به گزارش اخبار اقتصادی، بازار ارز تهران در سومین روز هفته جاری شاهد نوسان صعودی قیمت دلار بود. به گفته کسبه، قیمت دلار امروز از 49 هزار و 550 تومان آغاز شد و ظهر امروز به 49 هزار و 520 تومان رسید، یعنی 100 تومان بیشتر از روز گذشته. البته لایحه کلی آمریکا در روزهای اخیر تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفته است.

در هرات نیز قیمت دلار امروز به 49600 تومبا افزایش یافت. اما در زمان نگارش این گزارش 49 هزار و 450 تومان معامله می شد که نسبت به روز گذشته 150 تومان نوسان صعودی را نشان می دهد.

محدوده تعیین کننده دلار

معامله گران مدعی هستند که در حال حاضر محدوده قیمتی تعیین کننده برای دلار، حمایت 49 هزار و 200 تومانی و مقاومت 49 هزار و 600 تومانی است که ممکن است دلار را از محدوده فعلی خارج کند.

از سوی دیگر، نرخ حواله درهم امروز نیز مانند روزهای اخیر ثبات نسبی را تجربه کرد و بین 13 هزار و 600 تا 13 هزار و 630 تومان مبادله شد.

امروز اظهارات جدید سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری مورد توجه بازیگران خارجی قرار گرفت. ناصر کنعانی گفت: طرح سلطان عمان یک توافق یا طرح جدید نیست، بلکه ابتکاری برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها به منظور بازگشت همه طرف‌ها به چارچوب برجام است.

وی در ادامه تاکید کرد: مذاکره مستقیم با آمریکا را تکذیب می کنیم و هیچ برنامه ای برای مذاکره مستقیم با آمریکا نداریم.

وی در خصوص اخبار منتشر شده در خصوص احتمال پیوستن ایران به FATF گفت: نمی دانم برنامه ای برای پیوستن به FATF در کشور وجود دارد یا خیر.

این در حالی است که روز گذشته رئیس اتاق بازرگانی ایران گفته بود اخبار غیررسمی از پذیرش FATF شنیدیم. معامله گران می گویند این خبر غیر رسمی تقریباً یک هفته پیش به بازار آمد.

در انتظار بازار در 26 اکتبر.

البته از نظر انتظارات، بازار منتظر است ببیند آیا اتحادیه اروپا تحریم های هسته ای ایران را در 26 اکتبر تمدید خواهد کرد یا خیر. با توجه به اهمیت این رویداد برای بازار، گروهی از معامله گران معتقدند که دلار در 5 مهرماه تعیین می شود.

یکی دیگر از رویدادهای مهم امروز کاهش قیمت طلا. در بازار جهانی بود. اونس طلا امروز تا سطح حمایت 1833 دلار سقوط کرد که نشان دهنده کاهش 15 دلاری نسبت به شنبه شب است. قیمت هر اونس طلا در 5 می 1900 دلار کاهش یافت و تا به امروز بیش از 70 دلار کاهش یافته است.

همچنین در بازار داخلی ایران قیمت طلا 18 عیار ظهر امروز معادل 2 میلیون و 256 هزار تومان بود که نسبت به روز گذشته 5 هزار و 100 تومان کاهش داشت. با این حال قیمت سکه امامی همچنان در پله اول کانال 27 میلیون تومان قرار دارد. برخی از معامله گران معتقدند که دلیل اصلی ثبات نسبی در بازار سکه ناشی از سنگر گرفتن قیمت دلار در مرز 49500 تومان بود.

این در حالی است که برخی معامله گران می گویند از اواخر هفته گذشته مسیر دلار از ارز جدا شده و طلا را ذوب کرده است. اما دلار همچنان منتظر حرکت ارزها و طلا است. به گفته این گروه از معامله گران، در صورت ادامه کاهش قیمت انس در این هفته، سکه و طلا ممکن است به سمت پایین حرکت کنند و از پایین برای صعود بازگردند. در صورت وقوع چنین اتفاقی می توان بازار فارکس را با بازار سکه و طلا نیز همراه کرد. اما از سوی دیگر گروهی معتقدند که مسیر دلار همچنان از مسیر طلا و ارز جدا است و روند این دو را نمی توان از هم جدا کرد. بازار ارز تاثیرگذار باشد می گویند رابطه برعکس است و دلار روی طلا و ارز تاثیر می گذارد.