر بزرگ باشد. آنها با اشاره به تاریخ سوم تیرماه که قیمت ها به همان سطوح رسیده بود، گفتند که قیمت فقط یک روز دوام داشته و این بالا نمی تواند ادامه داشته باشد. در مجموع شنبه بازار به سطوح قیمتی مهمی رسیده است و در صورت تثبیت بالاتر از این سطوح همچنان می تواند در مسیر صعودی حرکت کند.

اولین نکته بازار این بود که قیمت سکه بسیار متنوع شد و حتی برخی از فروشندگان قیمت سکه را 29 میلیون عنوان کردند. این بود که ارز به 28 میلیون و 200 هزار تومان در نمودار صعود کرد.

نکته دوم بازار قیمت یورو در مرکز مبادلات است. قیمت یورو در مرکز مبادلات بیش از یک هفته است که هر روز در حال کاهش است و زیر 43 هزار تومان معامله می شد. در روز دوشنبه قیمت یورو با افزایش تا نصف کانال 43 هزار تومان پیش رفت.