• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
7

پیش بینی های بازار مس اشتباه بود/ فلز قرمز به قیمت پایین 60 روزه رسید

  • کد خبر : 35169
  • ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
پیش بینی های بازار مس اشتباه بود/ فلز قرمز به قیمت پایین 60 روزه رسید

نزدیکی تعطیلات سال نو چینی و تقویت شاخص دلار آمریکا باعث شد فلز قرمز فرصت سنتی رشد قیمت در نیمه اول فوریه را از دست بدهد. اگرچه در روزهای اخیر همه نشانه ها علیه مس بوده است، اما برخی تحلیلگران همچنان انتظار دارند قیمت آن در میان مدت افزایش یابد.

اخبار اقتصادی، فلز قرمز در اواسط ساعات معاملات روز پنجشنبه 8 فوریه در معاملات آتی کامکس آمریکا بار دیگر به 3.73 دلار در هر پوند سقوط کرد که پایین‌ترین قیمت فروش در 60 روز گذشته یعنی پس از 6 دسامبر 2023 بود. . این تغییر قیمت در این بازار در حالی رخ داد که بسیاری از تحلیلگران انتظار افزایش قیمت مس را در این زمان با حمایت سیگنال های چینی داشتند.

تقویت دلار به ضرر دلالان مس

عملکرد مس در معاملات آتی Comex آمریکا در دوره هفتگی منتهی به 8 فوریه -3 درصد و در دوره ماهانه -0.4 درصد بود. در حالی که این فلز در حال حاضر 8.5 درصد ارزانتر از مدت مشابه سال گذشته معامله می شود.

شاخص دلار آمریکا در روزهای اخیر پس از انتشار داده های قوی بازار کار آمریکا و اظهارات تندروانه رئیس فدرال رزرو تقویت شده است که عملاً سیگنال منفی به بازارهای کالا ارسال کرد.

تقویت دلار آمریکا، اول از همه، تمایل سرمایه‌جویان به خرید در بازارهای کالایی را کاهش می‌دهد. در عین حال رشد شاخص دلار آمریکا، مواد اولیه را برای متقاضیانی که دارای ارزهای دیگر هستند گران کرده است و این موضوع نیز بر تقاضا تاثیر منفی می گذارد و سیگنال منفی به بازار می دهد.

انتشار داده های مثبت از وضعیت بازار کار آمریکا دست فدرال رزرو را باز می گذارد تا شروع کاهش نرخ بهره را به تعویق بیندازد و از این منظر در شرایطی که منجر به رشد شاخص دلار می شود، سیگنال منفی برای بازارهای مالی و کالایی جهان به همراه دارد.

چین تاجران مس را ناامید کرد

مقامات چینی در ماه های اخیر شرایط مالی را برای بازگرداندن رشد به اقتصاد کاهش داده اند. آخرین تصمیم آن مربوط به کاهش نرخ سپرده مورد نیاز بانک ها برای اعطای تسهیلات است. اما داده های اقتصادی نشان می دهد که اقتصاد چین به اندازه کافی به مسیر رشد بازنگشته است و این موضوع سیگنال منفی موثری را به بازارها وارد کرده است.

داده‌های رسمی از شاخص مدیران خرید تولیدی چین نشان می‌دهد که این شاخص برای چهارمین ماه متوالی در ژانویه در مرحله انقباض بوده است. این داده ها نشان داد تولیدکنندگان چینی امیدی به بهبود تقاضای داخلی ندارند و این موضوع سیگنال منفی به بازارها فرستاد.

نشانه های تثبیت یوان

اگرچه فلز قرمز در جهت رو به پایین در نوسان است. اما برخی از تحلیلگران بر این باورند که ارزش یوان در حال تثبیت است و این می تواند منجر به رشد تقاضا برای مواد خام از چین به عنوان بزرگترین بازار مصرف شود و از رشد قیمت در میان مدت حمایت کند.

مقامات چینی مصمم به تقویت اقتصاد و غلبه بر رکود هستند و این رویه ممکن است ناگهان صفحه را در محافل کالایی برگرداند.

اوله هانسن، رئیس استراتژی کالا در بانک ساکسو، می‌گوید: پس از رشدهای بزرگ بازار سهام در چین، یوان نشانه‌هایی از ثبات را نشان داده است. چین به طور جدی در تلاش است تا اقتصاد را به مسیر رشد بازگرداند و این باعث افزایش ارزش یوان شده است.

در این شرایط، نزدیکی تعطیلات سال نو چینی ممکن است به تقاضای کوتاه مدت مس آسیب برساند و باعث کاهش قیمت آن شود.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=35169

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.