به گزارش اخبار اقتصادی، اقبال در هفته پایانی تیرماه به معاملات فلزات اساسی بازگشت و به این ترتیب نرخ فروش این محصولات در بازارهای جهانی در ۲ روز اول پس از بازگشایی بازار افزایش یافت. این در حالی بود که بازدهی بسیاری از فلزات اساسی در هفته گذشته منفی بود.

رونق مس شتاب گرفت

در ساعات اولیه روز سه‌شنبه، 25 جولای، فلز قرمز با 1.9 درصد افزایش در معاملات آتی Comex ایالات متحده به 3.90 دلار در هر پوند معامله شد. دولت پکن اخیراً برنامه هایی را برای تقویت وضعیت اقتصادی کشور با تمرکز بر افزایش تقاضای داخلی تصویب و اعلام کرد. با توجه به جایگاه ویژه چین در تولید و مصرف فلزات اساسی، رونق اقتصاد این کشور با حمایت دولت، محرک قوی برای بازار فلزات اساسی خواهد بود.
همزمان در روزهای اخیر دولت چین از اقدامات جدید خود برای حمایت از سرمایه گذاری خصوصی و توسعه مناطق توسعه نیافته این کشور با کمک دولت خبر داد و انتشار این خبر نیز سیگنال مثبت قوی به بازارها وارد کرد. بازگشت اقتصاد چین به مسیر رشد و افزایش فعالیت‌های توسعه‌ای و زیرساختی در چین که موجب تحریک تقاضای مصرف‌کننده می‌شود، عاملی برای رشد قیمت کالاها با تمرکز بر فلزات آهنی و غیرآهنی خواهد بود. در عین حال در سال‌های اخیر عزم دولت‌های جهان برای افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر تقویت شده و همین موضوع بازار فلز قرمز را رونق داده است.

در شرایطی که فعالان بازار جهانی کالا بر تقاضای فزاینده چین برای فلزات متمرکز شده اند. تولید مس شیلی کاهش یافت. در ماه می سال جاری میزان تولید مس در شیلی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴ درصد کاهش داشته است. این کشور تولیدکننده اصلی سنگ مس در جهان است و کاهش تولید این تولیدکننده اصلی می تواند تعادل عرضه و تقاضای فلز قرمز را تغییر دهد.

فلزات منتظر نتیجه تصمیمات فدرال هستند

در کنار مس، آلومینیوم، نیکل و روی نیز از وعده دولت چین برای حمایت از اقتصاد این کشور بهره مند شدند و در 2 روز ابتدایی هفته جاری دوشنبه و سه شنبه 24 و 25 تیرماه گامی در جهت رشد قیمت برداشتند. در شرایطی که شاخص دلار آمریکا در بحبوحه نشست 2 روزه فدرال رزرو و چشم انداز تصمیم گیری در مورد نرخ بهره کاهش یافت. ارزش فلزات در بازارهای جهانی کاهش یافت.

روز چهارشنبه، 26 جولای، فدرال رزرو تصمیم خود را در مورد مرحله بعدی تغییرات نرخ بهره اعلام خواهد کرد. کاهش تورم ایالات متحده در ماه ژوئن باعث شده است که فعالان بازار انتظار داشته باشند که این زمان آخرین گام در افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری و در بحبوحه چرخه انقباض فعلی بانک مرکزی ایالات متحده باشد.