به گزارش اخبار اقتصادی، ونزوئلا کشوری است که کابوس ابر تورم را گذرانده و درسی شده است که کارشناسان وقتی تصمیم می گیرند مقامات این کشور را از عواقب تورمی تصمیمات خود بترسانند به ونزوئلا یادآوری می کنند. سابقه طولانی تورم ونزوئلا، این کشور را برای مدت طولانی در میان کشورهای جهان پرچمدار کرده است، اما چه چیزی ونزوئلا را ابرتورم کرد؟

ونزوئلا می تواند خود را به عنوان یک کشور تک محصولی در زمان ابر تورم معرفی کند. اقتصاد این کشور به بیش از 90 درصد درآمدهای نفتی وابسته است قیمت نفت آن را حساس کرده بود و فراز و نشیب نفت بر کیفیت تصمیمات دولت تأثیر داشت. اقتصاد تک محصولی ونزوئلا مبتنی بر واردات بسیاری از کالاهای اساسی است، بنابراین هرگونه بحران ارزی در ونزوئلا به دلیل انتشار آن در لایه های اولیه زندگی مردم مانند تامین کالاهای اساسی، شرایط تورمی را برای این کشور سخت می کند. .

همزمان با کاهش قیمت نفت در سال 2014، تورم در ونزوئلا روندی صعودی به خود گرفت و آسیب پذیری اقتصاد را در برابر قیمت نفت آشکار کرد، پیش از تحریم ها، آمریکا بزرگترین سرمایه گذار خارجی در ونزوئلا بود و حتی اوراق قرضه ونزوئلا به دلار آمریکا منتشر می شد. یکی از تامین کنندگان عمده نفت ایالات متحده آمریکا بود و تحریم های ایالات متحده در دوران ترامپ، پرداخت اوراق قرضه دلاری و کسب درآمدهای نفتی را برای این کشور تک محصولی دشوار کرد، تورم در ونزوئلا روندی تصاعدی داشت و ابر تورم در این کشور به یک میلیون درصد رسید به گونه ای که قیمت هر هفته یک فنجان قهوه نسبت به هفته قبل دو برابر شد.

اگرچه تعداد تحریم های ونزوئلا به اندازه ایران نبود، اما ایران به اندازه ونزوئلا در برابر تحریم ها گرفتار نبود و دلیل اصلی این مشکل این است که ایران به اندازه ونزوئلا به واردات وابسته نیست. در زمینه نیازهای اساسی مانند کالاهای اساسی و سالهاست که وابسته به واردات بوده است، موضوع صادرات و تولید غیرنفتی مورد تاکید قرار گرفته است، این موضوع باعث افزایش سهم سایر بخش ها در پای اقتصادی تولید ناخالص داخلی و صادرات شده است. عدم وابستگی ایران به بدهی دلاری خارجی و تک محصولی نبودن اقتصاد ایران مانند ونزوئلا عواملی هستند که مانع از ونزوئلا شدن ایران شدند.

لایحه پیشنهادی دولت که به تصویب مجلس رسید، به بازارساز این اختیار را می دهد که در صورت عدم اجرای تعهدات ارزی صادرکنندگان را تحریم و محدودیت های جدیدی را اعمال کند. این رویکرد در شرایطی که اقتصاد در معرض تحریم است ممکن است تولیدکننده را محتاط تر کند و ریسک صادرات را افزایش دهد، فعال اقتصادی ریسک گریز باشد و چنین تصمیماتی ریسک را برای فعال اقتصادی در شرایطی که شامل تحریم است افزایش دهد. نرم می شود و افزایش می یابد که تاثیر منفی بر میزان صادرات دارد صادرات غیر نفتی كاهش دادن درآمدهای ارزی کاهش و وابستگی اقتصاد را بیشتر به نوسانات قیمت نفت می کند، اثر چنین رویدادی زمانی که قیمت نفت در حال حاضر بالای محدوده 80 دلار معامله می شود یا زمانی که رشد قیمت نفت ممکن است زیاد قابل توجه نباشد، اما در زمان کاهش درآمد نفتی این تاثیر خاص خود را بر درآمد فارکس دارد. قیمت دلار نشان خواهد داد

آیا سفر به عربستان باعث کاهش دلار تهران می شود؟

قیمت درهم کاهش یافته است، اما حباب آن اصرار دارد که در محدوده فعلی باقی بماند. در شرایطی که دلار در ابتدای کانال 49 هزار تومانی قرار دارد، افزایش قابل توجه حباب درهم ممکن است معامله گران را به افزایش امیدوار کند. روزنامه شرق الاوسط درباره سفر حسین امیرعبداللهیان به عربستان در پایان هفته نوشت؛ اتفاقی که در صورت اجرا می تواند رخ دهد قیمت ارز اثر و کاهش حباب بازار. چرا که اخباری که از بهبود روابط ایران و عربستان در این مدت حکایت داشت، بازار ارز را دچار نوسان کرد. نشانه ها و اخبار مثبت از این سفر، اما ممکن است به نوسانات ارزی اضافه شود، مقاومت 49600 و حمایت 48800 مواردی است که تحلیل رفتار دلار در این حوزه ها نیازمند تحلیل بهتر است. بازار فارکس کمک به.

اونس کار را برای سکه سخت کرد

ارز و درهم پس از پرکردن شکاف ایجاد شده در نمودار روز قبل، مجدداً کاهش یافت، ارز به کانال 27 میلیون تومان بازگشت و حباب آن در کانال 21 درصد باقی ماند. اونس طلا روند نزولی داشته است و در ابتدای کانال 1900 دلار قرار دارد و کار را برای معامله گران صعودی سخت می کند. سکه پشتوانه 27 میلیون و 800 هزار تومانی دارد و در صورت مفقود شدن، حمایت روانی نیم کانال 27 میلیون تومانی در مقابل آن قرار می گیرد.

بورس حیات ندارد.

معاملات کوچک بازار سرمایه بی روح است و قیمت ها در بازار روند نزولی دارد، قدرت پول رد و بدل شده در بازار آنقدر نیست که بیشتر بازار را در یک روز سبز نگه دارد و شاخص عمومی با توجه به افزایش قیمت ها، در همان روز سقوط می کند.

در حالی که دلار به خوبی کنترل می شود، بازار سرمایه بلاتکلیف است، تعیین نرخ تغذیه پتروشیمی ها و مشمول ورشکستگی خودروسازان است. قیمت گذاری تجویزی در این زمینه کار را سخت کرده است، این بلاتکلیفی نقدینگی را در پس تصمیمات تا مشخص شدن نتیجه به تاخیر انداخته است.

بررسی شاخص گروه خودرو نشان می دهد که این گروه خط روند صعودی خود را از دست داده است. و نزدیک به حمایت از سطح فیبوناچی 61 درصد است که در گذشته در این محدوده نوسان داشته است. در صورت حمایت گروه خودرو مقاومت 301000 واحدی محدوده مقاومتی مهمی است، اما در صورت از دست دادن محدوده حمایتی، محدوده حمایتی 250000 واحدی مهمترین حمایت خواهد بود که با سطح فیبوناچی 78% مطابقت دارد.