به گزارش اخبار اقتصادی، در هفته گذشته روند شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در مجموع نزولی بود و در حالی که شاخص در هفته گذشته به زیر سطح 2 میلیون کاهش یافته بود، در هفت روز گذشته از کانال میانه 1.9 میلیونی نیز نزول کرده است.

در روز دوشنبه شاخص عمومی ۱۶ هزار و ۶۱ واحد و یک هزار و ۵۵۸ میلیارد تومان کاهش یافتند. پول واقعی بازار را ترک کرد روز یکشنبه شاخص 3478 واحد افت کرد و 433 میلیارد خرید سرمایه از بازار خارج شد.

روز دوشنبه شاخص 29411 واحد افزایش یافت، اما 293 میلیارد تومان واقعی پول وارد شد. روز سه شنبه شاخص دوباره قرمز شد و 18216 واحد سقوط کرد و 701 میلیارد تومان واقعی برداشت شد.

روز چهارشنبه شاخص 8384 واحد رشد کرد و 159 میلیارد تومان واقعی برداشت شد. به این ترتیب در پایان روز چهارشنبه شاخص کل نسبت به هفته قبل 27 هزار و 58 واحد کاهش نسبت به بازده هفته شاخص داشت. تبادل منفی بودن 1.4 درصد شاخص وزن برابر در پایان هفته 17106 واحد کاهش نسبت به هفته قبل داشت و بازدهی منفی 2.5 درصدی را به ثبت رساند.

روند تغییرات ارزش معاملات خرد نیز در مجموع به طور میانگین نزولی بود ارزش معامله کسری بورس در هفته گذشته 3 میلیارد و 570 میلیون تومان بود که نسبت به رقم 4 میلیارد و 790 میلیون تومانی هفته قبل 12 درصد کاهش داشت.

در مجموع در کل هفته 2.144 میلیارد تومان از بورس خارج شد و میانگین برداشت روزانه پول واقعی نیز 429 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته گذشته 10 درصد رشد داشت.

به این ترتیب شاخص روز چهارشنبه توانست سطح حمایت را حفظ کند و با حمایت مرزی یک میلیون و 938 هزار واحدی، 8 هزار واحد رشد کرد و به کانال میانی نزدیک شد. بازار همانند روزهای گذشته با مازاد عرضه مواجه بود اما تقویت تقاضا در نیمه دوم معاملات نشانه مثبتی برای معامله گران است. اما بورس تهران برای بازگرداندن وجوه برداشت شده نیازمند افزایش شفافیت و اعتمادسازی است. در غیر این صورت، تمایل به خرج کردن پول واقعی نگران کننده است. در هر روز معاملاتی این هفته و در حالی که چهارشنبه هفتمین روز متوالی بود، پول واقعی از بازار سرمایه خارج شد. در نتیجه بخشی از بازار همچنان منتظر برخی تصمیمات سیاسی مانند تعرفه های انرژی برای تعیین استراتژی سرمایه گذاری خود است. این انتظار در حجم کم معاملات منعکس شده است. شاید این انتظار در سپتامبر به پایان برسد، به شرطی که سیاستمدار تصمیم روشنی بگیرد.