به گزارش اخبار اقتصادی، قیمت دلار طی دو روز بیش از 2000 تومان افزایش یافت قیمت سکه در این دو روز بیش از 2 میلیون و 500 هزار تومان افزایش داشته است.

با این افزایش قیمت دلار وارد کانال 52 هزار تومان شد و قیمت ارز وارد کانال 30 میلیون تومان شد. تجار می گویند پس از چهار ماه روند نزولی به پایان اصلاحات رسیده ایم. قیمت دلار هرات از روز یکشنبه با قیمت 50 هزار و 900 تومان آغاز به کار کرد و در مواجهه با مقاومت روزافزون، یکی پس از دیگری در هم کوبیدند.

بازار ارز هرات روز یکشنبه در کانال 52 هزار تومانی وارد روند صعودی شد و تا 52 هزار و 300 تومان صعود کرد، اما نتوانست از این سطح مقاومتی عبور کند و بین 51 هزار و 800 تا 52 هزار و 300 تومان در نوسان بود.

افزایش شکاف بین پول نقد و ارزهای فردا

قیمت ارز از 28 میلیون و 400 هزار تومان آغاز شد و به 30 میلیون و 400 هزار تومان رسید و در 30 میلیون و 100 هزار تومان بسته شد. این در حالی بود که ارز فردا به 31 میلیون و 900 هزار تومان رسید و شکاف نقدی و ارز فردا افزایش یافت. ارز رفاهی در عملیات یکشنبه به 28 میلیون و 990 هزار تومان رسید که بیش از یک میلیون با بازار فاصله دارد.

قیمت DEA با پچ پچ های مثبت در کانال 14000 تومان بازگشایی شد و مانند سایر بازارها به 14450 تومان رسید. با این قیمت درهم نرخ دلار 53 هزار تومان برآورد شده است. معامله گران از روز شنبه می گویند که حال و هوای بازار مختلط کاملاً صعودی است.

چرا قیمت ها افزایش یافت؟

معامله گران سه دلیل داشتند، یکی اینکه 26 اکتبر مهلتی برای پایان برخی محدودیت ها در توافق وجود دارد که شنیده می شود اتحادیه اروپا نمی خواهد منقضی شود. به گفته تجار، این نشان دهنده افزایش تنش بین جمهوری اسلامی، آمریکا و اتحادیه اروپا است. دلیل دوم تشدید درگیری بین حماس و اسرائیل است. تجار بر این باورند که این درگیری چشم انداز تنش در منطقه را افزایش داده و پیامدهای آن بسیار خواهد بود. دلیل سوم مربوط به زلزله هرات است.

زلزله هرات چه ربطی به بازار ارز ما دارد؟

به گفته تجار، از آنجایی که در بازار ارز هرات نظارتی وجود ندارد، حجم معاملات به دلیل پولشویی بسیار بالاست و این نشان می دهد که هرات نه تنها در بازار ارز ایران بلکه در جهان نیز اهمیت دارد.

با همزمانی زلزله هرات و تشدید درگیری ها در منطقه و موقعیت طالبان در برابر این تنش ها، تقاضا برای دلار در این بازار افزایش یافته و در اثر زلزله صرافی ها تعطیل و افراد کمی با این شرایط می فروشند. تاجران می گویند که این افزایش تقاضا در مقایسه با عرضه در بازار ارز هرات باعث شد که رشد دلار بیشتر از طلا و طلا تبدیل به حباب شود.

روز یکشنبه چندی پیش در توییت ایبنا، رسانه های بانک مرکزی مدعی شدند که پس از انتشار منابع سقوط دلار دست به دست شدن در بازار شد و کسبه می گفتند در کمتر از 20 روز قیمت دلار به 52 هزار تومان رسید.

همچنین گروهی از تجار اعلام کردند که دسترسی واردکنندگان به منابع ارزی کاهش یافته و بانک مرکزی به آنها اجازه نمی‌دهد ارز مورد نیاز خود را از این طریق تهیه کنند. بازار آزاد فراهم کند

اولین نکته بازار مربوط به مبادله ارز و ارز است. با افزایش قیمت ها چندین صرافی درهای خود را بستند. چندین طلافروشی در شهر وجود دارد که با پر شدن بازار و صف کشیدن جلوی آنها باز می شوند. روز یکشنبه این مشاغل و صف ها در سراسر شهر دیده شد.

نکته دوم بازار مربوط به دینار عراق است. با توجه به برابری با دلار، دینار عراق 33 هزار و 100 تومان برآورد شده است، اما قیمت دینار در بازار ارز تهران کمتر و در معامله حدود 32 هزار تومان بوده است.

نکته سوم ادعای معامله گران مبنی بر تشکیل جلسه در بانک مرکزی بود. معاون ارزی بانک مرکزی با برخی ارقام از وضعیت بازار و سیاست های اتخاذ شده برای مدیریت نوسانات دلار دیدار کرد. البته وقتی از کمیت و کیفیت جلسه پرسیده شد حاضر به بیان جزئیات نشدند.