• امروز : پنجشنبه, ۳ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 24 October - 2024
4

ارزش گذاری پس از آن برای شرکت ها خوب است

  • کد خبر : 40611
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱:۵۵
ارزش گذاری پس از آن برای شرکت ها خوب است

اکوایران: از دیدگاه فعالان اقتصادی بخش خصوصی، در فرآیند صدور مجوز، قانون به جای ارزیابی پیشین، ارزشیابی پس از آن را جایگزین ارزیابی قبلی می کند، هرچند که هدف آن تسهیل صدور مجوز است. اما ممکن است به دلیل برخی ضعف های سیستم به یک بحران جدی تبدیل شود.

اخبار اقتصادی؛ نمایندگان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی تهران مجوزهای کسب و کار را با استفاده از ارزیابی پسینی و نه پیشینی بررسی کردند. برخی از آنها در مورد خطر ارزیابی ناقص و پیامدهای آن صحبت کردند. حاضران با اشاره به عملکرد صحیح پورتال ملی صدور مجوز، بر تسهیل بیشتر و الزام ورود تمامی نهادهای صادرکننده مجوز به آن تاکید کردند.

حسن فروزانفر، رئیس کمیسیون حاکمیت سازمانی اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: تسهیل فضای کسب و کار به خودی خود یک هدف نیست، بلکه بستری برای اثربخشی، پاسخگویی بیشتر و رفع مشکلات اجاره بها است. سیاست های ناشی از جایگزینی پست قبلی به جای ارزیابی پیشینی در فرآیند صدور مجوزهای تجاری پولی.

فرشید شکرخدایی عضو کمیسیون در سخنان خود از صدور مجوز در قالب مجوزهای بعدی دفاع می کند و می گوید: جایگزینی مجوزهای بعدی به جای مجوزهای قبلی یکی از عوامل مهم در زمینه تسهیل کسب و کار است. هرکسی بر اساس توانمندی های خود می تواند برای پروانه کسب اقدام کند و موظف به صدور آن به مراجع صدور مجوز است و مقاومت در برابر این سیاست خلاف سیاست تسهیل کسب و کار است. محدودیت ها و اجاره ها باید از بین برود و این امر با اعمال سیاست های ارزیابی و نظارت های بعدی انجام می شود.

این در حالی است که علی تقوی فر یکی از اعضای هیئت خانه تهران معتقد است اعطای هرگونه مجوز به هر فردی در قالب مجوزهای قبلی به منابع طبیعی و منابع ملی کشور آسیب وارد می کند و مرجع صدور مجوز باید ابتدا بررسی های لازم را انجام دهد. ، زیرا منابع کشور جای آزمون و خطا نیست.

لیلی حبیبی از دفتر خدمات بازرگانی معاونت بازرگانی و خدمات وزارت امنیت نیز می‌گوید: اگر سازمان متولی بدون بررسی و مطالعه قبلی مجوز صادر کند، متقاضی یک سری امتیازات ناشی از صدور را می‌خواهد. از آن مجوزها در حالی که منابع مالی و طبیعی محدود است و دولت نمی تواند این فضا را به همه بدهد.

رئیس کمیسیون حاکمیتی در این جلسه گفت: مجوزهای عطف به ماسبق گامی برای تسهیل کسب و کار است، اما نبود ضوابط فنی در روند حذف مجوزهای قدیمی و جایگزینی آیین نامه های عطف به ماسبق ممکن است مشکلاتی از جمله خطر از بین رفتن منابع را ایجاد کند.

فروزان فرد می افزاید: نبود ضوابط فنی صحیح و از سوی دیگر عدم اطلاع رسانی صحیح سامانه صدور مجوز به متقاضی و ناآگاهی متقاضی از شرایط موجود و در نهایت دیکته و اجرای یک مجموعه ای از اقدامات می تواند به منابع اساسی کشور از جمله سفره های زیرزمینی کشور آسیب برساند. بهترین مصداق صدور مجوز در سامانه ترافیک در زمان صدور پروانه شکل گرفته است زیرا مقررات بعدی و قبلی آن بر اساس داده های موجود و قبل از آن کامل شده است. و پس از صدور پروانه، دستورالعمل های روشنی برای هرگونه چالشی وجود دارد که متقاضی به دلیل ارائه صحیح آنها، از قوانین آگاهی کامل دارد.

پسینی به جای مجوزهای پیشینی

بر اساس ماده 7 مکرر قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی (الحاقی 3 اسفند 1400) کلیه پروانه های مشاغلی که بر سلامت، محیط زیست، سلامت عمومی و اجتماعی، پولی، مالی و پولی تأثیر می گذارد. انضباط. فرهنگ و امنیت ملی مستقیماً تهدید یا مستلزم بهره برداری از منابع طبیعی یا تغییر کاربری اراضی کشاورزی به تشخیص هیأت آزادسازی و بهبود محیط کسب و کار و تصویب هیأت وزیران در صورت ثبت در ثبت ملی پورتال صدور مجوز کشور ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، عنوان مجوزهای مبتنی بر تایید که نیازمند بررسی و تایید مراجع صدور مجوز است، معرفی شده است و فعالیت در آنها مستلزم فرآیند اخذ مجوز بر اساس ماده (7) این قانون.

بر اساس اطلاعات موجود، از چهار ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، سایر پروانه های کسب و کار به عنوان مجوزهای ثبتی شناخته می شوند و تکمیل مراحل ثبت در درگاه ملی مجوز کشور، معادل صدور مجوز است. متقاضیان این مجوزها باید هنگام ثبت نام در پرتال ملی مجوز، فرم تعهدی را برای اتخاذ استانداردهای اجباری و رعایت قوانین و شرایط حرفه ای مصوب هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار امضا کنند. بر اساس اطلاعات موجود، مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار موظف است حداکثر ظرف مدت سه روز کاری پس از تکمیل، مجوز را به همراه شناسه منحصر به فرد صادر شده برای شخص حقیقی یا حقوقی متقاضی آنلاین صادر کند. ثبت نام در پورتال ملی صدور مجوز کشور و اطلاع رسانی به نهادهای نظارتی ذیربط، اتاق های ایران، تعاونی ها و اصناف، اتحادیه ها، سازمان ها و دستگاه های اجرایی مرتبط از جمله سازمان امور مالیاتی کشور و سازمان تامین اجتماعی و انتشار مجوزهای صادره عمومی. .

با وجود قوانین و مقررات درگاه ملی مجوز، برخی نهادها از جمله بورس، شهرداری و نورما تمایلی به ثبت اطلاعات خود در پرتال ملی مجوز ندارند و در حال مقاومت هستند. بورس باید فهرست کامل و دقیق مجوزهای صادره و صادر نشده خود را در پرتال ملی ثبت کند. اما مانند سایر سازمان ها هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

اقدام شهرداری بر خلاف قانون

در شرایط کنونی به گفته فعالان اقتصادی بخش خصوصی، برخی نهادها نسبت به ورود به درگاه ملی مجوز مقاومت نشان می دهند. یکی از این نهادها شهرداری تهران است. به گفته امین ملانژاد، دبیر اتحادیه صنایع بازیافت ایران، شهرداری تهران برخلاف قانون تمایلی به اعطای مجوز در حوزه بازیافت ندارد. وی می افزاید: اگرچه طبق قانون اعطای مجوز بازیافت در صلاحیت شهرداری نیست، اما شهرداری به این موضوع ورود کرده و از آنجایی که غیرقانونی است، تمایلی به ارائه مدارک به مرکز مجوزهای ملی ندارد. .

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40611

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.