به گزارش اخبار اقتصادی، هفته اول مهرماه در حالی به پایان رسید که بسیاری از کالاهای اساسی با افت قیمت قابل توجهی مواجه شدند و کف قیمتی برای آنها برای چند ماه در بازارهای جهانی ثبت شد. این افت قیمت در حالی در بازارهای کالایی رخ داد که اقبال در شهریورماه به معاملات کالایی بازگشته بود و بسیاری از کالاها با تمرکز بر انرژی و نهاده‌های نفتی از رشد قابل توجهی برخوردار بودند.

شاخص قیمت فلزات بورس لندن در هفته منتهی به جمعه 6 اکتبر 3.8 درصد کاهش یافت و به 3551 واحد رسید که کمترین ارزش این شاخص در 11 ماه گذشته پس از اکتبر 2022 است. در هفته گذشته منتهی به 6 اکتبر، فلز روی 5.68 واحد کاهش یافت. درصد، قلع 4.7 درصد، آلومینیوم 4.4 درصد، مس 2.4 درصد و سرب 2،3 درصد. این کاهش نرخ در بازار فلزات رخ داد که در آن هر بشکه نفت برنت 8.2 درصد و هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت 8.6 درصد کاهش یافت.

ترس از سیاست های فدرال رزرو، فلزات را از ارز خارج کرد

ترس از تشدید سیاست انقباضی فدرال رزرو و افزایش شاخص دلار آمریکا از دلایل اصلی قرمز شدن حلقه مواد اولیه در هفته اول اکتبر بود. نگرانی از اینکه نرخ بهره ایالات متحده برای مدت طولانی تر از آنچه در گذشته انتظار می رفت بالا باقی بماند. این امر چشم انداز تقاضا برای نهاده های صنعتی را مختل کرد و این امر منجر به تضعیف قیمت فلزات شد. به این ترتیب، در معاملات آتی کامکس آمریکا، مس در دوره هفتگی 2.4 درصد و در دوره ماهانه 2.7 درصد کاهش یافت و دوباره به کمترین قیمت خود در 4 ماه گذشته رسید. این کاهش قیمت شامل معاملات مس در بورس فلزات لندن نیز شد، بنابراین در ماه اکتبر، فلز قرمز مجددا تا کانال ۷ هزار دلاری در بورس فلزات لندن سقوط کرد.

طلا یکی از قربانیان اصلی احتمال تشدید سیاست انقباضی بود. هر اونس طلا در معاملات آتی Comex آمریکا با نرخ 1832 دلار کاهش یافت که پایین ترین قیمت فروش در 7 ماه گذشته بود.

در این شرایط، آمار اشتغال و PMI در ماه سپتامبر در ایالات متحده بهتر از حد انتظار بود. انتشار این آمارهای بهتر از حد انتظار، دست فدرال رزرو را برای افزایش نرخ بهره دیگر باز می گذارد و به این ترتیب، فعالان بازار کالا این آمار را منفی ارزیابی می کنند.

علاوه بر مطالب ذکر شده؛ در اولین روزهای ماه اکتبر، بازده اوراق قرضه 10 ساله آمریکا به بالاترین سطح خود در 16 سال گذشته رسید. این افزایش نرخ بازده باعث می شود سرمایه از بازارهای پرریسک مانند بورس و بازار مالی به سمت بازارهای کم ریسک مانند اوراق قرضه حرکت کند و به این ترتیب افت نرخ جدیدی در حلقه مواد اولیه .

آتش جنگ در دایره کالا

تنش ژئوپلیتیکی در منطقه خاورمیانه؛ حمله حماس به مواضع اسرائیل در روز شنبه 7 اکتبر ممکن است نوسان جدیدی در بازارهای کالا ایجاد کند. این جنگ به طلا به عنوان یک دارایی مطمئن در مواقع بحران، فرصت افزایش چشمگیر نرخ ها را می دهد. اما تاثیر آن بر بازارهای مالی جهان منفی است. تأثیر این جنگ بر بازارهای کالا بسته به مشارکت کشورهای درگیر ممکن است متفاوت باشد.

با توجه به مشارکت اندک فلسطین و اسرائیل در تامین کالاهای جهانی؛ تأثیر مستقیم این جنگ بر بخش مواد خام محدود خواهد بود. اما اگر کشورهای عربی به عنوان تامین کنندگان اصلی انرژی جهان به طور مستقیم یا غیرمستقیم درگیر این جنگ باشند. باید منتظر شوک قیمتی جدید در این بازار باشیم که باعث افزایش نرخ شود.