• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

تاثیر تنش های دریای سیاه بر بازار گندم

  • کد خبر : 34377
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
تاثیر تنش های دریای سیاه بر بازار گندم

اکوایران: تنش در دریای سرخ باعث شد تا بازار جهانی با افزایش قیمت گندم مواجه شود که از حدود دو ماه پیش آغاز شد و اکنون شاهد تاثیرات آن در بازار جهانی غلات هستیم.

اخبار اقتصادی؛ دریای سیاه در وسط کشورهای ترکیه، بلغارستان، رومانی، اوکراین، روسیه و گرجستان قرار دارد و جنگ روسیه و اوکراین و عدم تمدید قرارداد غلات دریای سیاه توسط روسیه منجر به تنش در این منطقه شد. وارد مرحله جدیدی شد و باعث ناامنی شدن بازار جهانی شد.

با افزایش تنش ها در دریای سیاه، روسیه برای حفظ بازار جهانی غلات در دستان خود، عوارض صادرات گندم و ذرت را از 24 ژانویه به 30 ژانویه کاهش داد و عوارض صادرات جو را افزایش داد. بر اساس اعلام وزارت کشاورزی روسیه، عوارض صادرات گندم 3588 روبل و ذرت 644 روبل و افزایش عوارض صادرات جو 169 روبل خواهد بود.

با توجه به افزایش تنش ها در منطقه دریای سیاه، نگرانی هایی در مورد مسائل نظامی و تنش در مسیر دریای سرخ وجود دارد که تا حدودی بر صادرات غلات به ویژه به مقاصد آسیایی تأثیر می گذارد. نگرانی هایی که باعث شد طی هفته گذشته حدود یک میلیون و 500 هزار تن گندم در این بازار فروخته شود که بیشتر آن به مقاصدی در حوزه مدیترانه ارسال می شود.

فرآیند خرید گندم مصر

از سوی دیگر، تقاضای بازار گندم، حضور مصر و برگزاری مناقصه های متوالی توسط سازمان تامین غلات مصر (GASC) در هفته های اخیر قابل توجه است. آمارها نشان می دهد که واردات گندم مصر در سال 2023 بیش از 1 میلیون تن افزایش یافته است که به کاهش قیمت های جهانی پس از درگیری بین روسیه و اوکراین نسبت داده شده است. مصر در سال 2023 حدود 10.88 میلیون تن گندم وارد کرد که نسبت به سال 2022 14.7 درصد افزایش داشت که عمدتاً به دلیل خریدهای دولتی (GASC) با افزایش 26 درصدی است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34377

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.