• امروز : جمعه, ۲۷ مهر , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
6

وزیر نیرو: سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر کاملا موجه است

  • کد خبر : 40549
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱
وزیر نیرو: سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر کاملا موجه است

به گزارش اخبار اقتصادی، علی اکبر محرابیان دوشنبه 7 خردادماه در مراسم افتتاحیه بزرگترین و مدرن ترین خط تولید پنل خورشیدی کشور در خمین با ظرفیت 1800 مگاوات در سال و افتتاح همزمان 12 نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر. . نیروگاه های با ظرفیت 70 مگاوات در 7 استان کشور پروژه های نیروگاهی انرژی های تجدیدپذیر را افتخاری بزرگ خواندند. وی این را دانست و گفت: افتخار ما این است که جوانان نخبه و فارغ التحصیلان رشته های مختلف در مسیر رشد و توسعه گام برمی دارند. کشورش

وی تامین انرژی را حیاتی ترین رکن رونق و پیشرفت و مهمترین عامل رشد اقتصادی کشور دانست و ادامه داد: این موضوع یکی از مهم ترین ارکان در دستور کار دولت است. رفع عدم تعادل انرژی نیازمند حمایت از این پروژه ها است تا بتوانیم روز به روز به سمت کاهش این عدم تعادل ها حرکت کنیم. برای رفع نارضایتی ها باید مسیری در پیش گرفت که بتواند مشکل برق کشور و سایر مشکلات کشور را حل کند.

وزیر نیرو اضافه کرد: انرژی خورشیدی عدم تعادل انرژی را حل کرده است و از آنجایی که نیازی به سوخت ندارد به کاهش عدم تعادل سوخت نیز کمک می کند و مهم ترین ویژگی آن حفظ محیط زیست و عدم نیاز به آب خواهد بود. ، به حفظ منابع آب کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: باید دو مسیر توسعه نیروگاه ها و توسعه صنایع و زنجیره های تولید و حمایت از صنعت فتوولتائیک را به موازات تولید انرژی های تجدیدپذیر دنبال کنیم تا نیازهای توسعه نیروگاهی خود را تامین کنیم.

محرابیان گفت: کارخانه منانانرژی تاکنون امکان تولید 2300 مگاوات پنل خورشیدی را فراهم کرده و یکی از کارخانه هایی است که در تحقق این هدف بزرگ بسیار موثر خواهد بود.

وی با اشاره به مشکلات مختلف در ابتدای ساخت این نیروگاه ها گفت: مهمترین مشکل عدم توجیه اقتصادی سرمایه گذاری در صنعت فتوولتائیک و احداث نیروگاه های تجدیدپذیر بود. در اقتصاد یارانه ای فعلی کشور، یارانه محاسبه شده روی سوخت اجازه رشد و جهش به سمت صنعت تجدیدپذیر را نمی دهد.

محرابیان ادامه داد: با وضع قوانین و حمایت دولت و مجلس امروز در مسیری قرار داریم که این صنعت به عنوان یک صنعت توجیه پذیر پروژه های متعددی را آغاز کرده و امیدواریم یکی پس از دیگری به مرحله بهره برداری برسد. .

وي افزود: اگر قيمت سوخت با قيمت واقعي آن محاسبه شود، هزينه هر كيلووات برق توليدي از سوخت‌هاي فسيلي تقريباً 10 برابر انرژي توليدي از منابع تجديدپذير خواهد بود كه فاصله بسيار قابل توجهي دارد و مي‌تواند بسيار خوب باشد. کمک. به اقتصاد ما

وزیر نیرو تصریح کرد: به دلیل اینکه قیمت سوخت در تولید برق در اقتصاد یارانه‌ای محاسبه نمی‌شود، در ظاهر قیمت برق تولیدی از نیروگاه‌های حرارتی ارزان‌تر به نظر می‌رسد که محاسبه‌ای کاملاً اشتباه است. اگر قیمت سوخت را به قیمت واقعی یا به قیمت صادراتی محاسبه کنیم، نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر بسیار بسیار سودآور خواهند بود.

وی گفت: مهمترین بخش کار در این راستا توسعه نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر است. برای اولین بار در تاریخ صنعت برق کشور، نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر مجوز صادرات برق را دریافت کرده و می توانند 8 ماه در سال صادرات داشته باشند. برای مسابقه برق سبز تابلوی ویژه ای در نظر گرفته شده است که امکان رقابت را برای شرکت های ارائه دهنده برق سبز فراهم کرده است.

