به گزارش اخبار اقتصادی، امروز شنبه 15 آبان ماه در بازار; قیمت دلار در تهران و هرات به رشد خود ادامه داد. به گفته معامله گران، نرخ دلار تهران امروز در ابتدای معاملات نقطه ای با اختلاف مثبت 550 تومانی باز شد و تا سطح مقاومت 51 هزار و 850 تومانی صعود کرد. این پایان روند صعودی دلار در تهران نبود و ظهر امروز اسکناس آمریکا موفق شد مارک 52 هزار تومانی را فتح کند و در اولین پله این کانال معامله شد.

بازگشایی تالارهای تجارت هرات پس از 20 روز

به طور جداگانه، اتاق های تجارت در هرات پس از 20 روز تعطیلی، امروز بازگشایی شدند. بر اساس بررسی های انجام شده، قیمت دلار در هرات که دو روز پیش معاملات خود را در محدوده 51 هزار و 100 تا 51 هزار و 200 تومان به پایان رسانده بود، در ابتدای معاملات نقدی امروز به 51 هزار و 800 تومان رسید. اما ظهر امروز پای دلار در هرات اندکی لیز خورد و به پله پنجم این کانال بازگشت. این در حالی است که اختلاف قیمت آنها نسبت به پنجشنبه گذشته نزدیک به 400 تومان افزایش نشان می دهد.

بدون توجه به بازار دلار، همانطور که در پیش بینی صبح امروز از قیمت دلار گفته شد، نرخ درهم نیز عصر پنجشنبه در مرز حساسی به کار خود پایان داد و در بازار امروز در کانال 14 هزار تومانی جهش کرد. قیمت درهم امروز با قیمت 14 هزار و 230 تومان به بازار عرضه شد و تا سطح 14 هزار و 280 تومان افزایش یافت. فعالان بازار گفتند که این رویداد نیز تاثیری بر افزایش سطح انتظارات برای دلار نداشته است.

علیرغم همه اینها، تحلیلگران سیاسی و اقتصادی دلیل اصلی افزایش قیمت ها در بازار ارز را افزایش تنش میان حماس و اسرائیل می دانند. به گفته فعالان بازار، تشدید تنش بین حماس و اسرائیل همچنان بزرگترین خبری است که این روزها بیشتر بازارها را تحت تأثیر قرار می دهد. شب جمعه آسمان غزه رنگ خون گرفت. همانطور که در خبرها آمده است، ارتش رژیم صهیونیستی شب گذشته به حماس حمله کرد و با حمله هوایی گسترده به چندین منطقه از نوار غزه حمله کرد و تمامی خطوط ارتباطی و اینترنت را در این منطقه قطع کرد. بررسی ها نشان می دهد که همزمان با افزایش درگیری ها، بیشتر قیمت ها رشد قابل توجهی را ثبت کرده اند.

البته این افزایش قیمت در بازار طلا و سکه نیز مشهود بود. دیشب پس از اعلام ارتش اسرائیل مبنی بر «گسترش فعالیت زمینی» در غزه، قیمت نقدی طلا بیش از 1 درصد افزایش یافت و وارد کانال 2000 دلاری شد. در بازار داخلی ایران قیمت طلای 18 عیار امروز به 2 میلیون و 554 هزار و 300 تومان افزایش یافت. اما در زمان نگارش این گزارش قیمت حدود 2 میلیون و 535 هزار و 600 تومان بود که نشان دهنده افزایش 57 هزار تومانی است.

به گفته معامله گران، قیمت ها در بازار سکه بالاتر بود. دو روز پیش قیمت سکه امامی در حدود 29 میلیون و 500 هزار تومان به سفر خود پایان داد و در بازار با افزایش قیمت دلار و قیمت جهانی طلا از مرز 30 میلیون عبور کرد. تومان و به 30 میلیون تومان رسید. 400 هزار تومان. البته ظهر امروز خریدهای هیجانی این فلز گرانبهای ملی کاهش یافت و ارز به مرز 30 میلیون تومان بازگشت که نشان دهنده افزایش 500 هزار تومانی نسبت به دو روز قبل است.