• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
6

قالیباف: ما خودروساز نیستیم و خودروساز نمی شویم

  • کد خبر : 40798
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۵
قالیباف: ما خودروساز نیستیم و خودروساز نمی شویم

محمدباقر قالیباف در دیدار با اعضای خانه ایران به تشریح برنامه های اقتصادی خود پرداخت.

اخبار اقتصادی، محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری صبح امروز برای تشریح جزئیات برنامه های اقتصادی خود به خانه ایران دعوت شد.

قالیباف در این دیدار با اشاره به اینکه هیچ کار غیر ممکنی وجود ندارد، گفت: با شجاعت در تصمیم گیری می توان پروژه های بسیاری مانند بزرگراه امام علی (ع) را اجرایی کرد. میانگین عمر خودروها 30 سال است اما راننده شرایط اقتصادی مناسبی برای خرید و جایگزینی خودروهای جدید ندارد و تورم روز به روز اوضاع را بدتر می کند. در این شرایط باید با شجاعت در تصمیم گیری اوضاع را بهبود بخشید. تصمیمات با منطق اقتصادی در نهایت باید به نفع راننده و مالک باشد تا به نفع اقتصاد کار کنند.

قالیباف تصریح کرد: با تعویض خودروهای اسقاط، مابه التفاوت قیمت گازوئیل در کمتر از پنج سال جبران می شود. بخش حمل و نقل باید اجازه استفاده از خدمات پس از فروش را داشته باشد. باید به رانت و بی تفاوتی در حوزه خودروسازی پایان داد. همه کشورها از این وضعیت ناراضی هستند. در این شرایط ما خودروساز نیستیم و خودروساز هم نخواهیم بود.

زیان انباشته در بخش حمل و نقل به 250 همات می رسد.

این نامزد اظهار داشت: زیان انباشته در حوزه حمل و نقل بالغ بر 250 همات است که دولت مجبور به جبران آن به مرور زمان خواهد بود. دولت چگونه باید این هزینه ها را جبران کند؟ به هر حال وقتی دولت به این شکل دستور می دهد باید خسارات وارده را هم جبران کند و این یعنی خرج از جیب مردم.

وی تصریح کرد: قوانین دستور اقساط باید اجرا شود. حالا با تصویب مجلس در حوزه واردات خودرو آیا خودرو به دست راننده رسیده است یا خیر؟ خودروها در دست دلالان است، در حالی که تصمیمات باید در مسیر درست گرفته شود.

ما باید اقتصاد را قابل پیش بینی کنیم

قالیباف در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: ابتدا باید اقتصاد را قابل پیش بینی کنیم. یعنی باید اقتصاد را هدفمند، قابل کنترل و برگشت پذیر کنیم. ما باید در توزیع مجدد ثروت کشور مشارکت فعال داشته باشیم و فشار اقتصادی بر مردم را از بین ببریم. بنابراین آنچه نیاز است رشد اقتصادی است.

اعتراض به نرخ ارز ترجیحی

این کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: روزی که اعلام شد قیمت ارز 28 هزار و 500 است، گفتم چگونه این رقم به دست آمد و بعد آثار و نتایج این تصمیم را دیدیم. رئیس قوه مجریه تصمیم گیرنده نیست، بلکه فقط تصمیم گیرنده است. اتاق های بازرگانی، اتحادیه ها، تعاونی ها، دانشگاه ها تصمیم گیرندگان واقعی هستند.

وی درباره روند سرمایه گذاری در کشور نیز گفت: باید مالکیت را بشناسید و بدانید سرمایه در جایی قرار می گیرد که احساس امنیت کند. دولت باید به سرمایه و دارایی مردم توجه کند زیرا اگر مردم احساس کنند سرمایه آنها امن نیست آن را در اختیار اقتصاد قرار نمی دهند و در صندوق ها نگه می دارند.

من موافق مذاکره برای رفع تحریم هستم

رئیس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود به موضوع مذاکره و رفع تحریم ها پرداخت و گفت: من طرفدار مذاکره برای رفع تحریم ها هستم و مذاکره را نوعی مبارزه می دانم. اگر در داخل برای تولید و اقتصاد تصمیم درستی بگیریم می توانیم تحریم ها را حل کنیم.

