• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

بار مضاعف قوانین مالی بودجه 1403 بر انحنای تولید

  • کد خبر : 34512
  • ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
بار مضاعف قوانین مالی بودجه 1403 بر انحنای تولید

پژواک ایران: خانه ایران با توجه به شرایط سخت اخیر تولید در اقتصاد ایران، برخی قوانین مالیاتی و گمرکی بودجه 1403 را بررسی کرد و آنها را فشار مضاعفی بر دوش بخش تولید دانست. و به همین دلیل پیشنهاد حذف یا اصلاح آنها را داد.

اخبار اقتصادی، مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی ایران لایحه بودجه 1403 و مصوبات کمیسیون تلفیق و ارتباط آنها با تولید و سرمایه گذاری در کشور را بررسی کرد. این مرکز با اشاره به مشکلات بخش تولیدی و اهداف حاکمیتی در راستای رشد این بخش که در برنامه هفتم توسعه نیز به آن اشاره شده است، تبصره 6 مربوط به مالیات و همچنین تبصره 9 را بررسی کرده است. مربوط به عوارض گمرکی است، به این نتیجه رسیدند که بندهای این تبصره احتمالا فشار بیشتری را بر بخش تولیدی اقتصاد وارد خواهد کرد. بنابراین برخی قوانین منجر به رکود، تورم و رکود تورمی در اقتصاد خواهد شد.

قوانین مالیاتی و تشدید رکود تولید

مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که در هر مرحله از تولید از تولیدکننده اخذ می شود و به قیمت محصول نهایی اضافه می شود. در بند الف تبصره 6 بودجه 1403 آمده است که مالیات بر ارزش افزوده برخی کالاها از جمله مواد نفتی و گازی به تولیدکننده مسترد نمی شود. به گزارش اتاق ایران، این پدیده مالیات مضاعف بر نیروگاه ها و محصولات پتروشیمی اعمال می کند که در نهایت بر کالاهای این بخش یعنی برق و فرآورده های نفتی و گازی اثر تورمی خواهد داشت و سودآوری این صنایع را کاهش می دهد. . بنابراین در این صورت بیش از 200 میلیون دلار به تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی به ویژه متانول تحمیل خواهد شد. همچنین در این صورت مزیت نسبی کشور در زمینه تولید خوراک پتروشیمی به خطر خواهد افتاد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه اکثریت سهام شرکت های پتروشیمی متعلق به سازمان های تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشور است، افزایش مالیات موجب کاهش منابع این سازمان ها و افزایش نیاز آنها به تامین حقوق از طریق بانک ها می شود.

بند دیگر این تبصره، جلوگیری از فرار مالیاتی است که مقرر می دارد حساب بدهکاران مالیاتی مسدود شود. اتاق ایران تبعات این موضوع را بر وضعیت بد اقتصادی تولیدکنندگان یعنی توقف تولید به قیمت پرداخت بدهی دولت می داند. بنابراین این سیاست مالی دولت منجر به رکود خواهد شد.

رکود تورمی ناشی از افزایش مالیات بر ارزش افزوده

یکی دیگر از بند های مالی در بودجه 1403 به افزایش مالیات بر ارزش افزوده اشاره دارد که در حال حاضر بحث های متعددی در این خصوص مطرح شده است.

مرکز تحقیقات اتاق ایران اجرای این قانون در شرایط کنونی اقتصادی را تشدید کننده رکود تورمی و بدتر شدن وضعیت خانوارهای کم درآمد دانسته است.

افزایش حقوق گمرکی و مشکل در تامین نهاده های تولید

موضوع دیگری که در بودجه سال آینده و تبصره 9 به آن اشاره شده، درآمد 2 درصدی دولت از محل عوارض گمرکی ماشین آلات و تجهیزات، قطعات یدکی، مواد اولیه و واسطه های تولید است. اتاق ایران اخذ عوارض گمرکی را برای تولیدکنندگان در شرایط افزایش مکرر نرخ ارز و تورم بالا در کشور مضر دانست و هشدار داد ممکن است در تامین نهاده های تولید با مشکل جدی مواجه شوند.

مشابه این وضعیت، واردات دارو، مایحتاج روزانه و شیرخشک نیز اتفاق افتاد و عوارض گمرکی آنها یک درصد در بودجه تعیین شد. اما مجلس ایران برای کنترل هزینه های بهداشتی پیشنهاد حذف این بند را داده است.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=34512

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.