• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
4

تورم خرداد 1403; یک نشانه جدید از مسیرهای قیمت در آینده

  • کد خبر : 40795
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۷
تورم خرداد 1403;  یک نشانه جدید از مسیرهای قیمت در آینده

اکوایران: آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم ماهانه در خرداد ماه امسال نسبت به فروردین ماه تغییری نکرده و نرخ آن ثابت مانده است. از سوی دیگر تورم نقطه به نقطه طی دو ماه گذشته به روند صعودی خود ادامه داده است.

اخبار اقتصادی، اولین تصویر تورم خرداد 1403 نشان می دهد که سطح تورم ماهانه نسبت به اردیبهشت تغییری نکرده و نزدیک به 3 درصد باقی مانده است. این در حالی است که تورم نقطه به نقطه افزایش یافته است. این شاخص اگرچه تا پایان سال گذشته روند نزولی داشت اما از ابتدای سال جاری روند صعودی را آغاز کرده است. تورم سالانه نیز نسبت به فروردین کاهش یافت و به کمتر از 36.5 درصد رسید.

تثبیت تورم ماهانه در کانال 2.8 درصدی

تورم ماهانه نسبت قیمتی است که نشان می دهد هزینه خرید یک سبد کالا و خدمات خاص توسط خانوارها در هر ماه نسبت به ماه قبل چقدر تغییر کرده است. اگر این نرخ مثبت باشد نشان دهنده افزایش قیمت ها نسبت به ماه قبل و اگر منفی باشد نشان دهنده کاهش قیمت است. علاوه بر این، زمانی که گفته می شود نرخ تورم کاهش یافته است، به این معنی است که قیمت ها با سرعت کمتری نسبت به ماه قبل افزایش یافته است، در حالی که افزایش تورم به این معنی است که قیمت ها با سرعت بیشتری نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.

این نرخ در خرداد ماه سال جاری برای کل کشور 2.8 درصد اعلام شده است در حالی که در فروردین ماه 2.6 درصد بوده است. به عبارت دیگر قیمت سبد معین کالا و خدمات خانگی نسبت به فروردین ماه 2.8 درصد گران شده و این افزایش با سرعت بیشتری نسبت به فروردین ماه اتفاق افتاده است.

در بین مواد غذایی بیشترین تورم ماهانه مربوط به «میوه و آجیل» بوده است. در بین کالاها و خدمات غیرخوراکی، «آموزش و پرورش» کمترین تورم ماهانه را به خود اختصاص داده است.

افزایش تورم در میان مدت

تورم نقطه به نقطه تغییر قیمت سبد کالاها و خدمات مصرفی خانوارها را در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل اندازه گیری می کند. این شاخص در ماه ژوئن از 31 درصد در اردیبهشت به 31.9 درصد رسید. تورم نقطه به نقطه در ماه آوریل 30.9 درصد برآورد شده است. بنابراین از ابتدای سال جاری روند صعودی تورم نقطه به نقطه مشاهده شده است. بیشترین تورم نقطه به نقطه در بین تمامی اقلام مصرفی سبد خانوار متعلق به گروه «مسکن» است.

از سوی دیگر، تورم سالانه کاهش یافت و از 37 درصد در اردیبهشت به 36.1 درصد رسید. این نرخ کمترین تورم سالانه اعلام شده توسط مرکز آمار از فوریه 2019 تاکنون است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40795

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.