به گزارش اخبار اقتصادی، در جدیدترین اخبار، بنیامین نتانیاهو در بیانیه ای در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که جنگ غزه وارد مرحله سوم شده است. همانطور که در این بیانیه آمده است: مرحله اول پایان یافته و مرحله دوم با بمباران هوایی ادامه دارد و اکنون زمان ورود به مرحله سوم با گسترش حمله زمینی به نوار غزه فرا رسیده است.

زمزمه تحریم های بی سابقه علیه ایران

اما به موازات جنگ غزه، اخبار کنگره آمریکا بازار ارز را هدف قرار داد. کنگره آمریکا به دنبال اجرای شدیدترین تحریم های نفتی علیه ایران است. رکورد افزایش صادرات نفت ایران در ماه های اخیر یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت دلار بوده و انتظارات معامله گران بر اساس برخی تحلیل های بلومبرگ و اکونومیست، تجار فکر می کنند که دلیل آن چراغ سبز آمریکا بوده است. در ازای توافق، نفت ایران را می فروشد.

اما در واقع همه آمارها حکایت از افزایش صادرات نفت ایران دارد. اما افزایش این صادرات به دلیل توافق نانوشته بارها از سوی وزیر نفت رد شد. باید دید در صورت تشدید تحریم های نفتی ایران توسط آمریکا، میزان فروش نفت چگونه تغییر خواهد کرد. اگر حجم فروش نفت ایران در صورت افزایش تحریم های نفتی کاهش پیدا نکند، احتمالاً چنین تحریم هایی باعث ایجاد تنش در بازار ارز نخواهد شد.

از این حیث امروز بازار ارز تهران شاهد افزایش قیمت دلار بود. اسکناس آمریکا که دیروز روی قیمت 51 هزار و 300 تومان بسته شده بود، امروز سه شنبه 18 آبان ماه با قیمت مثبت 250 تومان افتتاح شد و ظهر امروز به قیمت 51 هزار و 500 تومان فروخته شد.

در بازار همسایه تهران، هرات امروز شاهد افزایش نرخ دلار بود. قیمت دلار در این بازار روز گذشته 51 هزار تومان کاهش یافت و در 50 هزار و 800 تومان بسته شد. اما امروز فعالیت خود را در مرز 51 هزار تومان آغاز کرد. آن طور که معامله گران مدعی هستند هر برگ اسکناس آمریکا در نیمی از معاملات نقدی امروز با حدود 500 تومان افزایش نسبت به روز گذشته حدود 51 هزار و 250 تومان قیمت گذاری شد.

علاوه بر هرات، امروز نرخ حواله به درهم نیز باعث افزایش انتظارات در بازار دلار شد. قیمت درهم که روز دوشنبه حدود 14 هزار و 100 تومان به پایان رسید، در چهارمین روز هفته به 14 هزار و 120 تومان رسید.

بدون توجه به بازار ارز، قیمت جهانی طلا در روز دوشنبه 17 آبان 1402 از مرز 2000 دلار عبور کرد و امروز در پشت همین مرز با نوسانی اندک معامله می شود. البته قیمت جهانی طلا یکی از برگ های برنده جنگ غزه در این مدت بوده است. قیمت هر اونس طلا قبل از جنگ حدود 1830 دلار بود. اما در روزهای اخیر تقریباً به 2010 دلار رسیده بود.

در ایران قیمت طلای 18 عیار امروز به 2 میلیون و 492 هزار تومان افزایش یافت. اما در زمان نگارش این مطلب قیمت طلا با افزایش نزدیک به 4000 تومانی به 2 میلیون و 489 هزار و 200 رسید.

بررسی ها نشان می دهد قیمت سکه امامی روز یکشنبه بین 600 هزار و یک میلیون تومان کاهش یافت و در حدود 29 میلیون و 400 هزار تومان معامله شد. روند کاهشی ارز امامی در روز دوشنبه ادامه یافت و به 29 میلیون و 100 هزار تومان بازگشت که نسبت به روز گذشته 300 هزار تومان ارزان شد. البته در ساعات پایانی معاملات نقدی روز دوشنبه، قیمت هر قطعه سکه امامی حدود 29 میلیون و 150 هزار تومان بود.

اما سکه امامی در چهارمین روز هفته با 150 هزار تومان افزایش به 29 میلیون و 300 هزار تومان رسید.