• امروز : شنبه, ۵ آبان , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 26 October - 2024
1

واردات گاز و گازوئیل برای تامین برق در فصل زمستان/ راهکار وزارت نیرو برای تامین برق کشور

  • کد خبر : 45675
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹
واردات گاز و گازوئیل برای تامین برق در فصل زمستان/ راهکار وزارت نیرو برای تامین برق کشور

به گزارش اخبار اقتصادی، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور. و مدیر عامل شرکت توانیر امروز جمعه 13 آبان 1403 در نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا مبنی بر اینکه در سال 1401 وابستگی به تامین برق کشور با قیمت گاز به 86 درصد رسیده و امسال به 90 درصد رسیده است و وضعیت گاز کشور به جایی رسیده است که ایران قرارداد واردات 300 میلیون مترمکعبی گاز به کشور را امضا کرده است تنها گازی نداریم که صادر کنیم، اما باید از ذخایر جایگزین گازوئیل و نفت کوره هم استفاده کنیم فاجعه آلودگی برای کل کشور وزارت نفت و وزارت نیرو آنها هیچ برنامه ای برای تامین برق و رفع نارضایتی در زمستان ندارند و نسبت به آن ابراز نگرانی کردند، سوال اصلی این است که آیا برای زمستان برنامه ای دارند؟

سخنگوی صنعت برق کشور در پاسخ به رکنا گفت: جلسات زیادی برگزار و برنامه منظمی برای تامین سوخت نیروگاه ها در نظر گرفته شده است. حتی مصرف گازوئیل و نفت کوره از نیروگاه ها نیز به وضوح برنامه ریزی شده است. بعد از انقلاب هیچ نیروگاه دیزلی در کشور ساخته نشد و نیروگاه های دیزلی متعلق به گذشته است. بنابراین سیاست افزایش مصرف سوخت گازوئیل نیست، بلکه مصرف گازوئیل افزایش یافته است و زمانی که با کمبود گاز مواجه هستیم، مصرف گازوئیل را افزایش می دهیم.

رجبی مشهدی در پاسخ به خبرنگار رکنا با بیان اینکه در حال حاضر حتی گازوئیل اضافی برای مصرف نداریم، گفت: پیش بینی وزارت نفت برای واردات گازوئیل و گاز است و آن را در دستور کار قرار داده است. . با توجه به اینکه تقاضای گاز کشور افزایش یافته است، باید از سوخت جایگزین استفاده کرد.

وی در خصوص برنامه وزارت نیرو برای عدم تعادل انرژی در فصل زمستان گفت: وزارت نیرو برای تامین برق در فصل سرد سال مشکلی ندارد زیرا ظرفیت نیروگاه های کشور 93 هزار مگاوات است و وجود دارد. مشکل تامین 45000 مگاوات برق در فصل زمستان است که اگر سوخت کافی باشد وجود نخواهد داشت.

جزئیات 14 مگاپروژه برای غلبه بر پیک مصرف برق در سال 1404

مدیرعامل شرکت توانیر جزئیات اجرای 14 مگاپروژه غلبه بر دوره پیک مصرف برق در سال 1404 را تشریح کرد و گفت: رژیم استفاده از نیروگاه های برق آبی از ماه های اخیر آغاز شده و بر این اساس تا تیر و مرداد ماه آغاز شده است. . از سال آینده، نیروگاه های برق آبی تنها برای تامین آب و اهداف کشاورزی استفاده خواهند شد.

رجبی مشهدی در ادامه این نشست خبری گفت: در این دوره از نمایشگاه بیش از 500 شرکت داخلی و 120 شرکت خارجی حضور دارند و پیش بینی می شود در آینده با استقبال مناسب شاهد رونق بیشتری در نمایشگاه شرق باشیم. و این رویداد با هدف رفع ناهماهنگی در تولید و مصرف انرژی برق نمایشگاه مثمر ثمر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه به برنامه ریزی برای اجرای 14 کلان پروژه تا سال 1404 اشاره کرد و افزود: پیش بینی می شود این پروژه ها از حداکثر بار 1404 عبور کند که یکی از مهم ترین آنها تکمیل پروژه های در دست ساخت است. نیروگاه.

وی با بیان اینکه 3 هزار و 629 مگاوات از طریق نیروگاه های حرارتی جدید به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می شود، افزود: همچنین قرار است ظرفیت 200 مگاوات نیروگاه های کوچک مقیاس و 600 مگاوات واحدهای بخش خصوصی افزایش یابد.

رجبی مشهدی یادآور شد: 124 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه هایی است که نیاز به تعمیر دارند که از این میزان 110 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی، هزار مگاوات نیروگاه هسته ای و 13 هزار مگاوات مربوط به نیروگاه های برق آبی است.