محرابیان ادامه داد: هر روز شاهد عرضه و تولید برق تجدیدپذیر هستیم و تعرفه ها با توجه به نیاز مصرف کنندگان روز به روز تعدیل می شود. در قانون مصوب مجلس پیش بینی شده بود که صنایع بخشی از مصرف خود را از برق تجدیدپذیر استفاده کنند و سالانه یک درصد به سقف پنج درصد اضافه شود.

وی افزود: مصوب شد ادارات اجرایی نیز 20 درصد برق مورد نیاز خود را از صنایع تجدیدپذیر تامین کنند. این تقاضا ظرفیت عرضه و فروش بخش تجدیدپذیر را افزایش داد و امروزه مشاهده می‌شود که سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر کاملاً موجه، سودآور و قابل رقابت با سایر صنایع کشور است.

وزیر نیرو تصریح کرد: امروز بیش از 300 نیروگاه انرژی های تجدیدپذیر در کشور در حال فعالیت هستند که ظرفیت بیش از 8400 مگاوات را در اختیار کشور قرار می دهند. بخشی از این کارخانه ها امروز به بهره برداری رسیده و بخشی دیگر تا مرحله بهره برداری در مرحله راه اندازی است. امیدواریم استفاده از آن علاوه بر تکمیل طرح دولت به حل بخش مهمی از عدم تعادل برق کشور کمک کند.

۱۱ نیروگاه انرژی خورشیدی در ۶ استان به بهره برداری رسید

امروز دوشنبه در سفر وزیر نیرو به استان مرکزی 11 نیروگاه خورشیدی، یک نیروگاه برق آبی و یک نیروگاه بادی با ظرفیت نهایی 74 مگاوات در خراسان رضوی مرکزی قم به بهره برداری رسید. استان های کرمان، یزد، سمنان و لرستان.

بر اساس این گزارش، فاز اول نیروگاه خورشیدی 100 مگاواتی محلات در استان مرکزی، فاز اول نیروگاه خورشیدی 40 مگاواتی سیرجان و 3 مگاواتی ماهان در استان کرمان، نیروگاه خورشیدی 4 مگاواتی پاک بنا در استان قم نیروگاه خورشیدی 10 مگاواتی در خضرآباد، نیروگاه خورشیدی دو و نیم مگاواتی در عترآباد3 در این مراسم دو مگاوات از عطارآباد 2 و یک مگاوات از نایین در استان یزد، 10 مگاوات از کشاورزی و صنعت جوین و 10 مگاوات در این مراسم نقاب در استان خراسان رضوی و 6 مگاوات نیروگاه خورشیدی پاک سمن در استان سمنان افتتاح شد.

همچنین در این مراسم نیروگاه بادی 10 مگاواتی خواف در استان خراسان رضوی و نیروگاه برق آبی 3 مگاواتی الیگودرز در استان لرستان به بهره برداری رسید.

در این مراسم دومین خط تولید پنل خورشیدی شرکت مانا انرژی پاک با ظرفیت 1800 مگاوات در سال افتتاح شد، خط تولیدی که در فضایی به مساحت 24 هزار متر مربع در روزهای پایانی سال 1401 احداث شد. مراحل نصب و تولید آزمایشی تجهیزات لاس تا پایان سال 1402 به پایان رسید.

این کارخانه متشکل از دو خط تولید 900 مگاواتی است که برای اولین بار امکان تولید پنل های مختلف با ظرفیت های 550 تا 700 وات را برای کشور ایجاد می کند و در آن از مدرن ترین و دقیق ترین فناوری های روز دنیا استفاده شده است. استفاده شده.

بر اساس این گزارش، افتتاح این خط تولید این امکان را به کشور می دهد که در هر 22 ثانیه یک پنل خورشیدی با کیفیت و درجه یک تولید کند، بنابراین از طریق این خط تولید سالانه 1800 مگاوات پنل خورشیدی در کشور تولید می شود.

با توجه به اینکه در سال 1400 اولین خط تولید شرکت مانا انرژی با ظرفیت 500 مگاوات در سال به بهره برداری رسید، مجموع ظرفیت سالانه این کارخانه به 2300 مگاوات در سال رسید.

این گزارش می افزاید به لطف استفاده از مدرن ترین فناوری های روز دنیا در این کارخانه، توان تولید پنل های خورشیدی به بیش از 700 وات رسیده و بیش از 400 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شده اند.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=40549

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.