و ادامه داد: هنگام مذاکره با دشمن باید درست مذاکره کرد. حوزه دیپلماسی مهم است و باید مشکلات حل شود. من این مشکل را در ابعاد مختلف تجربه کرده ام. شما باید بر خلاف عمل عمل کنید. ما نمی‌توانیم در یک هفته اقدامی انجام دهیم، اما ما را چندین سال عقب می‌اندازد.

قالیباف تاکید کرد: رابطه اقتصادی محدود به ارز در مقابل غذا نیست، هر چه می خواهیم معامله کنیم. در شهرداری هم بدون ضمانت بانک مرکزی LC افتتاح کردم و همیشه به بخش خصوصی اعتماد کرده ایم. تا زمانی که رفتار سیاسی نداشته باشیم مشکلات اقتصاد را حل خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم سرمایه داخلی جذب کنیم، نمی توانیم هیچ سرمایه گذار خارجی حتی سرمایه ایرانیان خارج از کشور را جذب کنیم. تاسیس صندوق سرمایه گذاری ارزی و پرداخت سود آن به ارز چه اشکالی دارد؟

امید باید دوباره در جامعه زنده شود.

وی ادامه داد: امید باید در جامعه احیا شود. حوزه دانش بنیان فرصت جدیدی است که باید از آن بهره برد. دولت نباید قیمت گذاری کند. دوربین های سه گانه نیز باید پاسخگو باشند و بازار را تنظیم کنند. تورم جامعه را در وضعیت بدی قرار می دهد. به جای تولید با تورم، بازی شروع می شود. تولیدکننده هم اخلاق و هم پولش را از دست می دهد و این اثر تورم افسارگسیخته بر اخلاق تجاری است. این مسائل باید حل شود.

قالیباف با بیان اینکه به جای تولید از تورم مالیات می گیریم افزود: این معضل عواقبی برای جامعه دارد و سرمایه های داخلی به تولید نمی رسد. وقتی نتوانیم سرمایه داخلی جذب کنیم، نمی توانیم سرمایه گذاری خارجی هم جذب کنیم. درآمدی که به تولید می دهیم باید کم و محدود شود. اگر اجاره بها را اضافه کنیم و تعرفه کاهش نیابد نتیجه معکوس خواهد داشت.

وضعیت پولی فعلی یعنی رانت

وی درباره نرخ ارز نیز گفت: در مقوله نرخ ارز، قانون از شناور کنترل شده صحبت می کند نه تثبیت پولی. وضعیت پولی فعلی یعنی رانت. نوسانات قیمت ارز باید قابل پیش بینی باشد. اقتصاد کشور باید رشد کند تا به سمت ثبات اقتصادی حرکت کند. بین رشد تولید و مصرف انرژی فاصله پنج برابری وجود دارد. ما 2.5 برابر استاندارد جهانی مصرف می کنیم و باید هزینه ها را از نظر کاهش مصرف جبران کنیم.

تخصیص بودجه در دسترس به پروژه های بزرگ

صمد حسن زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست با اشاره به لزوم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات 17 تیر گفت: اتاق ایران مجمع اقتصاد کشور است. ، و آنچه را که می تواند برای تعالی و توسعه انجام می دهد. کشور کار می کند. نبود برنامه های حمایت از تولید، تورم بالای 40 درصد، نبود ناوگان استاندارد حمل و نقل، تحریم ها، اعمال مقررات اضافه کاری، نوسانات ارزی و… اینها مشکلاتی است که اقتصاد ایران را تهدید می کند.