به گفته مدیرعامل شرکت توانیر، تا امروز حدود 18 هزار مگاوات از نیروگاه های کشور برای تعمیر از مدار خارج شده و به تدریج در حال تعمیر هستند.

وی در همین راستا تاکید کرد: پیش بینی می شود با بهسازی نیروگاه های گازی با تعویض تیغه ها و موارد دیگر، ظرفیت تولید برق کشور یک هزار و 191 مگاوات افزایش یابد و از طریق تعمیر حدود 1240 مگاوات به این ظرفیت اضافه شود. نیروگاه های بخار قدیمی

رجبی مشهدی در ادامه به افزایش ظرفیت تولید برق در حوزه انرژی های تجدیدپذیر گفت: با برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود تا پایان سال جاری 500 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود. به عبارت دیگر، ظرفیت ۱۳۰۰ مگاواتی تجدیدپذیر کشور باید به ۱۸۰۰ مگاوات افزایش یابد. همچنین قرار است تا پایان سال آینده 3000 مگاوات به این ظرفیت اضافه شود که بر این اساس تا پایان سال 1404 ظرفیت تولید تجدیدپذیر از 4000 مگاوات خواهد گذشت.

مدیرعامل شرکت توانیر ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی ها در تلاش هستیم 1000 مگاوات به ظرفیت تولید نیروگاه های متعلق به وزارت حراست، وزارت نفت و سایر ادارات دولتی اضافه کنیم.

وی با بیان اینکه در ماه های اخیر رژیم استفاده از نیروگاه های برق آبی آغاز شد، تصریح کرد: این کار برای استفاده حداکثری از انرژی نیروگاه های آبی برای تابستان سال آینده و تا تیر و مرداد سال آینده لاس انجام شد. نیروگاه های برق آبی نیروگاه های برق فقط برای مصارف کشاورزی و پایین دستی استفاده خواهند شد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه 155 پروژه انتقال و فوق توزیع نیازمند توسعه برای ارتقا انتخاب شده است، افزود: 1871 کیلومتر مدار به شبکه انتقال برق کشور اضافه می شود و همچنین 10 هزار و 573 مگا ولت به ظرفیت ترانسفورماتورهای برق کشور اضافه می شود. کشور

وی به حوزه توزیع کشور اشاره کرد و اظهار داشت: 28 هزار کیلومتر کابل آلومینیومی خودنگهدار جایگزین کابل های مسی می شود. همچنین در بخش انتقال باید 1750 مگاوات خازن و در بخش توزیع 1000 مگاوات خازن به شبکه سراسری اضافه شود.

مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه به برنامه ریزی برای افزایش کنتورهای هوشمند برق اشاره کرد و گفت: مقرر شده تا دو سال آینده تعداد کنتورهای هوشمند از 9 میلیون متر عبور کند. از ابتدای دولت چهاردهم تاکنون نزدیک به 500 هزار کنتور هوشمند با اولویت مشترکان پرمصرف نصب شده است.

وی همچنین به برنامه ریزی در حوزه مدیریت مصرف و بهینه سازی پرداخت و افزود: جایگزینی حداقل یک میلیون موتور BLDC کولر آبی با هدف کاهش 50 درصدی مصرف برق یکی از این طرح هاست. همچنین پیش بینی می شود در صورت اخذ مجوزهای لازم تا پایان سال آینده یک میلیون دستگاه کولرگازی با کولرهای استاندارد جایگزین شود و از این طریق مصرف بهینه شود.

رجبی مشهدی استفاده از ظرفیت های برق وارداتی در زمان پیک مصرف را مورد تاکید قرار داد و گفت: مذاکراتی در این زمینه با کشورهای همسایه آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت توانیر در ادامه از پیش بینی طرح تفصیلی برای جمع آوری ارزهای رمزنگاری شده غیرمجاز خبر داد و اظهار داشت: به نظر می رسد با همکاری نهادهای نظامی، امنیتی و قضایی شاهد جهش قابل توجهی باشیم.

وی جذب سرمایه گذاری از سمت عرضه و تقاضا را از دیگر برنامه های پیش بینی شده صنعت برق عنوان کرد و افزود: بر این اساس افرادی که ظرفیت تولید برق را دارند می توانند از برد رایگان و سرمایه گذارانی که انرژی های تجدیدپذیر دارند استفاده کنند. . گیاهان می توانند از تخته سبز برای ارائه برق اضافی استفاده کنند. همچنین برای افرادی که در زمینه بهینه سازی و مدیریت مصرف تلاش می کنند می توانند از گواهی پس انداز یا گواهی پس انداز برق استفاده کرده و در اختیار صنایع کشور قرار دهند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع در این 14 کلان پروژه برنامه ریزی کاملی انجام شده و در تلاش هستیم تا منابع مالی را مشارکت و تزریق کنیم.

منبع رکنا

لینک کوتاه : https://akhbareghtesadi.com/?p=45675

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.