• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
4

بورس به نقطه جوش رسیده است

  • کد خبر : 42583
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۸
بورس به نقطه جوش رسیده است

اکوایران: ادامه روند نزولی بورس در روزهای اخیر با واکنش های گسترده سهامداران و فعالان بازار سرمایه همراه بوده است. طی این واکنش ها روز گذشته سه مرکز موسسات سرمایه گذاری، کارگزاران بورس و سرمایه گذاری سهام خواستار بهبود شدند. اعلام مواضع دولت در بازار سرمایه و حمایت از وجوه.

اخبار اقتصادی، بورس تهران پس از انتخابات ریاست جمهوری کمی نفس کشید و از رکود چند ماهه خارج شد اما محدودیت های برق رسانی به صنایع و افزایش تنش های سیاسی و نظامی در خاورمیانه باعث شد. آن به بازار سهام با افزایش شدید عرضه سهام مواجه شد و بعد از انتخابات که دو روز بیشتر طول نکشید عملا خوشحال بود.

اخبار مرتبط

انتقادات به بازار سهام بر سیاست های اقتصادی متمرکز است; تکلیف سهامداران را مشخص کنید!

اکوایران: کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، کانون کارگزاران بورس و انجمن شرکت های سرمایه گذاری سرمایه از شرایط بورس به معاون اول رئیس جمهور شکایت کردند.

ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، اتفاقی است که ریسک را در بازار سرمایه ایران به میزان قابل توجهی افزایش داده است.
از سوی دیگر، بازارهای بین المللی تحت تاثیر سیاست های پولی قرار گرفته اند. امروزه بازارهای جهانی نیز به شدت نگران احتمال رکود در آمریکا هستند. گزارش ها حاکی از آن است که بازار سهام ژاپن به دلیل نگرانی سرمایه گذاران در مورد وضعیت اقتصاد ایالات متحده با کاهش ارزش مواجه شده است و بازار سهام ایالات متحده تحت تأثیر اقتصادهای ضعیف و تنش ها در خاورمیانه قرار گرفته است.

همچنین امروز، شاخص اصلی بورس تل آویو (TASE) در آغاز معاملات هفتگی به دلیل ترس از جنگ احتمالی با حزب الله و ایران به پایین ترین سطح خود از آوریل تاکنون سقوط کرد.

اما علاوه بر ریسک سیستماتیک ناشی از رویدادهای سیاسی اخیر، افت در بورس ایران نیز در سال های اخیر بارها رخ داده است. بیشترین درصد افت در بازار سهام در 5 اسفند 1392 با افت تعادل 5.51 درصدی رخ داد. دلیل کاهش تراز، تغییر نرخ گاز خوراک صنعتی است. دومین درصد افت شدید شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در 28 اردیبهشت 1402 با 5.15 درصد نیز ناشی از تصویب افزایش نرخ گاز خوراک صنعتی در میان ده افت شدید تاریخی کل به ثبت رسید. در شاخص ضریب چهار افزایش تعرفه گاز خوراک صنعتی بوده و سه مورد نیز به اصلاح روند صعودی در سال 1398 برمی گردد. شهادت سردار سلیمانی در دی ماه 1397 و دور جدید تحریم ها علیه ایران در مهرماه. سال 2018 از جمله عوامل خارجی (سیاسی) هستند که باعث افت 10 درصدی شاخص کل شدند. افت روز شنبه 22 مردادماه سال جاری ناشی از ترور اسماعیل هنیه موجب افت 2.98 درصدی شاخص کل شد که سی و ششمین افت درصدی و سیزدهمین افت تراز شاخص کل را به ثبت رساند.

اگرچه در هفته گذشته اقداماتی مانند تزریق 600 میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی انجام شد اما نتیجه این شد که روز یکشنبه با محدود شدن دامنه قیمتی شاخص بورس تنها توانست سطح حمایتی 2 را حفظ کند. میلیون واحد

19 مردادماه صندوق توسعه ملی 600 میلیارد تومان در بورس بارگذاری کرد

با شروع ریزش بورس در روز چهارشنبه، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور دستور تزریق منابع صندوق توسعه ملی و شبکه بانکی به بورس را صادر کرد.

غضنفری، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی غضنفری در 19 مرداد 1403 با هدف سرمایه گذاری در بازار سرمایه اعلام کرد که امروز یک میلیارد ریال و تا قبل از شنبه (23 مرداد) 600 میلیارد تومان سپرده گذاری می کند. 1403) به حساب صندوق تثبیت بورس.

هدف صندوق توسعه ملی از ورود به بازار سرمایه، علاوه بر حمایت از بازار، سرمایه گذاری بیشتر نیز اعلام شد.

انتقاد معاون و آذری جهرمی به تخریب سرمایه اجتماعی

با وجود این حمایت ها، شاخص کل بازار سرمایه در 22 مرداد از محدوده حمایتی معتبر دو میلیون و 50 هزار واحدی عبور کرد و فاصله چندانی با حمایت دو میلیون واحدی نداشت. این اتفاق واکنش آذری جهرمی معاون پارلمانی را برانگیخت و وی با انتشار پیامی از تخریب سرمایه اجتماعی و روزه سکوت مسئولان انتقاد کرد.

رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و نماینده مجلس در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) از نابودی سرمایه سهام در بورس خبر داد. از زمان سقوط مشکوک اردیبهشت 1402، سهامداران حتی یک روز خوش ندیده اند. کسانی که می گفتند «رشد تند قطعا به ضرر بازار سرمایه است» چرا الان روزه می گیرند؟

بر اساس این گزارش، انتقادات و کنایه های وی مربوط به مجید عشقی، رئیس سازمان بورس است که در تاریخ 15 اردیبهشت 1397 گفت: رشد شارپ قطعاً به ضرر بازار سرمایه است، اما به نظر می رسد رشد فعلی بازار است. ناشی از اقدامات انجام شده از جمله کاهش نسبت های اعتباری و نیز شرایط عمومی بازار است.

جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی و از اعضای تیم انتخاباتی مسعود بیشیکیان در پیامی کوتاه در تلگرام اعلام کرد: دست به دامان بورس و سرمایه مردمی شوید!

عبده تبریزی قول داد به برنامه های پزشکان عمل کند

مشاور اقتصادی پزشکان با تکذیب شایعه حضور عشقی در سازمان بورس و با اشاره به اینکه وی کوچکترین دخالتی در شرایط فعلی بازار نداشته است، از اطلاع از وضعیت بحرانی بورس خبر داد و به درخواست دولت و فعالان، از امروز به فکر راه حلی برای برون رفت از بحران خواهد بود. وی همچنین در ادامه پیام خود تاکید کرد که دولت پزشکی به برنامه هایی که ارائه کرده پایبند بوده و خواهد بود. برنامه های خود را با وجود هر شرایط محیطی دنبال کنید.

محدودیت دامنه نوسان در 14 آگوست.

علیرغم سخنان روز گذشته مشاور اقتصادی رئیس جمهور، سازمان بورس و اوراق بهادار از روز یکشنبه معاملات خود را با محدودیت یک درصدی در محدوده نوسان آغاز کرد تا نوسانات کوتاه مدت ناشی از افزایش ریسک سیاسی اقدامات را کنترل کند. که با محدود کردن دامنه نوسانات قیمتی توانست سطح حمایت 2 میلیون واحدی را حفظ کند. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، پیش بینی می شود تا پایان هفته جاری دامنه نوسانات به مرز یک درصد برسد و جو حاکم بر بورس تهران از روند نزولی به روندی راکد تبدیل شود.

درخواست 3 مرکز حمایت از صندوق ها در دولت پزشکی

کانون نهادهای سرمایه گذاری، کارگزاران بورس و سرمایه گذاری اوراق بهادار روز گذشته خواستار اعلام جایگاه دولت در بازار سرمایه و حمایت از سرمایه شد. این مراکز در نامه ای خطاب به محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در خصوص چالش های عمده بازار سرمایه با اشاره به شرایط بحرانی بورس و با هدف حفظ سرمایه سهامداران خواستار توجه ویژه بر اساس آنچه اعلام شد. برنامه های رئیس جمهور

در متن این نامه با اشاره به چالش های سازمان بورس در سال های اخیر، میانگین حاشیه سود خالص صنایع به شدت کاهش یافته و در واقع سرمایه گذاری ها غیر موجه شده است. بازار و رفتن به بازارهای خارجی مانند ارز، طلا و غیره. به همین منظور از دولت خواسته شده تا با اعلام موضع خود برای بازگرداندن اعتماد عمومی به بازار سرمایه گام های عملی بردارد.

با تکمیل این سه مرکز آمادگی خود را برای برگزاری نشست های تخصصی برای ارائه راهکارهای عبور از شرایط نامساعد فعلی اعلام کردند.

درخواست یک خط اعتباری

مدیر نظارت بر بازار اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار امروز از ارسال نامه ای مبنی بر درخواست تعریف خط اعتباری یا سپرده حداقل 50 حمت برای حمایت از بازار سرمایه خبر داد و گفت: سازمان د بولسا در طی مکاتبه ای با وزیر اقتصاد و دارایی، پیشنهاداتی برای حمایت از بازار ارائه و اجرای پیشنهادات مذکور را پیگیری کرد.

قدیر معصومی خانقاه گفت: با توجه به شرایط هیجانی بازار سهام به دلیل احتمال وقوع حوادث منطقه ای، سازمان بورس طی مکاتباتی با وزیر اقتصاد و دارایی به عنوان رئیس شورای عالی بورس و اوراق بهادار Valores y Valores. ارسال پیشنهادات جهت حمایت از بازار اوراق بهادار و پیگیری اجرا و عملیاتی شدن پیشنهادات مذکور.

به گفته وی، این نامه و پیشنهادات ارائه شده در آن با هدف برآورد نیاز به اقدامات حمایتی از بازار سرمایه و تشریح کمی و کیفی این اقدامات در هر یک از سناریوهای احتمالی و همچنین روشنگری اذهان تدوین و ارسال شده است. . مراجع ذی ربط در خصوص موضوعات موثر بر بازار سرمایه.

مدیر نظارت بر بورس سازمان بورس و اوراق بهادار از مهمترین درخواست سازمان بورس برای واریز وجه یا تعریف خط اعتباری حداقل 50 سجاف برای بازار سرمایه خبر داد و گفت: در این نامه درخواست کرده ایم. همکاری کلیه مسئولین، نهادها و سازمانهای دخیل در این تصمیم.

منبع اکو ایران

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=42583

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.