رئیس مجلس ایران تصریح کرد: آمارها نشان می دهد میانگین ارزش افزوده فرآورده های نفتی در دنیا 12 درصد است. در ایران با وجود همه توانمندی ها این رقم حدود 8 درصد برآورد می شود. بنابراین باید از اعتبارات موجود در کشور بر اساس اعتمادسازی ملی در پروژه های بزرگ با برنامه ریزی دقیق استفاده کرد تا مردم دیگر نیازی به یارانه های تهاجمی نداشته باشند و اگر این روش را اجرا کنیم، در نتیجه همه مردم درآمد بالایی خواهند داشت. سرمایه داران اصلی

در ادامه این نشست فعالان اقتصادی سوالات خود را در خصوص برنامه اقتصادی محمدباقر قالیباف کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مطرح کردند.

فرزین فردیس، عضو هیات مدیره اتاق تهران گفت: شما از قبل در جایگاه تصمیم گیری، سیاست گذاری و نظارت بودید و بحران اقتصادی کشور و دلایل آن را می دانید. سیستم پولی چند نوع منجر به بدتر شدن فساد و ناکارآمدی می شود. برنامه شما در این زمینه چیست؟ برنامه شما در مورد عدم تعادل گاز، برق، آب، سوخت و بودجه دولت چیست و چگونه با فساد مانند چای دباش مبارزه خواهید کرد؟ آیا به روش قبلی ادامه می دهید یا برنامه ای برای غلبه بر این شرایط دارید؟ آیا متعهد می شوید که با لغو تحریم ها این اقتصاد را جدا کنید؟ به خاطر نفت، عده‌ای تأثیر فناوری و نوآوری را فراموش کردند و تأثیر آن را در ساختن و براندازی تمدن فراموش کردند. واکنش شما نسبت به فناوری و نوآوری چیست؟

در این دیدار رضا رستمی رئیس کمیته حمل و نقل خانه ایران با اشاره به مظلومیت جامعه حمل و نقل ایران گفت: عمر ناوگان حمل و نقل کشورمان در حوزه دریایی، زمینی و ریلی طولانی است. برنامه شما برای نوسازی ناوگان حمل و نقل؟ چرا رانندگان ما باید برای حمل و نقل ترکیه متاسف شوند؟

علیرضا کلاهی رئیس کمیسیون صنعت خانه ایران در ادامه گفت: برنامه دولت برای اقتصاد بعد از نفت چیست؟ تنها راه توسعه اقتصادی کشور توسعه صنعتی است اما اکنون صنعت ایران به بن بست رسیده است. مشکل اصلی اقتصادی چند نوع ارز آن است. ارز چند نوع درآمد هنگفتی است که در اختیار برخی افراد قرار می گیرد و تاثیری در پایین نگه داشتن قیمت به نفع مردم ندارد.

کلاهی ادامه داد: در حال حاضر 360 میلیون یورو به صنایع مونتاژ سیار اختصاص یافته است که می تواند مشکلات صنعت را حل کند. صنعت کشور با برون سپاری رونق نخواهد گرفت. یک اشتباه چند بار باید تکرار شود؟ فشار تصمیمات سیاسی در مسائل اقتصادی باید برداشته شود و اقتصاد باید واقع بینانه برخورد شود.

در ادامه این نشست، حسین صلاح ورزی، نماینده مجلس نمایندگان ایران با اشاره به وضعیت تشکل های اقتصادی کشور گفت: در چند وقت اخیر تشکل های خودسامانده اقتصادی ضعیف شده اند. البته تلاش کردید که از تضعیف نهاد 140 ساله خانه ایران در چهره رئیس مجلس جلوگیری کنید اما نتیجه نداد. اکنون نیز چه در پوشش رئیس جمهور و چه رئیس مجلس از شما انتظار می رود که از تضعیف سازمان های خود انتظام از منظر قانون گذاری، اجرایی و نظارتی جلوگیری کنید و آنچه را که برای سازمان های خود انتظام می گذرد جبران کنید.

احد عظیم زاده رئیس کمیسیون گردشگری خانه ایران نیز در این جلسه گفت: آنچه امروز به عنوان مهمترین دغدغه باید مطرح شود حل چالش های اقتصادی است. بنابراین لازم است که بر اساس عملکرد و عملکرد هر یک از نامزدهای انتخاباتی، انتخابات صورت گیرد.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40798

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.